تضعیف نقش منطقه‌ ای آمریکا ؛ آغازی برای پایان اشغالگری در سوریه

تضعیف نقش منطقه‌ ای آمریکا ؛ آغازی برای پایان اشغالگری در سوریه
يکشنبه 6 فروردين 1402 - 18:17

کارشناسان و ناظران سیاسی با بیان اینکه منطقه وارد مرحله رقابت بر سر نفوذ شده است، احتمال دادند که این مرحله به پایان اشغالگری آمریکا در سوریه منتهی شود.

العالم- نظرکده

به اعتقاد کارشناسان سیاسی ، افکار عمومی جهان علیه حضور و اشغالگری آمریکا به‌ ویژه در سوریه هدایت می‌شود.

کارشناسان سیاسی می‌گویند: امروز، موضوع سوریه در راس اولویت‌ها و توجهات جامعه جهانی و داخل آمریکا قرار ندارد و لذا می‌توان شرایط مناسبی را برای تحت فشار قرار دادن آمریکا از طریق تحمیل خسارات بر آن، ایجاد کرد و شاید این خسارات خیلی زیاد نباشد ولی می‌تواند پایه‌ای برای ایجاد جنگ فرسایشی علیه آن باشد تا اینکه آمریکایی‌ها متقاعد شوند که این طرح‌شان که چشم‌انداز راهبردی روشنی برای اجرای آن در سوریه وجود ندارد، ارزش تحمل این‌همه هزینه و خسارت را ندارد.

کارشناسان مسائل راهبردی ضمن اشاره به تجربیات سابق درباره مواضع آمریکا در مواقعی که با بن بست سیاسی مواجه شده بود ، گفتند :‌ در لبنان، زمانی‌که مقر تفنگداران دریایی آمریکا مورد حمله قرار گرفت، آمریکایی‌ها به جای تقویت حضور نیروهای خود ، به عقب‌نشینی اقدام کردند و این تجربه، با مداخله ایالات متحده در سومالی تکرار شد.

این کارشناسان یادآور شدند که وقتی آمریکایی ها افق سیاسی روشنی نداشته باشند و همزمان متحمل خسارات شوند ، تمایل بیشتری به عقب‌نشینی و خالی کردن عرصه دارند.

برخی کارشناسان مسائل منطقه نیز معتقدند که به دنبال تضعیف نقش آمریکا در منطقه و تلاش قدرت‌های واقعی برای پر کردن خلأها ، منطقه وارد مرحله رقابت برای نفوذ شده است.

این کارشناسان با اشاره به کم‌رنگ شدن حضور آمریکا در منطقه، تحولات جاری در سوریه را به تلاش‌های آمریکا برای بازگرداندن نفوذ از دست‌رفته خود در منطقه مرتبط می دانند.

به اعتقاد آنان ، آمریکا به منظور خنثی کردن هرگونه تلاش برای ایجاد همگرایی میان کشورهای منطقه، به تنش افزایی در مسائل منطقه‌ای اقدام می‌کند. به گفته این کارشناسان، حضور ایران و روسیه در سوریه به درخواست رسمی دولت سوریه است که تنها طرف مشروع در این کشور محسوب می‌شود و لذا ماهیت حضور این دو کشور در سوریه شبیه حضور پایگاه‌های غیرقانونی آمریکایی نیست.

کارشناسان سیاسی با تأکید بر اینکه مقاومت علیه حضور آمریکا در سوریه از ابتدا نیز وجود داشت، اظهار داشت که بایستی تصمیمی سیاسی برای فعال‌سازی عملیات‌ مقاومت علیه حضور آمریکایی ها اتخاذ شود.

این کارشناسان همچنین با اشاره به افزایش توانمندی نظامی مقاومت، خاطرنشان کردند که این توان دفاعی باعث شد مقاومت پایگاه‌های آمریکایی را هدف قرار دهد و همین امر، معادله جدیدی را برای این رویارویی ترسیم کرده است.

کارشناسان سیاسی در منطقه تاکید دارند که منطقه خاورمیانه اکنون وارد مرحله رقابت برای نفوذ شده است، آمریکایی ها با فعال کردن دست نشاندگان حود در منطقه می خواهند در منطقه بمانند و می خواهند ثابت کنند که قدرت رویارویی دارند؛ اما پاسخ اخیر ایران نیز بسیار واضح و صریح و مؤید این واقعیت بود که ایران آماده است تا در این رویارویی بسیار پیش برود.

آنها به سخنان آخرین سفیر آمریکا در سوریه اشاره می‌کنند که بارها در شهادت‌های خود در کنگره اعلام کرد که حضور آمریکا در سوریه ماموریت نامشخصی دارد. او همچنین در مصاحبه‌های مطبوعاتی گفته است:‌ کافی است اجساد چند تن از سربازان آمریکایی به آمریکا برگردد تا حضور آمریکا در سوریه پایان یابد.

پربیننده ترین خبرها