ابعاد جدید فشار هوشمند علیه ایران؛ از پهپاد تا کمیته حقیقت‌یاب!

ابعاد جدید فشار هوشمند علیه ایران؛ از پهپاد تا کمیته حقیقت‌یاب!
شنبه 20 اسفند 1401 - 17:57

غرب با تکنیک رسانه‌ای دروغ بزرگ، به‌دنبال جوسازی‌های بین‌المللی علیه ایران به عنوان کشوری مستحق فشار بوده و با بزرگ‌نماییِ آنچه در مدارس ایران روی داده ابعاد جدیدی از تحرکات بین‌المللی علیه ایران در قالب فشار حداکثری را آغاز کرده است.

العالم _ ایران / سیاسی

«ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته اگر مشخص شود که مسمومیت‌های زنجیره‌ای با اعتراضات زنان و دختران مرتبط است، سازمان ملل متحد موظف است که کمیسیون حقیقت‌یابی را برای تحقیق در این باره به ایران اعزام کند.

او با ادعای نگرانی از آنچه بازداشت روزنامه‌نگارانِ پیگیر مسمومیت‌ها نامیده، مدعی شد: «از ارعاب پدر و مادرها و پزشکانی که با این موضوع در ارتباط هستند، نگرانیم.»

هم‌زمان «کارین ژان‌پی‌یر» سخنگوی کاخ سفید نیز خواستار تحقیق سازمان ملل در این‌ خصوص شده است.

مواضع مقامات آمریکایی در این خصوص از چند جنبه قابل توجه است:

نخست؛ این رفتارها را می‌توان ادامه همان سناریوی آشوب‌سازی و بر هم زدن آرامش و امنیت داخل ایران دانست. در این میان تقارن ادعاهای پرایس، اپوزیسیون و برخی ورشکستگان سیاسی نیز در این چارچوب قابل توجه است.

«زهرا رهنورد»، همسر «میرحسین موسوی» هم‌سو با معاندین خارج‌نشین به اتهام‌زنی علیه نظام پرداخته و در ادامه رسانه‌های معاند نیز به برجسته‌سازی نامه 20 وکیل که خواستار تشکیل کمیته حقیقت‌یاب در مورد مسومیت دانش‌آموزان شده‌اند می‌پردازند.

مواضع این افراد در کنار مانورهای خبری رسانه‌های فارسی زبان معاند، بیانگر آن است که هدف نهایی این جریان‌ها احیاء اغتشاش و آشوب برای تکرار حوادث پاییز است.

فضای ایران‌هراسانه چنان است که سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مدعی شده: «با وجود تلاش ایران برای جلوگیری از رسیدن اطلاعات از داخل، توانسته‌ایم گزارش‌ها و ویدئوهای دست اولی در این رابطه را مشاهده کنیم.»

گرچه غرب سعی دارد از آب گل‌آلود این روزها ماهی بگیرد، اما دستور رهبر انقلاب مبنی بر کشف سررشته‌ها و همچنین دستگیری و مجازات آمران و عاملان این جنایت در کوتا‌ه‌ترین زمان، شاهد روشنی است که نشان می‌دهد ایران نه‌تنها تلاشی برای پنهان‌سازی این مسئله صورت نداده، بلکه در سطح مقام اول کشور به طور صریح و قاطعانه بر پیگیری و رفع این موضوع تأکید شده است.

دوم؛ این رفتارها بخش دیگری از سیاست فشار حداکثری با محوریت پرونده‌سازی‌های به اصطلاح حقوق بشری است.

غرب با تکنیک رسانه‌ای دروغ بزرگ، به‌دنبال جوسازی‌های بین‌المللی علیه ایران به عنوان کشوری مستحق فشار بوده و با بزرگ‌نماییِ آنچه در مدارس ایران روی داده ابعاد جدیدی از تحرکات بین‌المللی علیه ایران در قالب فشار حداکثری را آغاز کرده است.

غربی‌ها برای پرونده‌سازی علیه ایران در صحنه جهانی دو مولفه را هم‌زمان پیگیری می‌کنند. آنها از یک سو با ادعای نقش پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین ایران و روسیه را به عنوان تهدیدکنندگان امنیت جهانی معرفی می‌کنند و از سوی دیگر با همسان نشان دادن وضعیت دانش آموزان دختر در ایران و افغانستان به‌دنبال پرونده‌سازی حقوق بشری علیه ایران هستند.

در کنار این موارد آنها به زعم خود به‌دنبال استفاده از فشار هوشمند علیه ایران هستند تا از این فشار برای تحمیل زیاده‌خواهی‌ها در مذاکرات بهره ببرند. نگاه آمریکا و اروپا به احیاء مذاکرات با کلیدواژه بسته نشدن پنجره مذاکره نیز تقویت کننده این سناریو است.

سوم؛ آمریکا و مهره‌های آن به‌ویژه رسانه‌های فارسی‌زبان معاند در حالی از کلیدواژه تشکیل کمیته حقیقت‌یاب مستقل سخن می‌گویند که سال‌هاست در برابر قتل‌عام دانش آموزان در مدارس کشورهای غربی سکوت کرده یا با ابراز تأسف از کنار آن گذشته‌اند.

علاوه بر وضعیت بحرانی کنونی در مدارس آمریکا، گزارش‌ها از سابقه طولانی نژادپرستی و نسل‌‌کشی علیه کودکان بومی در این کشور حکایت دارد و کشف گورهای دسته جمعی در محل 53 مدرسه شبانه‌روزی سابق بومیان آمریکایی گواه بر آن است.

در حوزه زنان نیز، گزارش‌ها از خشونت و وضعیت بحرانی زنان در غرب از جمله در آمریکا حکایت دارد که حتی دامنه آن به ارتش این کشور نیز رسیده است. در سال 2022 میلادی گزارش‎ها از افزایش آمار تجاوز به زنان در ارتش آمریکا حکایت داشت که هرگز مورد رسیدگی قرار نگرفت.

این دوگانگی رفتاری مقامات آمریکایی و رسانه‌های بیگانه و برخی افراد در داخل و خارج از ایران سندی دیگر بر واهی بودن ادعاهای بشردوستانه آنها و حقوق بشر جعلی آمریکایی است.

جمهوری اسلامی مراقبت و تأمین امنیت همه شهروندان را تکلیف قطعی خود می‌داند، حال آنکه مواضع غرب نه تنها اقدامی در جهت کمک به مردم ایران نیست، بلکه راهبردی با هدف ایجاد آشوب و اغتشاش در کشور و انحراف مطالبات مردمی به سمت حاشیه است.

ادعای حمایت آنان از دانش آموزان ایرانی در حالی مطرح می‌شود که به‌دلیل تحریم‌های دارویی بسیاری از کودکان بیمار از جمله کودکان مبتلا به تالاسمی از حضور در مدرسه محروم می‌شوند. البته نباید فراموش کرد که حقوق بشر آمریکایی میلیون‌ها کودک را در سراسر جهان، نه تنها از تحصیل بلکه از امکانات اولیه برای ادامه حیات محروم ساخته است.


نورنیوز

پربیننده ترین خبرها