بایدن اواخر ماه ژوئن به عربستان سعودی می‌رود

 بایدن اواخر ماه ژوئن به عربستان سعودی می‌رود
جمعه 13 خرداد 1401 - 06:27

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز عصر پنجشنبه به وقت محلی اعلام کرد جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در پایان ماه جاری میلادی (ژوئن) به عربستان سعودی سفر خواهد کرد.

العالم - عربستان سعودی

روزنامه نیویورک تایمز اعلام کرد بایدن در این سفر با محمد بن سلمان ولیعهد عربستان دیدار خواهد کرد.

این رسانه آمریکایی به نقل از مقامات آمریکایی که نامی از آنها برده نشده است، گفت که این سفر در کنار دو برنامه دیگر سفر بایدن به اروپا و سرزمین های اشغالی انجام می شود.

دولت آمریکا هنوز به صورت رسمی این سفر را اعلام نکرده است

نیویورک تایمز نوشت: با توجه به جنگ روسیه در اوکراین، بایدن گفتگو با سایر تولید کنندگان انرژی در جهان جهت جایگزینی نفت روسیه و ایجاد ثبات در بازارهای جهانی را ضروری می بیند.

پیش ازاین، خبرگزاری آمریکایی اسوشیتدپرس در گزارشی با عنوان "افزایش بهای بنزین در آمریکا، بایدن را به فکر سفر به عربستان انداخته است"، در این باره نوشت کاخ سفید در حال بررسی سفری برای بایدن به منطقه خلیج فارس است تا زمینه دیدار وی با سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس شامل عربستان سعودی، کویت، قطر، بحرین، عمان و امارات متحده عربی را فراهم کند.

آسوشیتدپرس همچنین به نقل از منابع کاخ سفید نوشت که بایدن در سفر خاورمیانه ای خود، با سران عراق، مصر و اردن هم دیدار خواهد کرد.

خبرگزاری رویترز نیز گزارش داده است، این سفر با هدف تقویت روابط با عربستان سعودی در زمانی انجام می شود که دولت بایدن در تلاش است راه هایی برای کاهش قیمت سوخت در آمریکا بیابد.

رویترز افزود: بدنبال قتل جمال خاشقجی روزنامه‌نگار واشنگتن پست، که به گفته سازمان اطلاعات آمریکا این قتل با تایید بن سلمان صورت گرفته است، جو بایدن در ژانویه ۲۰۲۱ پس از ورد به کاخ سفید قول داد تا در روابط واشنگتن با ریاض تجدید نظر کند.

سخنگوی جدید کاخ سفید ششم خرداد ماه سفر دو مقام آمریکایی به عربستان سعودی را تایید کرد و گفت که سفر آنها برای رایزنی درباره ایران و موضوع انرژی بوده است.

کارین ژان پی یر سخنگوی کاخ سفید در نشستی خبری با تکرار ادعاهای واشنگتن درباره نفوذ منطقه ای ایران تصریح کرد: تایید می‌کنم برت مک‌گورک و آموس هاچشتاین برای رایزنی در خصوص مجموعه‌ای از موضوعات از جمله فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران، اطمینان از عرضه انرژی در جهان و سایر مسائل منطقه‌ای به منطقه سفر کردند.

افزایش تولید نفت یک درخواست دیرینه دولت بایدن از عربستانی ها بوده است. اما سعودی ها تاکنون حاضر به پذیرفتن این خواسته نشده اند.

بایدن برای کاهش قیمت بنزین در آستانه انتخابات میان دوره ای کنگره به افزایش تولید نفت از سوی عربستان سعودی نیاز دارد.

آمریکا همچنین خواهان افزایش تولید نفت از سوی عربستان سعودی است تا بتواند طیف وسیعی از تحریم ها را علیه نفت روسیه در میان جنگ در اوکراین اعمال کند.

سعودی ها تاکنون به توافق خود با روسیه بر سر سطح تولید نفت پایبند بوده اند. اما این توافق در ماه سپتامبر منقضی خواهد شد که می تواند فرصتی برای توافق با آمریکا در مورد سطح تولید نفت در آینده ایجاد کند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها