سرنوشت انقلاب ضد استبدادی تونس با بازداشت رهبر قوی ترین حزب این کشور

يکشنبه 3 ارديبهشت 1402 - 19:58

کارشناسان می گویند دستگیری راشد الغنوشی رئیس جنبش النهضه تونس به منزله اعلام شکست پروژه انقلاب در تونس است که در سال 2011 علیه دیکتاتوری در این کشور آغاز شد.

العالم – تونس

به گزارش العالم، این تحلیلگران خاطرنشان می کنند که قیس سعید رئیس جمهور تونس، با بازداشت رهبر قوی ترین حزب تونس یعنی النهضه ثابت کرد که از هیچ حزب سیاسی در کشور نمی ترسد.

عبدالله عبدالله تحلیلگر و فعال شبکه های اجتماعی در این زمینه نوشته است: الغنوشی یک فرد معمولی نیست، بلکه رهبر یک جنبش سیاسی بزرگ در تونس است، به همین علت، پیامی که قیس سعید با این اقدام به مردم رساند آن است که هیچ شخصی نمی تواند با من مخالفت کند یا مانع من شود.

وی به نقل از روزنامه الاستقلال نوشت: پس از انتقاد آمریکا و اروپا از دستگیری راشد الغنوشی، رئیس جنبش النهضه در دوشنبه گذشته، قیس سعید رئیس جمهور تونس این واکنش ها را دخالت در امور داخلی کشورش قلمداد کرد.

البوسطجی از دیگر تحلیلگران و فعالان شبکه های اجتماعی نیز به نقل از روزنامه انگلیسی گاردین نوشت که بازداشت الغنوشی نشانه اوضاع تیره این کشور است به همین علت سیاست های قیس سعید، کشور را به سمت سرنوشت نامشخص سوق می دهد.
قیس سعید رئیس جمهور تونس، از ۲۵ ژوئیه ۲۰۲۱ (سوم مرداد ۱۴۰۰) مجموعه‌ای از اقدام‌های فوق‌العاده را اتخاذ و با اعلام لغو اختیارات پارلمان، رفع مصونیت نمایندگان، انحلال هیات نظارت بر قانون اساسی و سپس انحلال پارلمان این کشور بن بست سیاسی شدیدی در تونس ایجاد کرد که با موجی از مخالفت‌ها و اعتراض‌های احزاب و جریان‌های سیاسی به ویژه جنبش النهضه این کشور روبرو شد.

مخالفان سعید وی را به کودتا علیه دستاوردهای دموکراتیک قیام سال ۲۰۱۱ میلادی که به برکناری «زین العابدین بن علی» دیکتاتور (رئیس جمهور وقت) تونس منجر شد متهم می‌کنند اما سعید می‌گوید که اقداماتش قانونی و برای نجات تونس از بحران سیاسی طولانی مدت ضروری است.

پربیننده ترین خبرها