وزیرخارجه پاکستان از نقش عراق در روند صلح ایران و عربستان قدردانی کرد

وزیرخارجه پاکستان از نقش عراق در روند صلح ایران و عربستان قدردانی کرد
پنج‌شنبه 18 خرداد 1402 - 14:58

وزیر امور خارجه پاکستان در پایان سفر رسمی خود به جمهوری عراق ضمن تاکید بر حل مسالمت آمیز مسائل منطقه‌ای، نقش دولت بغداد برای پیشبرد روند صلح میان جمهوری اسلامی ایران و عربستان را موثر دانست و از مقامات عراقی قدردانی کرد.

العالم - ایران

به گزارش روابط عمومی وزارت امور خارجه پاکستان در اسلام‌آباد، بیانیه مشترک جمهوری اسلامی پاکستان و جمهوری عراق مشتمل بر ۲۴ بند همزمان با پایان سفر رسمی ۳ روزه «بلاول بوتو زرداری» به بغداد و دیدار با مقام‌های بلندپایه دولت، رهبران سیاسی و مذهبی عراق منتشر شد.

در این بیانیه توافق شد که وزیر کشور عراق به زودی به پاکستان سفر خواهد کرد و طرفین اقدامات بیشتری برای تسهیل رفت و آمد اتباع عراق و پاکستان به کشورهای یکدیگر به ویژه سفرهای زیارتی زائران پاکستانی به عتبات عالیات اتخاذ خواهند کرد.

پاکستان و عراق با تمجید از تلاش‌های یکدیگر در مقابله با پدیده تروریسم و فداکاری‌های صورت گرفته در راستای صلح و امنیت منطقه تاکید کردند که این دستاوردها باید تثبیت شوند و به سمت ارتقای اقتصادی کشورهای پیرامون و ملت‌های آنان هدایت شود.

زرداری، وزیر امور خارجه پاکستان با اشاره به نقش میانجی بغداد برای میزبانی از گفت وگوهای صلح تهران و ریاض، تاکید کرد که نیاز به ایجاد پل جهت حل مسالمت آمیز مسائل منطقه‌ای است تا بتوانیم منطقه و فراتر از آن را به سمت رفاه اقتصادی سوق بدهیم.

وی نقش رهبری عراق برای پیشبرد روند صلح میان جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی را موثر دانست و از تلاش‌های آن کشور تمجید کرد.

در بیانیه مشترک پاکستان و عراق آمده است که دولت بغداد در راستای تسهیل سفرهای زیارتی اتباع پاکستانی و با توجه به درخواست دیرینه پاکستانی‌ها برای داشتن سرکنسولگری در شهر مقدس نجف، از این طرح حمایت کرده و به زودی گشایش نمایندگی دیپلماتیک پاکستان در نجف اشرف انجام خواهد شد. همچنین دولت پاکستان یک مرکز زیارتی مختص زوار این کشور در کربلای معلی تاسیس خواهد کرد که هدف آن تسهیل رفت و آمد زوار پاکستانی در ایام محرم و صفر خواهد بود.

آنان همچنین بر افزایش همکاری‌های دوجانبه در حوزه‌های تولیدات دفاعی، کشاورزی، گردشگری، فرهنگی، نساجی، بهداشت و دارو توافق کردند. همچنین توافق خواهرخواندگی میان بندر بصره عراق با بنادر کراچی و گوادر نیز انجام خواهد شد.

وزیر خارجه پاکستان در جریان سفر رسمی خود به عراق با رئیس جمهور، نخست وزیر، وزیر امور خارجه، وزیر کشور، رئیس جریان حکمت و رئیس شورای عالی اسلامی دیدار کرد. زرداری همچنین از شهرهای مقدس کاظمین، نجف و کربلای معلی نیز بازدید و با برخی از شخصیت‌های اجرایی و مذهبی از جمله آیت الله بشیر نجفی از مراجع تقلید عراق در نجف نیز ملاقات کرد.

پربیننده ترین خبرها