دنیس راس : ایران از ما هراسی ندارد

دنیس راس : ایران از ما هراسی ندارد
جمعه 29 ارديبهشت 1402 - 03:13

دنیس راس دیپلمات باسابقه آمریکایی که مشاور ارشد سه رئیس جمهوری آمریکا بوده است، گفت: ایران آنگونه که باید از ما نمی‌ترسد.


العالم-آمریکا
اس در مصاحبه‌ای با نشریه صهیونیستی «اسرائیل هیوم» که چهارشنبه منتشر شد، اظهار کرد: ایران آنگونه که باید از ما بترسد، نمی‌ترسد. آنها در مسیر غنی‌سازی ۶۰ درصدی هستند. آنها آشکارا آزمایشی انجام دادند که امکان می‌دهد برخی موارد را تا سطح ۸۳.۷ درصدی غنی‌سازی کنند.
وی مدعی شد: من مایلم سیاست اعلامی ما تغییر کند و بسیار روشن‌تر شود. بجای آن که بگوییم همه گزینه‌ها روی میز است باید بگویم که دموکراسی را ترجیح می‌دهیم و ترجیح ما این است که دیپلماسی راهی برای حل این مساله باشد.
راس افزود: ایران باید بداند که آنها ۴۰ سال در زمینه زیرساخت‌های هسته‌ای سرمایه‌گذاری کرده‌اند و تمام این سرمایه‌گذاری را در معرض خطر قرار داده‌اند.
راس که در دولت‌های بیل کلینتون، جورج دبیلو بوش و باراک اوباما فعالیت می‌کرد، گفت : این واقعیت که آنها تا سطح ۶۰ درصد غنی‌سازی کرده و ۱۶ آبشار از سانتریفیوژهای جدید، سانتریفیوژهای پیشرفته آی.آر۶ دارند ... یعنی اینکه در مسیری هستند که هر چند تصمیم به ساخت بمب اتمی نگرفته‌اند، اما خودشان را در وضعیتی قرار داده‌اند که گزینه داشتن یک سلاح هسته‌ای را دارند.
وی مدعی شد: آنها قصد دارند به مرحله‌ای برسند که نه تنها این گزینه را داشته باشند بلکه معکوس کردن آن هم دشوار باشد. آنها ترسی ندارند و این گونه نمی‌بینند که این مساله آنها را در معرض خطر قرار دهد.
راس افزود: بنابراین، ما باید ارتباط برقرار کرده و با آنها به گونه‌ای گفت‌وگو کنیم که هم در کلام و هم در عمل دلیلی داشته باشند که ببینند اوضاع فرق کرده است.
جمهوری اسلامی ایران پس از امضای برجام در سال ۱۳۹۴ با هدف لغو تحریم های ظالمانه، به عنوان کشوری مسئولیت پذیر، تعهدات خود را بدون عیب و نقص اجرا کرد و این مساله در ۱۶ گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی مورد تائید قرار گرفت. اما پس از ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید در ژانویه ۲۰۱۷ (دی ماه ۱۳۹۵) و پس از چند اقدام مقدماتی، نهایتاً با اتخاذ مواضع مغایر با مفاد برجام، با خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا از آن در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ (۸ می ۲۰۱۸)، در دو مرحله تحریم‌های ثانویه آن علیه ایران بازگردانده شد.
اجرای نامتوازنِ این توافق از یک طرف و فشارهای ناشی از اعمال و تشدید تحریم‌های یکجانبه آمریکا از طرف دیگر، باعث شد تا یکسال پس از خروج آمریکا از برجام، نهایتاً در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ (۸ می ۲۰۱۹) شورای‌عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران تصمیماتی در راستای متوقف کردن گام به گام اجرای اقدامات داوطلبانه تعهدات هسته‌ای با اعطای فرصت‌های ۶۰ روزه به دیپلماسی، اتخاذ کند.
ایران تا یک سال پس از خروج آمریکا از برجام به تمامی تعهداتش ذیل این توافق عمل کرد تا به کشورهای اروپایی که وعده می‌دادند آثار خروج واشنگتن از توافق را جبران می‌کنند، فرصت دهد تا برای تحقق این وعده تلاش کنند. اما با توجه به اینکه کشورهای اروپایی به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند، در چند گام تعهداتش ذیل برجام را کاهش داد. کاهش تعهدات ایران بر اساس مفاد توافق هسته‌ای برجام صورت گرفت.
دولت دموکرات جو بایدن پس از روی کار آمدن در ژانویه ۲۰۲۱، اقدام یکجانبه دولت سابق این کشور را برای خروج از توافق ایران و گروه ۱+۵ محکوم کرد اما همچنان سیاست های فشار حداکثری دولت دونالد ترامپ را در پیش گرفته است.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها