زلال قرآن (778)

آمادگی برای مرگ چه کمکی به کمال رسیدن انسان می کند؟

آمادگی برای مرگ چه کمکی به کمال رسیدن انسان می کند؟
سه شنبه 27 ارديبهشت 1401 - 23:21

العالم _ زلال قرآن

در سیر کمالی، انسان همیشه باید آماده مرگ و عبور از عالم دنیا به عالم آخرت باشد، و هشیار باشد که به گواه آیات 19 تا 24 سوره مبارکه ق:
« وَجَاءَتْ سَكْرَةُ الْمَوْتِ بِالْحَقِّ ذَٰلِكَ مَا كُنتَ مِنْهُ تَحِيدُ . وَنُفِخَ فِي الصُّورِذَٰلِكَ يَوْمُ الْوَعِيدِ . وَجَاءَتْ كُلُّ نَفْسٍ مَّعَهَا سَائِقٌ وَشَهِيدٌ. لَّقَدْ كُنتَ فِي غَفْلَةٍ مِّنْ هَـٰذَا فَكَشَفْنَا عَنكَ غِطَاءَكَ فَبَصَرُكَ الْيَوْمَ حَدِيدٌ. وَقَالَ قَرِينُهُ هَـٰذَا مَا لَدَيَّ عَتِيدٌ . أَلْقِيَا فِي جَهَنَّمَ كُلَّ كَفَّارٍعَنِيدٍ»
ترجمه: (و به هوش آیید که) هنگام بیهوشی و سختی، مرگ به حق و حقیقت فرا رسید، آری همان مرگی که از آن دوری می‌جستی. و آن گاه در صور بدمند (و ملائک ندا کنند که) این است روز تهدید(های الهی به خلق) و هر نفسی را فرشته‌ای (برای حساب به محشر) کشاند و فرشته‌ای (بر نیک و بدش) گواهی دهد و تو (ای آدمی نادان) از این (روز سخت مرگ) در غفلت بودی تا آنکه ما پرده از کار تو برانداختیم و امروز چشم بصیرتت بیناتر گردید و قرین وی (یعنی فرشته موکّل و شاهد او بدو) گوید: این همان اعمالی است که نزد من (برای امروز تو) محفوظ و مهیّاست، (و خطاب آید که) امروز هر کافر معاند را به دوزخ در افکنید).
مرگ او (دیریا زود) به حق فرا می رسد، و آنگاه که درصور بدمند فرشتگان او را که دردنیا ازخدا و قیامت غافل بود برای محاسبه و جزا به صحنه محشر وارد کرده و با گواهی دادن بر اعمال او، چشمش را بر حقایق وجودش بینا می کنند و نتیجه اعمالش را پیش چشمش مجسم می نمایند، در آن روز او به عینه می بیند که هر کافر معاندی را در آتش جهنم می اندازند، یادآوری حقیقت چنین آیاتی موجب می شود که برای ایجاد آمادگی لازم جهت هجرت از دنیای فانی تلاش کند و خود را برای حضور سرافرازانه در محضر با عظمت الهی مهیّا نماید.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها