پشت پرده بازداشت راشد الغنوشی در تونس

پشت پرده بازداشت راشد الغنوشی در تونس
جمعه 1 ارديبهشت 1402 - 13:02

بازداشت راشد الغنوشی، رئیس جنبش اسلامی النهضه در تونس به اتهام توطئه علیه امنیت کشور، فصل جدیدی از فصول بحران حاد در این کشور است.

العالم - نظرکده

کارشناسان سیاسی خاطرنشان می‌کنند بازداشت الغنوشی به مثابه شکست پروژه انقلاب 2011 است.

در چنین وضعیتی، جامعه تونس دچار چندپارگی، و همچنین نوعی از تمرکزگرایی حاد بر نظام سیاسی کشور حاکم می‌شود و با بازداشت راشد الغنوشی، رهبر قوی‌ترین حزب سیاسی تونس، رئیس‌جمهور ثابت کرد که در این مرحله از هیچ طرف سیاسی در تونس هراسی ندارد. بنابراین کشور ممکن است شاهد تولد یک سیستم متمرکز باشد.

ناظران سیاسی در اشاره به اوضاع سیاسی تونس، می‌گویند تلاش‌ها به ضربه زدن بر پایه‌های انقلاب متمکز است و قیس سعید، رئیس‌جمهور درصدد تشکیل نظامی است که با اصول انقلاب سال 2011 در تعارض باشد.

برخی فعالان سیاسی تونس نیز تأکید دارند که انقلاب مردمی تونس مصادره شده و در دست مزدوران اعزامی افتاده است تا کنترل نظام سیاسی کشور را در دست بگیرند. آنها تمام مؤلفه‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور را نابود کردند، حتی آموزش و پرورش را نیز از بین بردند و بازداشت الغنوشی را اقدامی قانونی و نه یک هدف سیاسی ادعا می‌کنند.

روزنامه‌نگاران تونسی نیز ادعاها مبنی بر اینکه الغنوشی دعوت به جنگ داخلی کرده را نفی کرده و گفتند که اظهارات او تحریف‌شده است و بلکه او در نشست با اعضای جبهه الخلاص، به آنها هشدار داده نه اینکه آنها را به جنگ داخلی تشویق کرده است.

آنها تصریح کردند که بخش‌هایی از فیلم مربوط به سخنرانی الغنوشی مقطوع شده و- به گفته وکلای او- به دادستانی ارائه شده است.

پربیننده ترین خبرها