صدور حکم اعدام برای دو شهروند عربستانی

صدور حکم اعدام برای دو شهروند عربستانی
سه شنبه 18 بهمن 1401 - 12:42

دادگاه رژیم سعودی برای «علی‌محمد آل ربیع» و «علی حسن الصفوانی»، حکم اعدام صادر کرد.

العالم - عربستان سعودی

بنا به اعلامیه سازمان اروپایی حقوق بشر عربستان، علی‌محمد آل ربیع متولد 14 اکتبر 1975 میلادی (22 مهر 1354 هـ.ش.) و اهل شهر «العوامیه»، در 7 فوریه 2021 میلادی (19 بهمن 1399هـ.ش.) با یورش مسلحانه نیروهای آل سعود به خانه وی بدون ارائه حکم بازداشت، دستگیر شد.

بر اساس اطلاعات منتشر شده، علی‌محمد آل ربیع به مدت 3 ماه در سلول انفرادی بود و در این مدت از برقراری ارتباط با خانواده اش جلوگیری شد، وی در زندان تحت بازجویی از طریق ضرب و شتم، آزار و اذیت و شکنجه های شدید قرار گرفت.

دادستانی ابتدا او را به اتهامات متعددی محکوم کرد؛ از جمله: عضویت در یک سازمان تروریستی، حمایت از ایدئولوژی تروریستی، کمک و پناه دادن به تعدادی از تروریست‌ها و تامین مواد غذایی برای آنها، استفاده از شبکه اطلاعاتی و شبکه‌های اجتماعی، برنامه هایی برای برقراری ارتباط با تروریست ها.

دادستانی عمومی سعودی همچنین در محاکمه گروهی 4 زندانی عقیدتی، علیه علی الصفوانی نیز اتهامات مشابهی را از جمله پیوستن به یک سازمان تروریستی، حمایت از ایدئولوژی تروریستی، کمک و پناه دادن به تعدادی از تروریست ها و... مطرح کرد.

آل ربیع و الصفوانی در حضور قاضی تمامی اتهامات وارده به خود را رد کردند و تأکید کردند که برای وادار شدن به اعتراف اجباری، مورد شکنجه و آزار قرار گرفته اند. همچنین در طول مدت تحقیقات و بازپرسی از حق داشتن وکیل و سایر حقوق اولیه خود محروم شده اند.

نکته مهم این است که دادستانی برای آنها درخواست اعدام نکرده بود چراکه اتهامات وارده هیچ کدام شامل حکم اعدام نمی شد؛ با این حال دادگاه جنایی رژیم آل سعود در6 نوامبر 2022 ( 15 آبان ماه 1401 هـ.ش.) آنها را به اعدام محکوم کرد.

سازمان اروپایی حقوق بشر عربستان بر این باور است که حکم اعدام این دو نفر بدون درخواست دادستان عمومی، اقدامی بسیار نگران کننده است، زیرا نشان دهنده خودسری آشکار در عملکرد قضات سعودی و حاکی از گسترش نقص در سیستم قضایی سعودی و اقدامات خودسرانه برای اجرای حکم اعدام است.

پربیننده ترین خبرها