همکاری ایران با آژانس انرژی اتمی تا کجا؟

همکاری ایران با آژانس انرژی اتمی تا کجا؟
چهارشنبه 18 خرداد 1401 - 19:19

العالم _ ایران / سیاسی

خبر:

امروز سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران از قطع فعالیت های دوربین های فراپادمانی که ایران داوطلبانه و مبتنی بر حسن نیت و همکاری عهده دار شده بود را اعلام کرد.

تحلیل:

- کمالوندی با تاکید بر اینکه همکاری ایران با آژانس در نصب این دوربین ها مبتنی بر قاعده "همکاری در مقابل همکاری" صورت داده شده بود اعلام کرد: جمهوری اسلامی اقدامات دیگری نیز در نظر دارد. معنای این کلام هشدار امیز سخنگوی سازمان انرژی هسته ای ان است که ایران با دقت رفتار اژانس را مدنظر دارد و طبعا اقدام امروز در واکنش به اخبار ناخوشایندی صورت داده شده است که طی روزهای اخیر از آژانس به بیرون درز داده شده است. معنای دیگر این کلام آن است که درصورتی که اخبار درز داده شده بهره ای از واقعیت داشته باشند و در عمل گونه هایی از عدم صداقت و همراهی اژانس نسبت به رویه صادقانه ایران را بروز دهند آنگاه بایستی آژانس منتظر رویدادها و تصمیمات جدیدی از سوی ایران باشد.

- واقعیت آن است که مبتنی بر برجام در صورت نقض تعهدات از سوی طرف مقابل، ایران از این حق برخوردار است که تعهدات خود ذیل برجام را به صورت کامل یا بخشی از آن متوقف کند و در چنین حالتی ایران مرتکب هیچ تخلفی نشده است. ایران امروز تنها با متوقف کردن دوربین های فراپادمانی تعهدات داوطلبانه اش را متوقف کرد و این یعنی همچنان دامنه اختیارات و انتخاب های ایران در برخورد با سیاسی کاری اژانس گسترده و دست ایران در مقابل رفتار خصمانه طرف غربی کاملا باز است.

-در همراهی با نشست آژانس، تصمیمات گروسی و آنچه از گزارش آژانس به بیرون درز کرده است امریکا و سه کشور اروپایی کوشیده اند تا با ارائه قطعنامه ای به شورای حکام در واقع شورا را به سمت و سویی هدایت کنند که خروجی ان اعمال فشار حداکثری بر ایران باشد. نکته قابل تامل آن است که حتی در صورت تحقق این مساله قطعنامه 4 کشور فاقد مبنای قانونی است و در عین حال حاصل ان بر خلاف تبلیغات غربی ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت نخواهد بود. تجربه اقدامات سیاسی آژانس و دولت های غربی تجربه دویدن بی هدف در دالانی تاریک است که جز پاره شدن کفش هیچ حاصلی ندارد.

- در کلام کمالوندی با قوت تصریح شده است که: حتی نصب دوربین های فراپادمانی در چارچوب "قانون راهبردی اقدام رفع تحریم های مجلس" بوده است. این یعنی آنکه هنوز و همچنان فعالیت های هسته ای ایران در چارچوب این قانون در جریان خواهد بود، قانونی که پس از تصویب طرف غربی و آژانس را مجبور کرد به جای هرگونه خیال پردازی، مذاکره با ایران را همچنان تنها راه برون رفت از بحران تلقی کند و اصرار بر توافق را با قوت و البته حساسیت بر روی میز مذاکره محکم نگه دارد.

علی رمضانی

پربیننده ترین خبرها