عراق وارد مرحله حساس امنیتی شده است

عراق وارد مرحله حساس امنیتی شده است
سه شنبه 8 شهريور 1401 - 11:22

عراق با اعلام برکناری «دائمی»  مقتدا صدر از فعالیت های سیاسی و تعطیلی تمامی نهادهای مرتبط با جریان صدر، وارد مرحله حساس امنیتی شده است.

العالم تحلیل روز

اعتراضات هواداران صدر که به سمت منطقه سبز بغداد حرکت کرده اند به کشته و زخمی شدن برخی از جمله نیروهای امنیتی منجر شده است.

تحولات امنیتی و سیاسی پی در پی عراق تا این لحظه ادامه دارد به گونه ای که نیروهای امنیتی، هواداران صدر را به زور از کاخ ریاست جمهوری و میادین اطراف آن خارج و در تمامی استان ها منع آمد و شد برقرار کردند.

از سوی دیگر رئیس فراکسیون پارلمانی مستعفی صدر، در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: صدر تا پایان خشونت و استفاده از سلاح، اعتصاب غذا اعلام کرده است.

علیرغم فراخوان‌های گسترده جریان های سیاسی مبنی بر خویشتن داری و خودداری از خشونت، برخی ویدئوها خبر از درگیری با سلاح های سبک و نیمه سنگین در داخل منطقه سبز بغداد می دهد، این درحالی است که خبرگزاری ها از دستکم شلیک 7 گلوله خمپاره در شامگاه دوشنبه در منطقه سبز مقر دولت و سفارتخانه ها خبر دادند.

خبرنگار العالم نیز از شلیک یک گلوله به مجاورت سفارت آمریکا و به صدا درآمدن آژیرهای خطر و تخلیه مقر سفارت هلند در منطقه سبز و انتقال کارمندان آن به سفارت آلمان خبرداد.

با وجود تنش‌هایی که تا ساعات پایانی دوشنبه شب ادامه یافت، مداخله مؤثر نیروهای امنیتی، و روی آوردن احزاب سیاسی به آرامش و خروج بخشی از اعضای جنبش صدر از منطقه سبز به آرام شدن وضعیت کمک کرد.

در سطح بین‌المللی نیز، همسایگان عراق خواستار بازگشت به میز گفتگو شدند، ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور ایران تاکید کرد: برقراری امنیت و ثبات در عراق تنها از طریق گفت‌وگو میان همه جریان‌های سیاسی این کشور بر اساس قانون اساسی برای ایجاد اجماع درباره تشکیل دولت جدید فعال برای حل مشکلات مردم عراق، تحقق خواهد یافت. ترکیه نیز ابراز نگرانی کرد و وزارت خارجه ترکیه از همه طرف ها خواست خویشتنداری کرده و اختلافات را از طریق گفتگو حل کنند.

انگلیس و اتحادیه اروپا نیز با ابراز نگرانی، از طرف های عراقی خواستند که زبان گفت و گو را در اولویت قرار دهند، آمریکا نیز وضعیت عراق را نگران کننده توصیف کرد و خواستار آرامش و گفتگو شد و افزود: اکنون زمان گفتگو است، نه تقابل.

بر کسی پوشیده نیست که تنش های عراق برهمسایگان به ویژه ایران که روابط برادرانه و خویشاوندی با این کشور همسایه دارد تأثیر منفی خواهد گذاشت زیرا صدها هزار زائر ایرانی برای زیارت عتبات عالیات نجف و کربلا عازم این کشور می شوند و هم چنین عراقی ها برای زیارت مشهد و گردشگری و درمان به ایران عزیمت می کنند.

افزون بر آن دو کشور علاوه بر تبادل انرژی، روابط اقتصادی قوی نیز دارند. (گاز و برق) در سطح بین الملل، آنچه برای جهان به ویژه غرب اهمیت دارد این است که یک بازیگر اصلی تولید نفت صحنه را ترک نکند، به خصوص که دنیا شاهد افزایش قیمت نفت است.

بیشتر جریان ها و نیروهای سیاسی عراق بر این باورند که پایان دادن به بن بست سیاسی کشور از طریق موارد زیر امکان پذیر است.

-تشکیل دولت انتقالی برای ایجاد یک روند سیاسی جدید و برگزاری انتخابات زودهنگام.

- انجام اصلاحات قانون اساسی توصیه شده توسط دادگاه فدرال، به ویژه اصلاح قانون انتخابات، تغییر کمیسیون و غیره.

- پس از آن، پارلمان منحل شده و انتخابات زودهنگام جدیدی برگزار می شود

آقای صدر این پیشنهاد را رد می کند و با طرح ابتکار خود به نیروهای سیاسی 72 ساعت فرصت داد تا به آن پاسخ دهند، که شامل خروج همه نیروهای سیاسی از قدرت از جمله جنبش صدر می شد، ابتکاری که چارچوب هماهنگی ، اجرای آن را غیرممکن می داند و معتقد است فرآیند ایجاد احزاب جایگزین جدید و رهبران جدید، با یک پروژه جدید، به یک دوره زمانی دستکم ده سال نیاز دارد که از اینجا موضوع به خیابان کشیده شد.

بدون شک می توان گفت: گفت وگو بر اساس قانون و قانون اساسی، می تواند از «فتنه» عراق جلوگیری کند، مشروط بر اینکه این گفت وگو شامل تأمین منافع مردم عراق و دستیابی به خواسته های آنها برای اصلاحات باشد، و هر انچه عراقی های مبارز با داعش بر سر ان توافق کنند موجب اصلاح وضعیت می شود . هرکس علیه داعش اسلحه به دست بگیرد، آن را علیه برادرش به کار نمی برد. خون همه عراقی ها خط قرمز است.

پربیننده ترین خبرها