تغییر سیاست کمک‌های مالی ریاض به کشورهای اسلامی و دلایل آن!

دوشنبه 3 بهمن 1401 - 15:13

پایگاه خبری آمریکایی "المانیتور" نوشت که عربستان سعودی با هدف تقویت نفوذ اقتصادی‌اش به‌عنوان ابزاری سیاسی برای تحمیل منافعش در کشورهای عربی و اسلامی، سیاست‌ اعطای کمک‌های مالی به این کشور را مورد تجدیدنظر قرار داده است.

العالم- عربستان سعودی

به گزارش العالم، پایگاه خبری آمریکایی "المانیتور" در تفسیر تغییر رویکرد ریاض برای اعطای کمک‌های مالی به برخی کشورهای عربی و اسلامی نوشته است: مقامات سعودی سیاست اخاذی را در قالب کمک‌های توسعه‌ای به برخی کشورهای عربی و اسلامی دنبال می‌کنند تا از این نفوذ اقتصادی به عنوان ابزاری سیاسی برای کنترل این کشورها و تحمیل منافعش در آنها استفاده کند.

هدف دیگر رژیم ریاض از این تغییر سیاست، کاستن از نگرانی شهروندان سعودی است که معتقدند منابع مالی و ثروت‌های کشورشان برای خارج هزینه می‌شود.

"کریستین اسمیت دیوِن" کارشناس "انستیتو کشورهای عرب خلیج‌فارس در واشنگتن" معتقد است: عربستان سعودی از رویکردی که می‌تواند از آن طریق، از نفوذ اقتصادی خود به عنوان ابزاری سیاسی برای تحمیل منافعش بهره‌مند شود، بسیار آگاه است و نباید از آن انتظار داشت که چنین سیاستی را در تعامل با جامعه جهانی کاملا کنار بگذارد.

"محمد الجدعان" وزیر دارایی عربستان سعودی در مجمع جهانی اقتصاد در "داووس" اعلام کرد به دنبال تغییر شیوه در ارائه کمک‌های مالی غیر مشروط به متحدان خود هستیم. او گفت: ما پیش از این عادت کرده‌ بودیم کمک‌ها و مساعدت‌های مالی مستقیم را بدون شروط ارائه کنیم اما اکنون به دنبال تغییر این شیوه هستیم و با نهادهای مختلف چند ملیتی همکاری داریم تا به متحدان خود بگوییم ما نیازمند دیدگاه مبتنی بر اصلاحات هستیم.

المانیتور در ادامه، عدم حضور عربستان سعودی در نشست ابوظبی را که هفته گذشته با حضور سران پنج کشور عربی قطر، بحرین، عمان، مصر و اردن برگزار شد، یکی از دلایل تصمیم ریاض برای تغییر سیاست‌ کمک‌های مالی عنوان کرده است.

به گفته ناظران، عربستان سعودی از سال ۲۰۲۲، از مرحله اعطای کمک‌های مالی به مرحله سرمایه‌گذاری‌هایی که ممکن است بازدهی سیاسی بیشتری را برای آن به همراه داشته باشد، گذر کرده، و لذا این کشور اخیرا اعلام کرد که سرمایه‌گذاری‌های خود را در پاکستان، اردن، بحرین، سودان، عراق و سلطان‌نشین عمان افزایش خواهد داد.

پربیننده ترین خبرها