در گفت وگوی اختصاصی با العالم؛

وزیر فرهنگ: اربعین بزرگ ترین اجتماع جامعه بشری است/ هیچ فردی در ایران برای فعالیت روزنامه نگاری زندانی نیست

وزیر فرهنگ: اربعین بزرگ ترین اجتماع جامعه بشری است/ هیچ فردی در ایران برای فعالیت روزنامه نگاری زندانی نیست
چهارشنبه 1 شهريور 1402 - 21:18

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اربعین بزرگترین اجتماع جامعه بشری است، ده ها میلیون انسان عاشق را می بینیم که در نگاه تمدنی ما به سوی امام حسین (ع) راهی می شوند، مسیرهای پیاده روی تنها به عراق محدود نمی شود بلکه صدها هزار زائر از مرزهای شرقی ما از ایران می گذرند و به عراق می رسند و وارد جاده اربعین می شوند.

العالم ـ ایران ـ فرهنگی

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت وگوی اختصاصی با شبکه خبری العالم اظهار داشت: از آغاز دولت جدید برنامه های فرهنگی و هنری را با یک نگاه جدید و تقویت هر چه بیشتر نشاط اجتماعی در جامعه دنبال کرده ایم.

بنای اغتشاشات به تعطلی کشاندن فضای فرهنگی و هنری کشور بود

وی افزود: اغتشاشاتی که سال گذشته در کشور ما شکل گرفت و مدتی ادامه داشت بنای اصلی اش این بود که کل فضای فرهنگی و هنری را در کشور تعطیل کند اغلب در ماه های محرم و صفر فعالیت های فرهنگی هنری به معنای کنسرت ها و نمایش های عمومی متناسب با این ایام به سمت بخش ها و برنامه های مذهبی سوق می یابد. برنامه های بسیار خوبی آماده کرده بودیم که همه فعالان، عرصه کار داشته باشند در ایران حوزه فرهنگ و هنر خیلی محبوب است، این ها دنبال تعطیلی این بخش بودند.

بخشی از چهره های مشهور و سلبریتی ها در دام دشمنان افتادند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد،‌ بخشی از چهره های مشهور و سلبریتی ها در این فضا در دام دشمنان ما افتادند آنها هم به این فضای تحمیلی پیوستند ولی خداوند متعال کمک کرد جشنواره های فجر که بهار فرهنگ و هنر در کشور است با قدرت برگزار شد. از جشنواره موسیقی، جشنواره تئاتر، جشنواره فیلم فجر و بخش بین المللی استقبال بسیار خوبی شد.

اسماعیلی گفت: نوروز امسال و اوایل ماه مبارک رمضان نزدیک به یک میلیون نفر در ایران در برنامه های موسیقیایی شرکت کردند که قیمت بلیت این ها خیلی بالاست تقریبا با پول رایج کشور 500 تا 600 هزار تومان بلیط این جشنواره هاست در بیست روز حدود یک میلیون در این مجموعه های هنری شرکت کردند. بهار بسیار خوبی را در فرهنگ و هنر داشتیم در نمایشگاه قرآن در مصلی نیز ۴ میلیون نفر شرکت کردند از نمایشگاه بین المللی کتاب تهران بیش ۷ میلیون نفر بازدید کردند همزمان با این حضور و دسترسی همگان به سامانه خرید کتاب از نمایشگاه بیش از ۲۸۰۰ روستا از نمایشگاه کتاب خریدند و استقبال بسیار خوبی از نمایشگاه کتاب تهران شد. آخرین فیلمی که در سینما نیز فروش داشته نسبت به پرفروش ترین فیلم تاریخ ایران بیش از شش برابر بوده است.

سالیانه ۱۱۰ هزار مجوز چاپ کتاب صادر می شود/ بخشی از کتاب ها درقالب آزادی بیان برنامه های جمهوری اسلامی را نقد می کنند

وی با بیان این که اساسا در حوزه فرهنگ و هنر سلیقه ها متفاوت است و همه بخش ها و گروه ها با نگاه های متفاوت حضور دارند، افزود: در سال ۱۱۰ هزار مجوز چاپ کتاب می دهیم. بخشی از این کتاب ها مربوط به افرادی است که برنامه های دولت و برنامه های جمهوری اسلامی را نقد می کنند، ما اینجا آزدای بیان داریم مگر مواردی که خلاف امنیت ملی باشد. همه چهره های فرهنگی و هنری در فعالیت های ما حضور دارند.

