عدم توهم در مورد سفر بایدن به منطقه

عدم توهم در مورد سفر بایدن به منطقه
پنج‌شنبه 16 تير 1401 - 16:52

برای اولین بار به نظر می رسد که تشکیلات خودگردان فلسطین با توجه به پرونده‌های بین المللی که آینده کل جهان را تحت تأثیر قرار می دهند و برخی از آنها به برخی از كشورهای منطقه مرتبطند، چندان روی سفر رئیس جمهور آمریکا به منطقه شرط بندی نمی کند.

العالم - تحلیل روز

همه شواهد نشان می دهد که سفر دو ساعته بایدن به بیت لحم و دیدار او با محمود عباس چیزی بیش از یک سفر پروتکلی نیست، اما سیاستمداران در قدرت امیدوارند که از این دیدار، حتی در سطح حداقلی، به نتایجی مانند بازگشایی کنسولگری در قدس شرقی دست یابند.

طی چند روز گذشته، دولت آمریکا با تشکیلات خودگردان فلسطین تماس گرفت و برای موفقیت آمیز بودن سفر بایدن، از آن‌ها مواردی را تقاضا كرد، از جمله تحویل گلوله‌ای که باعث کشته شدن شیرین ابوعاقله شد به آمریکایی‌ها، برای بررسی و اعلام موضع روشن، به ویژه اینکه این خبرنگار فلسطینی تابعیت آمریکا را نیز داشته است.

به گفته یک مقام فلسطینی، این گلوله پس از تعهد آمریکایی ها مبنی بر اینکه به "اسرائیلی ها" نمی رسد، به آنها تحویل داده شد، که آمریکایی‌ها تعهدشان را نقض کردند، زیرا گلوله توسط "اسرائیلی‌ها" مورد بررسی قرار گرفت و آمریکایی‌ها اظهاراتی مبهم و تملق آمیز داشتند، و البته این گزارش باعث شد که مسئولين فلسطینی بیانیه‌ای صادر کنند و بیانیه آمریکا را محکوم کنند و آن را غیرحرفه‌ای و مغرضانه تلقی کنند.

اما تشکیلات خودگردان فلسطین از دولت بایدن و سفر او چه می خواهد؟

امروز تشکیلات خودگردان در پرتو محاصره برادران و احزاب، نبود افق سیاسی و ناتوانی در شکستن بن بست، در بدترین وضعیت خود به سر می برد و احساس شهروند فلسطینی این است که در حال گذر از یک دور باطل همراه با هجوم اشغالگری و افزایش خشونت آن است، بر این اساس، تشکیلات خودگردان فلسطین از بایدن می خواهند که راه حل موسوم به «حل دو دولت» خود را مجددا تایید کند و با دستور آمریکایی‌ها به حامیان خود برای پرداخت حقوق به تشکیلات خودگردان، قول بازگشت حمایت‌های مالی را به تشکیلات خودگردان بدهد و در میدان، همانطور که پیشتر اشاره کردیم، رئیس جمهور آمریکا باید هدیه ای مبنی بر افتتاح کنسولگری در قدس و گشایش دفتر تشکیلات خودگردان در واشنگتن تقدیم کند.

به نظر نمی رسد تشکیلات خودگردان فلسطین بیش از این به بایدن امیدوار باشند، او به منطقه می‌آید و برنامه‌اش روشن است، که در راس آنها فشار برای افزایش تولید نفت با توجه به بحران بین المللی حال حاضر است، بحرانی که تهدید سقوط اقتصادی برخی کشورها را در بر دارد، حتی جذب کشورهای جدید برای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی در حال حاضر مهم نیست و دولت تلاشی شگفت انگیز در آن انجام نخواهد داد. در مورد ائتلاف "اسرائیلی" عربی علیه ایران، بایدن متوجه است که اعراب حتی در منطقه خلیج فارس دارای درگیری ها و اختلافاتی هستند که مانع از آن می شود که یک دل در هر تصمیمی، هر اندازه که باشد، قرار گیرند.

بنابراین، سفر مورد انتظار بایدن توهم ندارد و این دیداری است که هدف آن حل و فصل برخی پرونده های مربوط به بحران بین المللی است، نه بیشتر.

فارس الصرفندی

پربیننده ترین خبرها