بولتون: پوتین باید ترور شود

بولتون: پوتین باید ترور شود
يکشنبه 17 مهر 1401 - 00:37

مشاور امنیت ملی دولت سابق آمریکا با گفتن اینکه بر خلاف سخنرانی اخیر جو بایدن، نباید احتمال وقوع «آرماگدون» (پایان دنیا) را آنقدرها هم بالا دانست، خواستار آن شد که واشنگتن طرح‌هایی را برای ترور ولادیمیر پوتین در نظر بگیرد.

العالم - آمریکا

«جان بولتون»، مشاور امنیت ملی در دولت سابق آمریکا در مصاحبه‌‌ای با شبکه خبری «سی.بی.اس نیوز» با اشاره به سخنرانی پنجشنبه شب «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا در یک گردهمایی حامیان مالی حزب دموکرات که در آن از بالا بودن احتمال وقوع یک «آرماگدون» (پایان دنیا) و جنگ هسته‌ای صحبت کرد، این حرف را ناشی از «اغراق» دانست.

به نوشته پایگاه شبکه سی.بی.اس نیوز، بولتون به «کاترین هریج»، مجری این شبکه که با او مصاحبه می‌کرد گفت، فکر می‌کند جو بایدن در صحبت از وجود «احتمال آرماگدون در شدت وخامت وضعیتی که هم‌اکنون در آن قرار داریم اغراق کرده است.»

پنجشنبه شب جو بایدن در جریان یک گردهمایی مخصوص جمع آوری کمک مالی از حامیان حزب دموکرات در نیویورک در یک سخنرانی گفت: « اگر آنها (روس‌ها) به همین مسیری که پیش می‌روند، ادامه دهند برای اولین بار از زمان بحران موشکی کوبا، ما با تهدید مستقیم استفاده از سلاح‌های اتمی مواجه هستیم.»

این رئیس‌جمهور دموکرات آمریکا هشدار داد: «ما با چشم انداز آرماگدون از زمان کندی (رئیس‌جمهور دهه ۱۹۶۰ آمریکا) و بحران موشکی کوبا مواجه نبوده‌ایم.»

جو بایدن مدعی شد ولادیمیر پوتین «وقتی در مورد استفاده احتمالی از سلاح‌های اتمی تاکتیکی، سلاح‌های بیولوژیکی یا شیمیایی صحبت می‌کند، شوخی نمی‌کند چرا که امکان دارد به شما این حرف گفته شود که ارتش او به طور قابل توجهی ضعیف عمل می‌کند.»

او اضافه کرد، از نظرش این طور نیست که قابلیت استفاده از سلاح هسته‌ای تاکتیکی منجر به پایان دنیا نشود.

بولتون که در دولت «جورج بوش پسر» به عنوان نماینده آمریکا در سازمان ملل فعالیت داشت و در دولت ترامپ نیز مدتی به عنوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید مشغول به کار بود در مصاحبه با سی.بی.اس گفت: «فکر می‌کنم هر زمان به استفاده بالقوه از تسلیحات هسته‌ای فکر کنیم باید چنین مساله‌ای را جدی بگیریم. اما همینطور فکر می‌کنم که باید به طور واضح به آن نگاه کنیم. و همین طور فکر می‌کنم رئیس جمهور آمریکا در اظهارنظرش، در شدت وخامت وضعیتی که هم‌اکنون در آن هستیم اغراق کرد. آن بخش از حرفهایش که گفت، نمی‌تواند استفاده از سلاح‌ هسته‌ای تاکتیکی بدون منجر شدن به پایان دنیا را تصور کند مشخصا من را آزار داد.»

بولتون در ادامه با خط و نشان کشیدن برای ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه گفت: «چنین چیزی اجتناب ناپذیر نیست اما پوتین می‌خواهد ما فکر کنیم که اجتناب ناپذیر است. او دوست دارد آدمها را عصبی کند. او می‌خواهد جلوی ما را بگیرد. چنین کاری را چند بار بعد از حمله‌اش به اوکراین انجام داده است.او هر بار داشته بلوف می‌زده است. در اینجا ریسک استفاده از سلاح‌ هسته‌ای وجود دارد. فکر نمی‌کنم در شرایطی که قرار باشد چنین چیزی اتفاق بیفتد باشیم اگرچه آن را با دقت زیر نظر داریم.»

بولتون در ادامه این مصاحبه ادعا کرد، اگر روسیه از سلاح هسته‌ای تاکتیکی استفاده کرد،‌آمریکا باید یک «پاسخ بسیار بسیار اساسی بدهد» و اگر قرار است پوتین اجازه به استفاده از سلاح هسته‌ای بدهد «یادداشت خودکشی خود را امضا کرده است.»

این مشاور امنیت ملی دولت سابق آمریکا در پیشنهادش برای آنکه واشنگتن ترور ولادیمیر پوتین را در نظر بگیرد، اظهار کرد: «یک سری کارها پیشنهاد شده‌اند از جمله حمله به نیروهای روسیه در جاهای مختلف. من مشکلی با آن ندارم. آنها کسانی هستند که به اوکراین حمله کرده‌اند. اما فکر می‌کنم کار مهم‌تر این است مسئولیت را به مقاماتی در روسیه که استفاده از سلاح‌ هسته‌ای را تایید کرده‌اند تحمیل کنیم و منظور بسیار مشخص من ولادیمیر پوتین است. فکر می کنم باید علنا این را روشن کنیم تا نه فقط پوتین بلکه همه رهبران رده‌بالای روسیه و همه شهروندان روسیه بدانند که اگر پوتین اجازه به استفاده از یک سلاح هسته‌ای بدهد دارد یادداشت خودکشی خودش را امضا می‌کند.»

بولتون در ادامه خط و نشان کشیدنش علیه پوتین گفت: «خب می‌دانید او مرکز فرماندهی و کنترل ارتش روسیه است. ما به آن مقام مسئول فرماندهی ملی می‌گوییم او یک هدف نظامی مشروع است و فکر می‌کنم در کنار خیلی کارهای دیگری که ما می‌‌توانیم انجام دهیم، او باید بداند که در آن نقطه او در فهرست اهداف ما قرار دارد.»

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها