آیا توافق نامه اسلو در مهار مقاومت فلسطین شکست خورده است؟

آیا توافق نامه اسلو در مهار مقاومت فلسطین شکست خورده است؟
شنبه 2 مهر 1401 - 14:00

فلسطینی ها، تشکیلات خودگردان را ابزاری برای خدمت به رژیم صهیونیستی می دانند که تلاش می کند در قالب همکاری امنیتی با این رژیم و بعضا اجرای توافق نامه اسلو، به اقدامات آزار دهنده خود علیه مقاومت فلسطین جهت حفظ جایگاه خویش ادامه دهد.

العالم- نظرکده

پژهشگران بر این باورند که رژیم صهیونیستی امروز می خواهد با پشتیبانی بین المللی و حمایت آنچه که طرح صلح نامیده می شود، هرگونه قدرتی را از فلسطینی ها سلب کند.

پژوهشگران سیاسی می گویند که هدف رژیم صهیونیستی از امضای توافق نامه اسلو، جدا کردن مساحت بیشتری از اراضی فلسطین بود، لذا محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان در سخنرانی اخیر خود در سازمان ملل بر این مسئله تاکید کرد که این توافق نامه پس از مشخص شدن وجود توطئه علیه فلسطینی ها، دیگر اعتباری ندارد.

پژوهشگران معتقدند که خطرناک ترین مسئله برای مردم فلسطین، ادامه چیزی است که توافق امنیتی با رژیم صهیونیستی خوانده می شود.

برخی رهبران مقاومت فلسطین به نوبه خود اظهار داشتند که هر مرتبه پس از سخنرانی محمود عباس در سازمان ملل، موجی از تجاوزها از سوی رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین اتفاق می افتد. آنها سخنان محمود عباس را در جایگاه خود مثبت و مفید می دانند ولی معتقدند که این سخنان باید از 25 سال پیش بیان می شد.

این رهبران مقاومت تاکید می کنند که سخنان اخیر محمود عباس این مسئله را نشان می دهد که رژیم صهیونیستی قصد دارد در آینده موج بزرگی از تجاوز و یهودی سازی به خصوص در کرانه غربی، قدس و اراضی اشغالی به راه بیاندازد.

پژوهشگران مسائل رژیم صهیونیستی نیز بر این باورند که سخنان محمود عباس در سازمان ملل همواره روشنگری های خوبی را درخصوص جنایت های رژیم اشغالگر به دنبال دارد.

پژوهشگران می گویند وقتی حتی رئیس تشکیلات خودگران فلسطین نیز رژیم اشغالگر را "جنایت‌کار" توصیف می کند، پس دیگر چه توجیهی برای به رسمیت شناختن آن و هماهنگی با آن وجود دارد؟

آنان تاکید می کنند که تمامی توافق نامه های امضا شده میان فلسطینی ها و صهیونیست ها، تشکیلات خودگردان را صرفا به نهادی محدود شده برای خدمت به رژیم صهیونیستی یا به نمایندگی از آن تبدیل کرده است، اما با این وجود این توافقنامه ها نتوانسته است ملت فلسطین و مقاومت را از پی گیری اهدافش برای آزادسازی سرزمین هایشان به شکست بکشاند به طوری که مقاومت هم اکنون گسترش یافته و از غزه به کرانه باختری نیز کشیده شده است.

پربیننده ترین خبرها