افشا فایل صوتی ترامپ درباره «طرح حمله به ایران»

افشا فایل صوتی ترامپ درباره «طرح حمله به ایران»
سه شنبه 6 تير 1402 - 19:32

شبکه خبری سی‌ان‌ان اعلام کرد به‌طور انحصاری، فایلی صوتی از دیدار سال ۲۰۲۱ در نیوجرسی را به دست آورده است که در آن دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا درباره نگهداری اسناد محرمانه‌ای که از حالت محرمانه خارج نکرده، از جمله سندی درباره ایران صحبت می‌کند.

العالم - آمریکا

به گزارش گزارش سی ان ان، دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا در این فایل اذعان می کند که یک سند محرمانه پنتاگون در مورد حمله احتمالی به ایران را نگه داشته است.

این فایل صوتی که برای اولین بار در برنامه «آندرسون کوپر ۳۶۰» از شبکه سی‌ان‌ان پخش شد، شامل جزئیات جدیدی از گفتگوی ترامپ است که شواهدی مهم در کیفرخواست جک اسمیت بازپرس ویژه علیه ترامپ به دلیل سوء استفاده از اطلاعات محرمانه، محسوب می شود.

ترامپ در حالی که در حال بحث در مورد طرح‌های حمله پنتاگون به ایران است، می‌گوید: «اینها اسناد هستند.»

در این فایل صوتی دو دقیقه‌ای، ترامپ و دستیارانش همچنین درباره ایمیل‌های هیلاری کلینتون پس از اینکه رئیس‌جمهور سابق گفت این سند «اطلاعات سری» است، شوخی می‌کنند.

یکی از دستیاران ترامپ می گوید: کلینتون همه ایمیل ها را پرینت می گرفت.

ترامپ با اشاره به کلینتون پاسخ می دهد: «نه، کلینتون این ایمیل ها را را برای آنتونی واینر می‌فرستد.»

اظهارات ترامپ در فایل صوتی می گوید "اینها اسناد هستند" و آنها را "بسیار محرمانه" می خواند و به نظر می رسد آنها را به دیگران در اتاق نشان می دهد. این اظهارات بر خلاف ادعاهای رئیس جمهور سابق آمریکا در مصاحبه هفته گذشته با شبکه فاکس نیوز است که گفته بود هیچ مدرکی با خود نداشته است.

ترامپ به فاکس گفته بود:«هیچ سندی وجود نداشت. حجم عظیمی از اوراق بود و گفتگو درباره ایران و موضوعات دیگر مطرح شده بود. برگه های در اختیار من محرمانه نبود. من سندی نداشتم. برگه ای برای خارج کردن از حالت محرمانه وجود نداشت. اینها داستان های روزنامه، مجلات و مقالات است.»

ترامپ در اوایل این ماه نسبت به ۳۷ فقره اتهام مربوط به سوء استفاده از اسناد طبقه بندی شده که در مقر مار-آ-لاگو خود در پالم بیچ فلوریدا اعلام بی گناهی کرد.

این فایل صوتی مربوط به گفتگویی است که ترامپ در جولای ۲۰۲۱ در استراحتگاه خود در بدمینستر با افرادی که درحال جمع آوری خاطرات مارک میدو رئیس سابق دفتر ترامپ بودند انجام داد. در کیفرخواست بازپرس ویژه آمده است یک نویسنده، ناشر و دو تن از کارکنان ترامپ در این جلسه حضور داشتند و ترامپ به آنها اطلاعات محرمانه درباره طرح حمله به ایران را نشان داده است.

این یکی از دو موردی است که در کیفرخواست ترامپ به آنها اشاره شده است. در این کیفرخواست دادستان ها ادعا می کنند که ترامپ اطلاعات طبقه بندی شده را به افرادی که دارای مجوزهای امنیتی نبوده اند نشان داده است.

سی‌ان‌ان قبلاً گزارش داده بود که ترامپ در آن زمان از مقاله نیویورکر درباره نارضایتی ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، از طرح ترامپ برای حمله به ایران و آغاز یک جنگ همه جانبه، خشمگین بود.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها