قدرت مقاومت حق لبنان را در میدان نفتی قانا تضمین کرد/ جزئیاتی از پیشنهاد میانجی آمریکایی درمورد حل اختلاف مرزی دریایی لبنان و رژیم صهیونیستی

قدرت مقاومت حق لبنان را در میدان نفتی قانا تضمین کرد/ جزئیاتی از پیشنهاد میانجی آمریکایی درمورد حل اختلاف مرزی دریایی لبنان و رژیم صهیونیستی
دوشنبه 11 مهر 1401 - 15:03

ناظران تاکید کردند قدرت مقاومت و به طور خاص موضعگیری های هوشمندانه دبیر کل حزب الله لبنان حق لبنان را در میدان نفتی قانا تضمین کرد.

العالم _ لبنان

در حالی که همگان منتظر انتشار جزئیات پیشنهاد «عاموس هوکشتاین» میانجی آمریکایی درمورد حل اختلاف مرزی دریایی لبنان و رژیم صهیونیستی هستند، منابع مختلف محتوای این پیشنهاد را منتشر کرده اند. به گفته این منابع، پیشنهاد یاد شده مضمون موضع لبنان را به رسمیت شناخته است.

طبق پیشناد میانجی آمریکایی، میدان نفتی قانا در اختیار لبنان قرار گرفته است بدون آنکه سخنی از منطقه امنیتی دریایی حائل به میان آمده باشد.

همچنین برخلاف اظهارات اسرائیلی ها مبنی بر پرداخت خسارت مالی از طرف لبنان به این رژیم بابت حجم نفتی که در بلوک 72 اسرائیل در میدان قانا وجود دارد، هیچ منبع یا مقام لبنانی از چنین خسارتی سخن نگفته بلکه بر حق کامل این کشور در میدان قانا تاکید کرده است.

در این میان ناظران تاکید کردند که آنچه چنین موضعی را به نفع لبنان به ارمغان آورده، قدرت مقاومت و به طور خاص موضعگیری های هوشمندانه سید حسن نصر الله دبیر کل حزب الله لبنان بوده است. این در حالی است که لبنان در اوضاع معیشتی و اقتصادی بحرانی به سر می برد و به شدت نیازمند درآمد نفتی و گازی به ویژه در شرایط کنونی است که غرب از جمله اروپا به سبب جنگ اوکراین با بحران انرژی روبرو است.

در چنین شرایطی، مقاومت لبنان قاطعانه تاکید کرد که تا زمانی که این کشور به حق خود نرسد، هیچ گازی از دریای مدیترانه استخراج نخواهد شد و پیشنهاد میانجی آمریکایی نخستین نتیجه این قاطعیت پس از سال ها فریبکاری و دغلبازی اسرائیلی ها است.

به گفته منابع مختلف، پیش نویس توافق پیشنهادی عاموس هوکشتاین ده صفحه است که منطقه اقتصادی لبنان و رژیم صهیونیستی را مشخص کرده است. این پیش نویس پس از امضای دو طرف برای سازمان ملل ارسال خواهد شد و آمریکا و این سازمان ضامن اجرای بندهای آن هستند.

به گفته منابع آگاه، پیش نویس میانجی آمریکایی با این حال به گونه ای نیست که به لبنان اجازه دهد ثروت دریایی خود را در محدوده مرزهایی که خواهان آن بوده است، استخراج کند و همچنان مواردی باقی مانده است که در آینده درباره آن بحث خواهد شد.

طبق پیش نویس یاد شده، اسرائیل نمی تواند به فعالیت ها در بخش جنوبی میدان قانا تعرض یا در آن رزمایش برگزار کند و شرکت های نفتی لبنانی ملزم نیستند برای کار در این بخش از اسرائیل اجازه بگیرند.

پربیننده ترین خبرها