بلینکن: از استقلال تایوان حمایت نمی‌کنیم/ به دنبال درگیری یا جنگ سرد نیستیم

بلینکن: از استقلال تایوان حمایت نمی‌کنیم/ به دنبال درگیری یا جنگ سرد نیستیم
پنج‌شنبه 5 خرداد 1401 - 21:30

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد که واشنگتن از استقلال تایوان حمایت نمی کند، اما به گسترش روابط خود با این جزیره ادامه خواهد داد.

العالم - آمریکا

وزیر امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه به وقت محلی در سخنانی درباره سیاست های دولت بایدن درباره چین ادعا کرد: سیاست ما تغییر نکرده است، آنچه تغییر کرده است فشارهای فزاینده پکن مانند تلاش برای قطع روابط تایوان با کشورهای سراسر جهان و ممانعت از مشارکت آن در سازمان‌های بین‌المللی است.

بلینکن ادامه داد: رویکرد ما در طول دهه ها و دولت های گذشته آمریکا ثابت بوده است. آمریکا همچنان به سیاست "چین واحد" متعهد است. ما با هرگونه تغییر یک جانبه در وضعیت موجود از سوی هرکدام از طرف ها مخالفیم.
وزیر امور خارجه آمریکا تاکید کرد که واشنگتن به تعهدات خود بر اساس قانون روابط تایوان ادامه خواهد داد و به تایپه در حفظ "قابلیت کافی برای دفاع از خود" و حمایت از "مشارکت معنادار تایوان در جامعه بین المللی" ادامه خواهد داد.

بلینکن همچنین گفت که آمریکا از اقدامات چین مانند سیاست‌های انحرافی بازار و «لفاظی‌ها و فعالیت‌های تحریک‌آمیز فزاینده» در قبال تایوان عقب‌نشینی نخواهد کرد.

وی تاکید کرد که آمریکا به دنبال "یک درگیری یا جنگ سرد" جدید با چین نیست اما "دیدگاه" چین در مورد نظم بین المللی ما را از ارزش های جهانی که در ۷۵ سال گذشته بسیاری از پیشرفت های جهان را حفظ کرده است، دور خواهد کرد.

بلینکن تصریح کرد: ما به دنبال درگیری یا جنگ سرد جدید نیستیم. برعکس، ما مصمم هستیم که از هر دو اجتناب کنیم. رقابت نیازی به درگیری ندارد. ما به دنبال آن نیستیم. ما برای جلوگیری از آن تلاش خواهیم کرد.

وی گفت: چین تنها کشوری است که هم قصد دارد نظم بین المللی را تغییر دهد و هم قدرت اقتصادی، دیپلماتیک، نظامی و فناوری را برای انجام آن دارد.

وزیر خارجه دولت بایدن اضافه کرد: ما نمی توانیم انتظار داشته باشیم پکن مسیر خود را تغییر دهد. بنابراین ما محیط استراتژیک اطراف پکن را شکل خواهیم داد تا دیدگاه خود را برای یک سیستم بین المللی باز و فراگیر پیش ببریم.

این مقام دولت آمریکا بر اهمیت دیپلماسی در این "لحظه پرتنش" در جهان تاکید کرد و گفت که آمریکا آماده است تا ارتباط مستقیم با پکن را در طیف کاملی از موضوعات افزایش دهد.

وزیر خارجه آمریکا ادامه داد: وقتی ما در حال مدیریت یک رابطه چالش برانگیز با دولت دیگری هستیم، مردم آن کشور ممکن است احساس کنند که به اینجا تعلق ندارند. بدرفتاری با کسی که تبار چینی دارد، برخلاف همه ارزش هایی است که ما به عنوان یک کشور از آن دفاع می کنیم.

بایدن همچنین اشاره کرد که اتحاد کشورهایی که آمریکا برای مقابله با روسیه در مورد اوکراین ایجاد کرده است نیز در دراز مدت برای مقابله با چین استفاده خواهد شد.

بلینکن گفت: درحالی که جنگ ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در اوکراین ادامه دارد، ما بر جدی‌ترین چالش بلندمدت برای نظم بین‌الملل یعنی چالش نشات گرفته از جمهوری خلق چین متمرکز خواهیم بود.

جو بایدن رییس جمهوری آمریکا در سفر به شرق آسیا توسل به نیروی نظامی از سوی کشورش برای حمایت از تایوان در برابر چین را رد نکرد اما پس از بازتاب های گسترده رسانه ای و واکنش های فراوان به ویژه واکنش تند پکن، مجبور شد حرف خود را پس بگیرد.

جو بایدن که سخنانش به سرعت از سوی مقامات کاخ سفید اصلاح شد، گفت که هیچ تغییری در سیاست ابهام راهبردی نسبت به تایوان تغییری نکرده است.

رییس جمهوری آمریکا در پاسخ به این سوال که آیا پس از اظهارات او در مورد حمایت نظامی ایالات متحده از جزیره خودگردان مورد ادعای چین یعنی تایوان، تغییری در این سیاست ایجاد شده یا خیر؟، بیان کرد:"خیر."

او به سوال در مورد اینکه آیا برای دفاع از تایوان نیروهای خود را به صف می کند، پاسخی نداد.

این درحالی است که بایدن در نشست خبری مشترک با نخست وزیر ژاپن در پاسخ به سوال خبرنگاری که از او پرسید "شما اشاره کردید که بنابر دلایلی مشخص، حاضر به مداخله نظامی در مناقشه اوکراین نیستید ... آیا شما مایل هستید به دفاع نظامی از تایوان بپردازید اگر به این نقطه برسید؟"، به صراحت پاسخ داد: بله.

پربیننده ترین خبرها