گزارش بلومبرگ از بحران افزایش قیمت موادغذایی در دانشگاه‌های آمریکا

گزارش بلومبرگ از بحران افزایش قیمت موادغذایی در دانشگاه‌های آمریکا
شنبه 12 شهريور 1401 - 12:38

دانشگاه‌های آمریکا که به تازگی چالش همه‌گیری کووید را پشت سرگذارده‌اند، اکنون با تورم فزاینده موادغذایی و عرضه محدود برای تامین وعده‌های دانشجویی دست و پنجه نرم می‌کنند.

العالم ـ آمریکا

بنابر گزارش خبرگزاری بلومبرگ، با افزایش کم سابقه نرخ تورم در آمریکا که از دهه ۷۰ میلادی به این سو بی‌سابقه بوده است، دانشگاه های این کشور با مشکل تامین غذا برای دانشجویان روبرو شده اند و همین امر آنها را وادار به در پیش گرفتن اقداماتی برای کاهش هزینه ها کرده است.

این خبرگزاری آمریکایی افزود: براساس داده‌های وزارت کار، قیمت مواد غذایی در آمریکا در ماه ژوئیه نسبت به سال قبل ۱۰.۹ درصد افزایش یافته که بیشترین افزایش نرخ از سال ۱۹۷۹ است. در این میان قیمت غلات و میوه‌ها و سبزیجات منجمد بیشترین افزایش سالانه را داشته است. از همین رو دانشگاه ها با در پیش گرفتن اقدامات صرفه جویانه به غذاهای گیاهی بیشتر و کاهش تنوع غذایی روی آورده اند.

افزایش هزینه‌ها ناشی از تورم در حالی است که دانشگاه ها هنوز در حال دست و پنجه نرم کردن با مشکلات ناشی از همه گیری کووید هستند.

برخی دانشگاه های دیگر نیز برای مقابله با تورم در قیمت مواد غذایی و مشکلات تامین، قراردادهای خرید را با دانشگاه های مجاور ایجاد کرده اند تا هم قیمت بهتری ارائه دهند و هم مانع از عرضه محدود شوند.

سایر دانشگاه ها نیز به منظور کاهش هزینه ها بجای استفاده از ظروف قابل شستشو، به ظروف یکبار مصرف قابل بازیافت روی آورده اند تا بدین ترتیب مجبور به استخدام کارگران مخصوص ظرفشویی نشوند که به مراتب گرانتر از خرید ظروف یکبار مصرف تمام می شود.

شاخص قیمت مصرف‌کنندگان در آمریکا نشان می‌دهد که بهای مواد غذایی به بالاترین میزان از دهه ۱۹۷۰ میلادی تاکنون رسیده است و براساس گزارش ها شاخص بهای مواد غذایی، هزینه‌های مسکن و انرژی که بیشتر درآمد افراد صرف آنها می شود به شکل چشمگیری افزایش یافته‌اند. صندوق بین‌المللی پول نیز از جهش ۵ برابری نرخ تورم آمریکا در سال ۲۰۲۱ خبر داد و اعلام کرد این کشور در جدول رده‌بندی جهانی نرخ تورم طی این سال ۵۱ پله بالا آمده است.

پربیننده ترین خبرها