شورای امنیت رئیس جدید نمایندگی سازمان ملل در لیبی را تایید کرد

شورای امنیت رئیس جدید نمایندگی سازمان ملل در لیبی را تایید کرد
شنبه 12 شهريور 1401 - 08:00

یک دیپلمات کهنه‌کار سنگالی به عنوان فرستاده جدید سازمان ملل در لیبی منصوب شد.

العالم _ لیبی

به گزارش العالم به نقل از آسوشیتدپرس، شورای امنیت وزیر پیشین سنگال و دیپلمات سازمان ملل متحد، عبدالله بیتالی، را به عنوان فرستاده جدید خود در لیبی تایید کرد و به جست و جوی 9 ماهه در بحبوحه هرج و مرج فزاینده در این کشور نفت خیز شمال آفریقا پایان داد.
این رای گیری یک روز پس از آن صورت گرفت که آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل، بیتالی را نامزد کرد.
بنا بر گزارش ها، دولت انتقالی لیبی که با نامزدی بیتالی مخالفت بود، نامه ای اعتراض آمیز به گوترش ارسال کرد؛ موضوعی که ممکن است میزان کارایی و اثربخشی فرستاده جدید سازمان ملل را در تلاش برای حل بحران سیاسی و اقتصادی لیبی تحت الشعاع قرار دهد.
گوترش گفت که بیتالی 40 سال تجربه خود را به سمت نماینده ویژه و رئیس هیئت سیاسی سازمان ملل متحد لیبی می آورد.
او سمت‌های وزارتی مختلفی را در سنگال داشته است، بیش از 30 سال در دانشگاه شیخ آنتا دیوپ در این کشور به تدریس تاریخ پرداخته است، ودر سمت‌های ارشد سازمان ملل از جمله در مالی و آفریقای مرکزی، و در سال 2021 به عنوان کارشناس مستقل برای بررسی استراتژیک مأموریت لیبی خدمت کرده است.
آخرین نماینده ویژه سازمان ملل، یان کوبیس، پس از 10 ماه کار در 23 نوامبر 2021 استعفا داد و تعدادی از نامزدهای پیشنهادی گوترش توسط اعضای شورا، لیبی یا کشورهای همسایه رد شدند.
در دسامبر، گوترش دیپلمات کهنه کار آمریکایی، استفانی ویلیامز، معاون پیشین نماینده ویژه سازمان ملل در لیبی را به عنوان مشاور ویژه خود منصوب کرد - منصبی که نیازی به تایید شورا نداشت.
او نیز در پایان جولای این سمت را ترک کرد.
لیبی از زمان سرنگونی و کشته شدن معمر قذافی - دیکتاتور بدنام - در سال 2011 در هرج و مرج بوده است.

پربیننده ترین خبرها