تقابل راکت انداز«کا ان-25» کره شمالی با «هایمارس» آمریکا

تقابل راکت انداز«کا ان-25» کره شمالی با «هایمارس» آمریکا
چهارشنبه 16 شهريور 1401 - 08:51

همزمان با انتشار اخباری مبنی بر ارسال راکت انداز از سوی کره شمالی به روسیه، رسانه‌های آمریکایی از یک راکت انداز کره شمالی به عنوان رقیب جدی راکت انداز هایمارس آمریکا نام بردند.

العالم - آسیا

همزمان با ادعای آمریکایی‌ها مبنی بر ارسال راکت و توپخانه از کره شمالی به روسیه، یک نشریه آمریکایی روز سه شنبه نوشت که کره شمالی می‌تواند یک سامانه راکتی به روسیه برای تقابل با راکت‌انداز‌های «هایمارس» ساخت آمریکا به اوکراین ارائه دهد.

نشریه «نیوزویک» روز سه شنبه نوشت که کره شمالی سلاحی دارد که می‌تواند برابر سامانه‌های راکت انداز هایمارس اهدایی آمریکا به اوکراین مقابله کند. ایالات متحده در تابستان شروع به ارسال هایمارس به اوکراین کرد.

بر اساس این گزارش، راکت انداز «کا ان-۲۵» کره شمالی یکی از قدرتمندترین راکت‌های انداز موجود در زرادخانه این کشور محسوب می‌شود. این راکت اندازی برد بیشتری نسبت به هایمارس دارد.

به نوشته نیوزویک، هایمارس ساخت آمریکا توانایی رسیدن به سرعت‌های بالاتر از کا ان-۲۵ کره شمالی را دارد. هایمارس حداکثر سرعت ۸۵ کیلومتر در ساعت دارد، در حالی که راکت کره شمالی حداکثر سرعتی در حدود ۸۰ کیلومتر در ساعت دارد.


بسیاری از مشخصات کا ان -۲۵، از جمله حداکثر وزنی که می‌تواند حمل کند، ناشناخته است، بنابراین تعیین مقایسه دقیق بین این دو راکت دشوار است. این راکت‌هاس ساخت کره شمالی برای اولین بار در سال ۲۰۱۹ آزمایش شدند.

نیوزویک در خاتمه نوشت، در صورت ارسال این راکت به روسیه، ارتش این کشور قادر است تا به بخش قابل توجهی از اوکراین حمله کند.

روزنامه «نیویورک تایمز» روز سه شنبه در گزارشی مدعی شده آمریکا ارزیابی کرده که مسکو در حال خرید میلیون‌ها گلوله توپ و راکت از کره شمالی است. مقام‌های آمریکایی گفتند می‌توانند تایید کنند که گزارش نیویورک تایمز دقیق است و انتظار می‌رود روسیه خریدهای تجهیزات نظامی بیشتری از کره شمالی داشته باشد.

یک مقام آمریکایی درباره گزارش روزنامه نیویورک تایمز گفت: «وزرات دفاع روسیه در حال خرید میلیون‌ها راکت و گلوله توپخانه از کره شمالی برای استفاده در میدان جنگ علیه اوکراین است.»

کا ان-۲۵ به عنوان یک سامانه راکت اندازچندگانه با کالیبر فوق‌العاده توصیف می‌شود، اما اندازه بزرگتر و برد بیشتر موشک در مقایسه با توپخانه راکتی سنتی باعث شده که ارتش ایالات متحده آن را به عنوان یک موشک دسته‌بندی کند.

وزارت دفاع روسیه از زمان شروع جنگ با اوکراین، بارها از موفقیت پدافند هوایی روسیه در مناطق عملیاتی و انهدام شماری راکت «اولخا» و «هایمارس» ارتش اوکراین خبر داده است.

فارس

پربیننده ترین خبرها