سکوت انتخاباتی در تونس و مخالفت احزاب با همه پرسی

سکوت انتخاباتی در تونس و مخالفت احزاب با همه پرسی
يکشنبه 2 مرداد 1401 - 20:53

یک روز مانده به همه پرسی پیش نویس قانون اساسی جدید در تونس؛ کشور وارد مرحله سکوت انتخاباتی شد، این در حالی است که فرایند رای گیری در خارج در ۴۷ کشور ادامه دارد.

العالم - تونس

یک روز مانده به برگزاری رفراندوم پیش نویس قانون اساسی جدید تونس و در بحبوحه تشدید بحران سیاسی و اتهامات مخالفان به قیس سعید رییس جمهور کشور مبنی بر فریب مردم و مصادره آزادی ها در کشور؛ تونس امروز وارد مرحله سکوت انتخاباتی شد.

«فاروق بوعسکر» رییس هیات عالی مستقل انتخابات با تاکید بر ضرورت احترام به مقتضیات سکوت انتخاباتی؛ گفت:‌ تبلیغات انتخاباتی در روز سکوت انتخاباتی یک جرم است و هیات انتخابات می تواند این تخلفات را به دادستانی کل ارجاع دهد.

بوعسکر همچنین افزود: دفاتر رای گیری روز شنبه تقریبا در ۴۴ کشور بازگشایی شد تا تونسی های مقیم خارج بتوانند در همه پرسی مشارکت کنند.

وی ابراز امیدواری کرد که میزان مشارکت در همه پرسی سال جاری از میزان ثبت شده در انتخابات ۲۰۱۹ فراتر برود.

به گفته وی آمار ثبت شده در اولین روز رای گیری برای تونسی های مقیم خارج از آنچه در تاریخ های قبلی ثبت شده بود، بیشتر است.

دعوت رییس جمهور تونس به مشارکت در همه پرسی بخشی از فرایندی است که قیس سعید از یک سال پیش با اتخاذ برخی تدابیر استثنایی آغاز کرده بود.

سعید نخست وزیر را برکنار کرده و پارلمان و شورای قضایی را نیز منحل کرد و اینک برای برگزاری رفراندوم پیش نویس قانون اساسی جدید دعوت می کند.

مخالفان رییس جمهور تونس اما قبل از آغاز همه پرسی دست به تظاهرات اعتراض آمیز زدند، آنها می کوشند تا با برگزاری همه پرسی پیش نویس قانون اساسی جدید مقابله کنند.

جبهه الخلاص با ده حزب خود و در راس آنها حزب النهضه رهبری تظاهرات اعتراض آمیز در خیابانهای تونس را به عهده گرفتند، تظاهرکنندگان شعارهایی در مخالفت با همه پرسی سر دادند. آنها اقدامات قیس سعید را کودتا علیه دموکراسی و مصادره حقوق و آزادی ها می دانند، این در حالی است که رئیس جمهور مخالفان را به تلاش برای اخلال در همه پرسی از طریق ماهواره و توزیع پول در برخی محله های تونس متهم کرد و تهدید کرد: هر کسی که قانون را نقض کند بازخواست خواهد شد.

پربیننده ترین خبرها