رئیس‌جمهوری کلمبیا: آمریکا در حال ویران کردن اقتصاد جهان است

رئیس‌جمهوری کلمبیا: آمریکا در حال ویران کردن اقتصاد جهان است
پنج‌شنبه 28 مهر 1401 - 10:53

«گوستاوو پترو» نخستین رئیس‌جمهوری چپگرای تاریخ کلمبیا گفت که آمریکا تمام اقتصادهای جهان را نابود می‌کند تا بدون توجه به آنچه برای سایر کشورها رخ می‌دهد، از خود محافظت کند.

العالم - آمریکا

به گزارش نشریه اونیورسال، رئیس‌جمهوری کلمبیا در سخنانی تصریح کرد: ایالات متحده عملا تمام اقتصادهای جهان را ویران می‌کند.

پترو با تاکید بر آسیب ناشی از سیاست‌های آمریکا در آمریکای لاتین افزود: «کشورهایی مانند آمریکا و فرانسه بدون در نظر گرفتن پیامدهایی که ایجاد می‌کنند، اقداماتی را انجام می‌دهند».

رئیس‌جمهوری کلمبیا گفت: تصمیماتی برای محافظت از خود گرفته می‌شود، گاهی اوقات بدون فکر کردن به آنچه قرار است از طریق اقدامات آن‌ها برای سایر کشورها اتفاق بیفتد و اقتصاد کشورهای آمریکای لاتین تهی می‌شود.

پترو با اشاره به اینکه «درگیری‌هایی که در قاره کهن تجربه می‌شود به ویرانی اقتصادی اروپا می‌انجامد» گفت: به دنبال جنگ اوکراین، اقتصاد اروپا فرو می‌پاشد، آلمان وارد رکود می‌شود. چه کسی فکرش را می‌کرد که انگلیس که زمانی قدرت استعماری و امپراطوری بریتانیا بود، امروز در یک بحران اقتصادی در حال فروپاشی به سر ببرد.

رئیس جمهوری کلمبیا درباره افزایش قیمت دلار که چهارشنبه هفته جاری به چهار هزار و ۸۰۰ پزو کلمبیا رسید و رکورد جدیدی را شکست، گفت: درگیری‌ها و امواج رکود جهانی به این معناست که قیمت ارز رو به افزایش است و همچنان در این روند باقی می‌ماند. این چیزی است که فقط در کلمبیا اتفاق نمی‌افتد، بلکه در چندین کشور آمریکای لاتین نیز شاهد هستیم.

به این ترتیب، پترو از کشورهای آمریکای لاتین دعوت کرد تا یک برنامه مشترک برای پاسخ به بحران اقتصادی طراحی کنند.

انتقاد رئیس‌جمهوری جدید کلمبیا از سیاست‌های آمریکا در حالی انجام می‌شود که کلمبیا که تا پیش از این تحت حکمرانی راستگرایان و متحدان سرسخت واشنگتن بود، جایگاهی مرکزی برای سیاست ایالات متحده در منطقه آمریکای لاتین دارد. دفتر جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا ۲۲ مه (یکم خرداد) در بیانیه‌ای به طور رسمی کلمبیا را متحد اصلی غیر ناتو واشنگتن معرفی کرد. از این رو، تنظیم روابط با دولت جدید برای واشنگتن از اهمیت بالایی برخوردار است.

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها