اردوغان به دنبال برگزاری دیدارهای سه جانبه سران ترکیه، روسیه و سوریه

اردوغان به دنبال برگزاری دیدارهای سه جانبه سران ترکیه، روسیه و سوریه
پنج‌شنبه 24 آذر 1401 - 19:04

رئیس جمهور ترکیه گفت که به "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهور روسیه برگزاری دیدار سه جانبه بین روسای جمهور ترکیه، سوریه و روسیه را پیشنهاد داده است.

العالم - ترکیه

به گزارش خبرگزاری آناتولی ترکیه، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه که برای شرکت در اجلاس سه جانبه ترکیه، جمهوری آذربایجان و ترکمنستان به ترکمن باشی ترکمنستان سفر کرده بود امروز (پنجشنبه) در بازگشت به آنکارا به خبرنگاران گفت: به پوتین پیشنهاد دیدار سه جانبه بین سران ترکیه، روسیه و سوریه را دادم و او از این پیشنهاد استقبال کرد و به این شکل مجموعه‌ای از دیدارها را آغاز می‌کنیم.

وی با بیان اینکه ما می‌خواهیم یک گام سه جانبه بین ترکیه، روسیه و سوریه برداریم، افزود: ابتدا باید بین سازمان‌های اطلاعاتی و سپس وزرای دفاع و پس از آن وزرای خارجه جلساتی برگزار شود.

وی افزود: مشکلی وجود دارد که باید به سرعت حل شود و آن این است که سازمان‌های تروریستی در شمال سوریه، هر از چند گاهی به ترکیه تجاوز می‌کنند.

اردوغان ادعا کرد که تروریست‌ها از آنجا (در شمال سوریه) ترکیه را تهدید و تحریک می‌کنند و طبق توافقات قبلی چه در آستانه و چه در سوچی، ما این حق را داریم که در داخل کریدور امنیتی خود که به عمق ۳۰ کیلومتری می‌رسد آنچه لازم است انجام دهیم.

وی با اشاره به وجود طرف‌های حامی سازمان‌های تروریستی در داخل سوریه گفت که سازمان تروریستی «وای پی چی» (YPG) بیشترین حمایت را از نیروهای ائتلاف بین المللی دریافت می‌کند.

رئیس جمهور ترکیه با هشدار به نیروهای ائتلاف بین المللی به ویژه آمریکا درمورد حمایت از گروه تروریستی «وای پی جی» خطاب به آن‌ها گفت: اگر به تامین سلاح، تجهیزات و مهمات این سازمان تروریستی ادامه دهید ما نیز خودمان را مدیریت خواهیم کرد و آنچه لازم باشد برای دور کردن تهدید تروریسم از مرزهای خود انجام خواهیم داد.

اردوغان درخصوص انتقال گاز ترکمنستان از طریق ترکیه (به اروپا) گفت: رئیس جمهور ترکمنستان اوایل سال آینده به ترکیه سفر خواهد کرد و در آن زمان مسائل را در این خصوص نهایی خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه وزرای انرژی ترکیه، جمهوری آذربایجان و ترکمنستان به زودی جزئیات انتقال گاز به اروپا را بررسی خواهند کرد، گفت: به وزیر دستور دادم که تا یک ماه آینده این موضوع را نهایی کند.

رئیس جمهور ترکیه بیان کرد که سه کشور پس از برگزاری اولین اجلاس سه جانبه سران ترکیه، جمهوری آذربایجان و ترکمنستان، مرحله کاربردی جدیدی را در روابط خود با یکدیگر آغاز کردند.

اردوغان به این نکته اشاره کرد که تحولات منطقه‌ای و جهانی، اهمیت کریدور میانی که از دریای خزر می‌گذرد را افزایش داده است.

وی اظهار داشت که ترکیه مرکز مهمی برای فروش گاز ترکمنستان به کشورهای قاره اروپا است.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها