افزایش تعداد کشورهای میانجی در پرونده فلسطین و برهم خوردن محاسبات مقامات مصری

افزایش تعداد کشورهای میانجی در پرونده فلسطین و برهم خوردن محاسبات مقامات مصری
يکشنبه 15 آبان 1401 - 20:18

رابطه مصر با فلسطین در مرحله کنونی به دلایل مختلف دچار تنش شده است به ویژه این که اتهاماتی از سوی برخی رهبران جنبش جهاد اسلامی علیه قاهره مبنی بر تبانی با دولت رژیم اشغالگر مطرح گردیده است

العالم - فلسطین اشغالی

فلسطین به تازگی شاهد اقداماتی میانجی گرانه از سوی برخی کشورها در خصوص پرونده های مختلف خود بوده است که دلیل مهمی برای مقامات مصری است که به تنظیم مجدد اقدامات آنها چه به عنوان میانجی بین جناح های رام الله و غزه و چه میانجی بین مقاومت و رژیم اشغالگر صهیونیستی بپردازند.

مصر نقش رهبری خود در این پرونده ها را «صرفاً مصری» می داند که برای امنیت مرزهای شرقی این کشور و اهمیت دادن به نقش بین المللی قاهره اهمیت زیادی دارد.

دلخوری مصری ها از اقدامات الجزایر

این بار، دلخوری به خاطر اقدامات گسترده و فشرده الجزایر در رابطه با پرونده آشتی ملی در داخل فلسطین است، چراکه الجزایر پیش از برگزاری اجلاس سران کشورهای عربی در روزهای سه شنبه و چهارشنبه گذشته در پایتخت خود، موفق به گردآوری نمایندگان فتح و حماس در خاک خود و امضای «بیانیه الجزایر» برای آشتی در داخل فلسطین شد.

نکته قابل توجه در سخنرانی محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، اشاره وی به نقش الجزایر در این زمینه بود، هرچند اشاره گذرا به نقش مصر را نیز فراموش نکرد.

اهمیت پرونده فلسطین برای مصر

علاقه مقامات قاهره به این موضوع ناشی از اهمیت پرونده فلسطین برای مصر و روابط این کشور با واشنگتن است.

علاوه بر این، رابطه مصر با فلسطین در مرحله کنونی به دلایل مختلف دچار تنش شده است به ویژه این که اتهاماتی از سوی برخی رهبران جنبش جهاد اسلامی علیه قاهره مبنی بر تبانی با دولت رژیم اشغالگر صهیونیستی، در جریان میانجیگری مصر برای توقف موج تشدید تنش نظامی در اوت گذشته (مصادف با مرداد ماه) در نوار غزه مطرح گردید.

همچنین بنا به گزارش العربی الجدید، یک عضو جنبش فتح در مصاحبه خود اعلام کرد که روابط بین قاهره و محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین،در حال سرد شدن است به دلیل اینکه قاهره به ناصر القدوه، عضو سابق کمیته مرکزی جنبش فتح (که سال گذشته از این جنبش برکنار شد) اجازه داد وارد باریکه غزه شود.
به موازات آن، روابط مصر و حماس نیز به دلیل استقبال زیاد این جنبش از اقدامات الجزایر در مورد پرونده فلسطین، شاهد سردی و نوعی بی تفاوتی است؛ چراکه این جنبش واکنش گسترده ای نسبت به تأثیر اقدامات الجزایر در مورد پرونده فلسطین نشان داده و همزمان اظهاراتی چند به قاهره پیرامون سرعت کار در پروژه های بازسازی با مدیریت مصر در نوار غزه داشته است.

آنچه نگرانی مصر را در مورد پرونده فلسطین افزایش می دهد، کشور سوریه است. احیای روابط بین بشار اسد، رئیس جمهور سوریه و جنبش حماس اخیراً منجر به ورود سوریه به حوزه روابط با جناح و جنبش های موجود در نوار غزه شده است که از نگاه مقامات مصری، ضرورت نفوذ بیشتر این کشور به پرونده فلسطین را اقتضا می کند.

پربیننده ترین خبرها