ادعای دفتر نتانیاهو: اسرائیل شهرک‌های تخلیه‌شده در سال 2005 را احیا نخواهد کرد

ادعای دفتر نتانیاهو: اسرائیل شهرک‌های تخلیه‌شده در سال 2005 را احیا نخواهد کرد
چهارشنبه 2 فروردين 1402 - 18:28

نتانیاهو می‌کوشد علی‌رغم وعده‌های خود، اقدام کنست در لغو یک قانون مرتبط با شهرک‌نشینان را کم‌اهمیت جلوه دهد.

العالم - فلسطین اشغالی

به نقل از رویترز، دفتر نخست وزیر بنیامین نتانیاهو روز چهارشنبه پس از رأی مثبت پارلمان به لغو قانون شهرک‌سازی که خشم بسیاری از کشورها را برانگیخت، مدعی شد رژیم صهیونیستی «هیچ قصدی» برای احیای شهرک‌های کرانه باختری که حدود دو دهه پیش تخلیه شدند، ندارد.

قانونگذاران صهیونیست روز سه‌شنبه به لغو بخشی از قانون منع زندگی صهیونیست‌ها در مناطقی از کرانه باختری رود اردن که کابینه در سال 2005 آن را تخلیه کرد، رأی دادند.

در آن سال رژیم صهیونیستی به طور یکجانبه از نوار غزه عقب‌نشینی و شهرک‌نشینان را از قلمرو ساحلی و همچنین از چهار شهرک در شمال کرانه باختری خارج کرد.

دفتر نتانیاهو با تکرار ادعا‌های قدیمی این رژیم گفت رای پارلمان «قانونی تبعیض‌آمیز و تحقیرآمیز را لغو می‌کند که یهودیان را از زندگی در مناطقی در شمال ساماریا، که بخشی از سرزمین تاریخی ما است"، با استفاده از یک نام جعلی برای شمال کرانه باختری، منع می‌کرد.

این بیانیه افزود: «با این حال، کابینه هیچ قصدی برای ایجاد جوامع جدید در این مناطق ندارد».

نتانیاهو در ماه دسامبر به قدرت بازگشت و وعده داد شهرک‌سازی‌ها را در سراسر کرانه باختری گسترش دهد که طبق قوانین بین‌المللی غیرقانونی تلقی می‌شوند.

اظهارات وی مبنی بر اینکه کابینه به طور رسمی به شهرک‌نشینان اجازه بازگشت به چهار سایت تخلیه‌شده در سال 2005 را نخواهد داد، پس از آن مطرح می‌شود که واشینگتن اعلام کرد از رای پارلمان »بسیار آزرده شده است».

ودانت پاتل، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز سه‌شنبه در این خصوص به خبرنگاران گفت: «تغییرات قانونی اعلام شده امروز به ویژه تحریک‌آمیز است.»

پاتل افزود این اقدام در تضاد آشکار با وعده‌های آریل شارون، نخست‌وزیر پیشین، به جورج دبلیو بوش، رئیس‌جمهور وقت آمریکا، و همچنین تضمین‌هایی است که دو روز پیش کابینه نتانیاهو ارائه داده بود.

تصمیم قانونگذاران توسط جنبش شهرک نشینان اسرائیل که یکی از آن سایت‌ها را به نماد آرمان خود تبدیل کرده است، مورد استقبال قرار گرفت.

بزالل اسموتریچ، وزیر دارایی تندرو، که خود یک شهرک‌نشین راست افراطی است، در توییتی مدعی شد این اقدام گامی در جهت منظم کردن حضور اسرائیل در این مناطق است.

گروه کوچکی از فعالان در سال 2009 به یکی از شهرک‌های تخلیه‌شده بازگشتند و یک آموزشگاه یهودی در آنجا راه‌اندازی کردند که بارها توسط ارتش اسرائیل پاک‌سازی شد؛ اما ارتش رژیم صهیونیستی در نهایت به آنها اجازه داد در محل باقی بمانند.

پربیننده ترین خبرها