تله ای به نام "نشست امنیتی عقبه"؛

کدام یک زودتر به دام می افتند ... اردن یا تشکیلات خودگردان

 کدام یک زودتر به دام می افتند ... اردن یا تشکیلات خودگردان
يکشنبه 7 اسفند 1401 - 14:18

روایت رسمی اردن از برگزاری نشست امنیتی پنج گانه در عقبه واقع در جنوب این کشور صبح امروز یک شنبه، تبدیل به خوراک رسانه های این کشور شده است.

العالم - اردن

به گزارش رای الیوم؛ بنا به روایت رسمی اردن - که عصر دیروز شنبه به خورد رسانه های شبه رسمی این کشور داده شد -، نشست عقبه "در ادامه تلاش های گسترده این کشور برای توقف اقدامات یک جانبه اسرائیل" و "مهار چرخه خشونت و ناآرامی های امنیتی" و در نهایت انتقال به هدف سوم یعنی "اقدامات اقتصادی برای کاهش رنج ملت فلسطین" برگزاری می شود.

اما از نظر محافل سیاسی و مردمی اردن، نشست عقبه "نشستی مشکوک" است که هدف آن مهار "مقاومت" گروه های فلسطینی در سرزمین اشغالی و سپس – به گفته احمد ابو غنیمه از فعالان سرشناس اردنی – پرداختن به حل مشکلات امنیتی "اسرائیل" با آرامش و فراغ بال است.

البته روایت های رسمی مصر و تشکیلات خودگردان هم تفاوتی با روایت اردن ندارد و محافل اردنی همچنان بیم آن دارند که هدف اصلی از برگزاری چنین نشست های "مشکوکی" کمک به "اسرائیل" برای مهار مقاومت آنهم پس از ظهور تشکیلات و گروه های مقاومت مسلحانه جدید، به بهانه و ایجاد آرامش و ثبات عمومی باشد.

با این حال – به گفته منابع رسمی و روزنامه اینترنتی عمون - دولت اردن می گوید که این کشور امروز یک شنبه میزبان نشست های سیاسی و امنیتی سران فلسطین و "اسرائیل" با حضور نمایندگانی از مصر و آمریکا برای توقف اقدامات یک جانبه و آغاز یک دوره آرامش و آتش بس و تلاش برای اعتمادسازی و در نهایت آغاز فرآیند سیاسی گسترده تر بین دو طرف است.

این منابع گفته اند که "این نشست در ادامه تلاش های گسترده اردن با هماهنگی تشکیلات خودگردان فلسطین و بقیه طرف ها برای توقف اقدامات یک جانبه و ناآرامی های امنیتی و اقتصادی برای کاهش رنج ملت فلسطین برگزار می شود".

به گفته حکومت اردن این نشست – در سایه تحولات و کشمکش های سیاسی و امنیتی گسترده جاری - اولین نشست در این سطح بین فلسطینی ها و "اسرائیلی ها" با مشارکت طرف های منطقه ای و بین المللی است که به هدف توقف همه اقدامات یک جانبه برگزار می شود و همین امر اصلی موضوع مورد بحث در این نشست خواهد بود.

پربیننده ترین خبرها