امپراطوری سانسور آمریکایی؛ از محور مقاومت تا انفجار نورد استریم و همراهی با جنگ اوکراین

امپراطوری سانسور آمریکایی؛ از محور مقاومت تا انفجار نورد استریم و همراهی با جنگ اوکراین
پنج‌شنبه 7 ارديبهشت 1402 - 08:13

در شرایطی که به درخواست مقامات آمریکا انتشار تصاویر نمادهای مقاومت و شهدای آن در شبکه‌های اجتماعی و همچنین اظهاراتی در اشاره به مقاومت در برابر رژیم اشغالگر، به بهانه مقابله با “سخنان نفرت‌انگیز و خشونت‌آمیزِ مغایر با ارزش‌های آزادی و دموکراسی آمریکا»! ممنوع است، می‌بینیم که همین مقامات با تحمیل دیدگاه خود از این پلتفرم‌ها برای اهداف سیاسی خود در اوکراین استفاده می‌کنند.

العالم- کشکول

وب‌سایت “Responsible Statecraft” در گزارشی به این رفتار دیکتاتورمآبانه آمریکا در تعامل با اخبار، که با هدف جعل و تحریف صورت می‌گیرد تا با مواضع آمریکایی‌ها درخصوص تحولات جاری در اوکراین منطبق شود، اشاره کرده و در بخشی از آن نوشته است:‌ شرکت‌های فناوری به طور گزینشی ممنوعیت‌ها درباره سخنان نفرت‌برانگیز و خشونت‌آمیز را کاهش دادند تا با اخبار مربوط به حنگ در اواکراین همسو شوند... آنها حساب‌های کاربرهای منتقد جنگ و سیاست ایالات متحده درقبال آن را مسدود کردند و همزمان ارتش سایبری بزرگی از ربات‌ها نیز محتواهایی را در حمایت از اوکراین و شرکای آن در ناتو منتشر می‌کنند.

این منبع در توضیح این رفتار آمریکا که دموکراسی و آزادی بیان را زیر سوال می‌برد به اقدام فیس‌بوک اشاره می‌کند که گزارش‌های سیمور هرش، روزنامه‌نگار آمریکایی درمورد نقش آمریکا در حمله به خطوط لوله روسی نورد استریم را رصد و مانع از انتشار آنها می‌شود. اگر سعی کنید مقاله‌ای را که هرش برای اولین بار اطلاعات خود را در مورد نورد استریم در آن قرار داده به اشتراک بگذارید، هشداری ظاهر می‌شود که به شما تذکر می‌دهد "انتشار عمومی صفحات و وب‌سایت‌هایی که به طور مکرر اخبار نادرست را منتشر می‌کنند یا به اشتراک می‌گذارند، کاهش یافته و از راه‌های دیگر محدود می‌شوند." !!. اما اگر به هر حال تصمیم به مشارکت در انتشار آن داشته باشید، مقاله هرش منتشر خواهد شد، اما با اصطلاح "اطلاعات نادرست" علامت‌گذاری می‌شود.

به نوشته این وب‌سایت، تلاش برای جلوگیری از انتشار گزارش هرش در فیس‌بوک نماد کوچکی از آثار آزاردهنده‌ ناشی از ترکیب سانسور فناآوری با فشار دولت است و اینکه چقدر راحت می‌توان گزارش‌های مستقل را در نطفه خفه کرد و در عین حال اجازه انتشار اطلاعات نادرست رسمی را صادر کرد.

یک سری انفجارهای قوی در سپتامبر گذشته، خط لوله 1 و 2 "نورد استریم" را که از دریای بالتیک از روسیه به آلمان می‌گذرد و گاز ارزان قیمت اروپا را تامین می‌کند، ویران کرد و به زودی مشخص شد که این حمله یک اقدام خرابکارانه و عمدی بوده است و تاکنون مجری این حمله مشخص نشده است.

سیمور هرش، روزنامه‌نگار تحقیقی برنده جایزه پولیتزر در هشتم فوریه گزارشی منتشر کرد مبنی بر اینکه غواصان نیروی دریایی ایالات متحده در جریان مانورهای ناتو موسوم به بالتاپس در تابستان ۲۰۲۲ مواد منفجره را برای تخریب خط لوله‌های نورد استریم که نروژ سه ماه بعد فعال کرد، کار گذاشتند. جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا پس از بیش از ۹ ماه گفت‌وگوی محرمانه با تیم امنیت ملی خود، تصمیم به خرابکاری در نورد استریم گرفت.

پربیننده ترین خبرها