همسو شدن کشورهای عربی با سوريه

پنج‌شنبه 14 ارديبهشت 1402 - 13:49

دکتر «عدنان منصور» وزیر امور خارجه سابق لبنان تاکید کرد که نزدیک شدن اعراب به سوریه می تواند معادله را در کل منطقه به سمت هجوم به دشمن صهیونیستی تغییر دهد و این، خشم دشمن «اسرائیلی» و آمریکا را برانگیخته است.

العالم - ایران

«عدنان منصور» در گفتگو با شبکه خبری العالم اظهار داشت: بدون شک سفر سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران به سوریه بر اساس تغییراتی که ایجاد می کند، بسیار حساس و مهم است و با توجه به اتفاقات منطقه در سال های اخیر، امروزه معادلات به طور کلی تغییر کرده است.

وی اشاره کرد که رابطه سوریه و ایران به زمان کنونی محدود نمی شود، بلکه ریشه آن به پیروزی انقلاب اسلامی در ایران باز می گردد.

منصور همچنین تصریح کرد: سوریه آن زمان با ایستادن کنار ایران و انقلاب متمایز بود. در آن زمان کشورهای عربی دیگر، از رژیم عراق در جنگ علیه جمهوری اسلامی حمایت کردند، اما موضع سوریه در آن زمان موضعی افتخارآمیز بود که در واقع بیانگر عمق دیدگاه استراتژیک رئیس جمهور فقید حافظ اسد بود.

وزیر امور خارجه سابق لبنان تاکید کرد: اهمیت ایران و نقش مهم آن در منطقه می‌تواند ارزش مضاعفی برای مسائل کشورهای منطقه مانند مسأله فلسطین، مواجهه با نیروهای سلطه‌جو، حفظ تصمیم مستقل حاکمیتی هر کشور و ایجاد روابط دوستانه و سازنده برای منافع مشترک مردم منطقه ایجاد کند.

وی افزود: زمانی که بخشی از سوریه به دست نیروهای تروریسم افتاد و شاهد حمایت برخی کشورها از تروریست ها بود، ایران واقعاً موضع یک دوست وفادار را اتخاذ نمود و نقش سوریه و مواضع این کشور را فراموش نکرد.

منصور تاکید کرد: یک نوع ائتلاف و وجه اشتراک بین دو کشور در موضوعات مهمی وجود دارد و مسائل ملی، امنیتی، سیاسی و راهبردی سرنوشت ساز دو کشور را به هم پیوند داده است. در زمان جنگ سوریه ایرانی ها نیز کنار ارتش سوریه خون خود را نثار و در زمینه های مختلف دیپلماتیک، سیاسی و اقتصادی نیز از سوریه حمایت کردند.

وی با اشاره به اینکه این سفر در بحبوحه تغییرات اقلیمی عربی علیه سوریه انجام می شود، افزود: اتحاد ایران و سوریه بر اساس قواعد محکم و مبانی ایدئولوژیک به منظور ثبات منطقه و همکاری کشورهای منطقه است و این دقیقاً همان وجه مشترک بین دو کشور است هرچند همزمان دشمن هم در کمین است.

وزیر امور خارجه سابق لبنان با تاکید بر اینکه ایران یک محور اصلی و فعال در غرب آسیا است، خاطرنشان کرد: همکاری ایران با سوریه و نزدیک شدن اعراب به دمشق می تواند معادله را در کل منطقه تغییر دهد و خشم دشمن اسرائیلی و آمریکا به علت همین مسئله است.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها