سازمان جهانی بهداشت: تلاش جهانی برای مقابله با مرگ و میر مادران و نوزادان متوقف شده است

سازمان جهانی بهداشت: تلاش جهانی برای مقابله با مرگ و میر مادران و نوزادان متوقف شده است
سه شنبه 19 ارديبهشت 1402 - 08:23

از سال 2015، سالانه حدود 290 هزار مرگ مادران، 1.9 میلیون مرده‌زایی و 2.3 میلیون مرگ نوزادان در یک ماه پس از تولد در جهان رخ داده است.

العالم - جهان

به نقل از رویترز، بنا بر یک گزارش جدید سازمان جهانی بهداشت، پیشرفت در کاهش مرگ و میر در دوران بارداری و زایمان و در میان نوزادان از سال 2015 متوقف شده است و بیش از 60 کشور در مسیر ناکامی در دستیابی به اهداف پیش‌بینی‌شده برای سال 2030 حرکت می‌کنند.

این آژانس سازمان ملل در گزارش خود اعلام کرد همه‌گیری کووید-19، فقر و تشدید بحران‌های بشردوستانه زیرساخت‌های مراقبت‌های بهداشتی را تحت فشار قرار داده است.

بر اساس این گزارش، از سال 2015، سالانه حدود 290 هزار مرگ مادران، 1.9 میلیون مرده‌زایی و 2.3 میلیون مرگ نوزادان در یک ماه پس از تولد رخ داده است.

به گفته سازمان جهانی بهداشت، در مجموع یک مورد مرگ در هر هفت ثانیه، آن هم «بیشتر به دلایل قابل پیشگیری یا قابل درمان در صورت وجود مراقبت مناسب» رخ داده است.

آنشو بانرجی، مدیر سلامت مادران، نوزادان، کودکان و نوجوانان و سالمندی سازمان جهانی بهداشت، در این خصوص گفت کشورها برای مشاهده نتایج متفاوت باید سرمایه‌گذاری در مراقبت های اولیه را افزایش دهند.

بیش از 190 کشور در سال 2014 از طرحی برای کاهش نرخ مرده‌زایی و مرگ‌های قابل پیشگیری در میان نوزادان حمایت کردند و پس از آن، اهدافی جهانی را مانند کاهش نسبت مرگ و میر مادران به کمتر از 70 مورد در هر 100 هزار تولد زنده تعیین کردند.

بر اساس این گزارش، سرعت بخشیدن به پیشرفت برای دستیابی به این اهداف ضروری به نظر می‌رسد و در صورت تحقق آن‌ها، تا سال ۲۰۳۰ جان دست‌کم ۷.۸ میلیون نفر نجات خواهد یافت.

این گزارش نشان می‌دهد بین سال‌های 2000 تا 2010، پیشرفت سریع‌تر از هر زمان دیگری بوده است. تنها 12 درصد از 106 کشور گزارش‌دهنده، برنامه‌های بهداشتی مادر و نوزاد را به طور کامل تأمین مالی کرده‌اند.
این گزارش همچنین می‌افزاید تنها 61 درصد از کشورهای گزارش‌دهنده سیستم‌هایی برای پیگیری مرده‌زایی دارند.

10 کشور با بیشترین مرگ و میر مادران، مرده‌زایی و مرگ و میر نوزادان، 60 درصد از مجموع این گونه مرگ و میرها را در سطح جهان به خود اختصاص می‌دهند. هند، نیجریه و پاکستان در سال 2020 در صدر این فهرست بودند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها