روسیه: حدود 700 سرباز اوکراینی در ماریوپل تسلیم شدند اما رهبرانشان همچنان مقاومت می‌کنند

روسیه: حدود 700 سرباز اوکراینی در ماریوپل تسلیم شدند اما رهبرانشان همچنان مقاومت می‌کنند
چهارشنبه 28 ارديبهشت 1401 - 16:42

سرنوشت تعدادی از سربازان اوکراینی که در کارخانه فولاد ماریوپل حضور دارند همچنان مبهم است.

العالم - اروپا

به نقل از رویترز، روسیه روز چهارشنبه اعلام کرد که نزدیک به 700 جنگنده اوکراینی دیگر در 24 ساعت گذشته در کارخانه فولاد ماریوپل تسلیم شدند، اما گزارش شده است که رهبران هنوز در داخل محبوس هستند؛ موضوعی که پایان نهایی طولانی‌ترین و خونین‌ترین نبرد اروپا برای دهه‌ها را به تعویق می‌اندازد.
وزارت دفاع روسیه اعلام کرد تسلیم شدن 694 جنگنده دیگر به این معناست که در مجموع 959 نفر اکنون سلاح های خود را در کارخانه عظیم فولاد آزوفستال - آخرین سنگر مدافعان اوکراینی در شهر - به زمین گذاشته اند.
در صورت تایید، اعلام روسیه بسیاری از معماهای مربوط به سرنوشت صدها جنگجو در داخل نیروگاه را حل خواهد کرد، زیرا اوکراین روز سه شنبه اعلام کرد که به کل پادگان دستور داده است تا به مقاومت خود پایان دهند. وزارت دفاع اوکراین که تاکنون تنها ترک 250 سرباز را تأیید کرده است، بلافاصله به درخواست کتبی برای اظهار نظر پاسخ نداد.
خبرگزاری DAN به نقل از دنیس پوشیلین، رهبر جدایی طلبان طرفدار روسیه که کنترل این منطقه را در دست دارند، نوشت فرماندهان اصلی داخل نیروگاه هنوز تسلیم نشده اند: "آنها آنجا را ترک نکرده اند."
تسلیم نهایی ماریوپل به محاصره تقریباً سه ماهه این شهر 400 هزار نفری پایان می‌دهد؛ جایی که اوکراین می گوید ده ها هزار غیرنظامی کشته شدند.
کی‌یف و مسکو هر دو روز سه‌شنبه گفته بودند که حدود 250 نفر کارخانه را ترک کرده‌اند که سرنخ کمی از سرنوشت صدها نفر دیگر که گمان می‌رود در داخل آن هستند به دست می‌دهد. اوکراین می گوید تا زمانی که عملیات نجات همه آنها به پایان نرسد، فاش نخواهد کرد چند نفر در آنجا هستند.
روسیه می گوید که بیش از 50 جنگجوی مجروح برای مداوا به بیمارستان منتقل شده اند و بقیه به زندانی که به تازگی بازگشایی شده است، هر دو در شهرهایی که در اختیار جدایی طلبان طرفدار روسیه هستند، منتقل شده اند. خبرنگاران رویترز از اتوبوس هایی که جنگجویان اسیر را به هر دو مکان می آوردند فیلمبرداری کرده اند.
کرملین می‌گوید پوتین شخصاً رفتار انسانی با کسانی را که تسلیم می‌شوند تضمین کرده است، اما سیاستمداران بلندپایه روسی علناً خواستار عدم مبادله آنها و یا حتی اعدام آنها شده‌اند.

پربیننده ترین خبرها