فعالیت ۱۴ هزار رسانه دارای مجوز در کشور
اسماعیلی در ادامه درخصوص رسانه ها و خبرنگاران نیز خاطرنشان کرد،‌ حوزه خبر و خبرنگاران و رسانه ها در ایران حوزه بسیار متنوعی است وزارت ارشاد مسئول حوزه رسانه هاست. ۱۴ هزار رسانه از ما مجوز دارند. در دوره وزارت بنده تعداد خبرنگارانی که تحت پوشش بیمه قرار گرفتند صد در صد نسبت به دوره قبل رشد یافته است. خبرنگاران ما با گرایش های متفاوت در روزنامه ها، خبرگزاری ها و انسان رسانه ها (در شبکه های اجتماعی یک خبرنگار یا فعال رسانه ای ۱۰ میلیون نفر دنبال کننده دارد) حضور دارند و همه این فضا در اختیار ماست. در اغتشاشاتی که رخ داد، اغتشاش گران به دنبال این بودند که یک چهره مخشوشی از ایران نشان بدهند لذا به معاونت مطبوعاتی گفتم تعداد زیادی از خبرنگاران کشورهای اروپایی را به ایران دعوت کردند تا بیایند و ببینند. بازار تهران و ورزشگاه ها و شهرهای مختلف را بازدید کردند و دیدند که مردم ما در چه شور و نشاط آرامشی هستند.

حضور خبرنگاران خارجی را تقویت خواهیم کرد

وی گفت: در حوزه رسانه های داخل کشور یارانه رسانه ها را ما می دهیم آگهی ها را بین شان به نسبت مساوی تقسیم می کنیم در کنار همه حمایت ها آموزش هم می دهیم و نظارت بر این ها هم پسینی است، کارشان منتشر می شود اگر کسی شکایت داشت ما در وزارت ارشاد یک هیئات نظارت فراقوه ای داریم اینطور نیست وزارت ارشاد منویات خودش را حاکم کند. از قوه قضائیه، از مجلس، از شورای انقلاب فرهنگی، از نماینده اصناف که منتخب خبرنگاران است در هیئات نظارت حضور دارند، ارتباط خوب و صمیمی با رسانه ها و خبرنگاران داریم همچنین بناداریم حضور خبرنگاران خارجی را هم تقویت کنیم.


هیچ فردی در ایران برای فعالیت روزنامه نگاری در زندان نیست

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سوالی در باره روزنامه نگاران زندانی نیز اظهار داشت: مطلقا هیچ فردی در ایران برای فعالیت روزنامه نگاری در زندان یا بازداشت نداریم. دو خبرنگار داریم که اتهام غیرحرفه ای دارند و مراحل رسیدگی در حال سپری است و تاکنون هیچ حکمی نیز صادر نشده است. در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فارغ از نوع خبرنگار، سلیقه سیاسی و وابستگی به حزب، من به معاون مطبوعاتی و معاونت حقوقی گفته ام پیگیر جدی فعالیت ها هستند الآن برای کار حرفه ای هیچ خبرنگاری بازداشت نیست.

آزادی بیان درکشور؛ هیچ خبرگزاری و روزنامه ای مسدود نشده است

وی افزود: با این که در این ایامی که در هر جایی از کشور یک اتفاقی می افتد اما محدودیت هایی برای آزادی بیان اتفاق نمی افتد، از همکاران رسانه ای بپرسید یک نشریه را هیات نظارت بر مطبوعات به دلیل تخلفات اقتصادی توقیف کرد هفته بعد قوه قضاییه رفع توقیف نمود. نه خبرگزاری و نه روزنامه ای مسدود یا متوقف شده و نه خبرنگاری را به عنوان کار حرفه ای و خبری در زندان یا بازداشت داریم.

غرب نه تنها با ایران، بلکه با اصل دین مخالف است

اسماعیلی درخصوص تبلیغات غربی ها علیه ایران نیز خاطرنشان کرد، مساله غرب تنها با ما و ایران نیست حدود ۲۰۰ سال است ما با غرب در موضوع سبک زندگی در نزاع قرار داریم. وقتی غربی ها وارد هر کشور اسلامی می شدند برنامه اولشان این بوده است که سبک زندگی آنها را تغییر بدهند که مهمترین آنها حوزه حجاب است، حجاب یک حوزه اصیل در فرهنگ ایرانی ـ اسلامی است. قبل از اسلام ، نگاره های تخت جمشید را نگاه کنید زنان ایرانی از چند هزار سال پیش حجاب و پوشش داشتند، اسلام وارد شده و شکل و قالب خاصی را ترویج کرده است.

وی گفت: اینها با اصل موضوع نگاه دینی مخالف هستند و الا دولت قبل از انقلاب اسلامی یک دولت وابسته به آمریکایی ها بود یک زمانی در دوره پهلوی اول بی حجابی ترویج می شد و زنان را نمی گذاشتند با حجاب به خیابان بیایند زنان محجبه را در خیابان کتک می زدند و دولتی ها حجاب از سرشان بر می داشتند در دوره پهلوی دوم هم از انواع شگردها استفاده می کردند تا زنان ما را از حجاب دور کنند. یک جشنی را بانوی شاه در شیراز به نام جشن هنر برگزار می کرد که اینقدر تئاتر های وقیحی اجرا می شد و صحنه های مشمئز کننده را جلو مردم اجرا می کردند که روزنامه های غربی نقد می کردند که این ها در آمریکا حق پخش ندارند.

پروژه سیاسی غربی ها علیه هویت ملی ایرانی ها

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد، در آن جامعه ای که بی حجابی ارزش بود میزان سواد زنان ایران زیر ده درصد بود. امروز ۶۰ درصد فارغ التحصیلان دانشگاهی ما زن هستند تمام زنان ما با عفاف و حجاب، با چادر و مانتو و پوشش اسلامی در همین صداوسیما، وزرات ارشاد، وزارت صمت، وزارت خارجه و سفرای ما و رایزن ها حضور دارند و امروز حجاب خانم های ما نماد هویت ایرانی اسلامی شان است، غربی ها به دنبال هویت زدایی از ما هستند و این بحث در جامعه ایران حل شده است. در اتفاقات اخیر خیلی ها با کشف حجاب تلاش می کردند مقابله کنند. در تهران و شهرهای ما قدم بزنید ببینید زنان ما چطور عفیفانه در اجتماع حضور دارند مساله حجاب توسط غربی ها به عنوان یک پروژه سیاسی علیه هویت ملی ایرانی ها در جریان است.



اسماعیلی افزود: در نظرسنجی هایی که داریم اکثریت قریب به اتفاق زنان ایرانی با میل و رغبت درونی خودشان را موظف به حفظ حجاب می دانند این بر خلاف نگاه غرب است. شاید برهنگی در فرهنگ غربی پذیرفته است اما در فرهنگ ایرانی ـ اسلامی یک پدیده مذموم است. برای مرد و زن حجاب و پوشش یک انتخاب تاریخی برای جامعه ایرانی است.

آزادی بیان غربی ها؛ توهین به مقدسات 2 میلیارد مسلمان آزاد،تشکیک درباره یک دروغ تاریخی ممنوع


وی با اشاره به هتاکی به مقدسات در آزادی بیان غربی گفت: موضوعی که الآن در غرب در حال رخ دادن است در باره آزادی بیان است، طوری این آزادی بیان تفسیر می شود که اجازه می دهد به کتاب مقدس دو میلیارد مسلمان – قرآن برای ما مسلمان ها همه زندگی مان است از تولد تا مرگ و پس از مرگ - توهین بشود. همین غربی ها در مقابل بعضی از دروغ پردازی هایی که به لحاظ تاریخی به آن تقدس بخشیده اند اگر یک مسلمان یا غیرمسلمان یا غربی اعتراض کند زندانی اش می کنند. این ها نشان می دهد آنها با اسلام، با برنامه های دینی با قرآن به عنوان یک حوزه زیستی که تمدن آنها را به چالش کشیده است و افول و نزول خودشان را در اقبال عمومی در جهان اسلام و خارج از جهان اسلام به تعالیم قرآنی می دانند و به دنبال برخورد هستند.

اسماعیلی افزود: به دنبال هتک حرمت به قرآن کریم مردم در جمهوری اسلامی با غیرت در صحنه حاضر شده اند بلافاصله سفیر کشور توهین کننده را از ایران اخراج کردیم و اجازه ورود ندادیم همراه با همه مسلمانان، مردم ما و جامعه قرآنی ما در صحنه حاضر شدند در اجلاس وزرای فرهنگ پیش رو در قطر به دنبال یک تصمیم مهم و واحد در فرهنگ جهان اسلام هستیم.

طرح ایران برای ایجاد یک ائتلاف فرهنگی گسترده بین کشورهای اسلامی

وی در باره برنامه های فرهنگی مشترک با کشورهای اسلامی نیز گفت: برنامه های مختلفی را شروع کرده ایم، سال دوم جشنواره فیلم مقاومت را در لبنان برگزار خواهیم کرد. پارسال در بغداد برگزار کردیم و با اکثر وزرای کشورهای جبهه مقاومت و کشورهای همسایه تفاهم نامه های فرهنگی بسیار خوبی را در سفرهای دوجانبه برقرار کرده ایم هفته های فرهنگی مشترکی با دولت عراق، لبنان، سوریه، قطر، پاکستان، ترکیه، موریتانی درغرب آفریقا، لیبی، نیجر و کشورهای آسیای میانه تاجیکستان و ازبکستان و آذربایجان برگزار کردیم و به دنبال ایجاد یک ائتلاف فرهنگی گسترده بین کشورهای اسلامی هستیم.

اربعین بزرگ ترین اجتماع جامعه بشری است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در باره آیین اربعین نیز خاطرنشان کرد، اربعین بزرگترین اجتماع جامعه بشری است، ده ها میلیون انسان عاشق را می بینیم که در نگاه تمدنی ما به سوی امام حسین (ع) راهی می شوند. مسیرهای پیاده روی تنها به عراق محدود نمی شود بلکه صدها هزار زائر از مرزهای شرقی ما از ایران می گذرند و به عراق می رسند و وارد جاده اربعین می شوند. اربعین یک مسیر چند هزار کیلومتری است پیاده روی منحصر به ۸۰ کیلومتر نجف تا کربلا نیست بسیاری از زوار از شهرهای مختلف با پای پیاده به راه افتاده اند تا در مراسم شرکت کنند. جا دارد از مردم عزیز عراق که میزبانان اصلی مراسم هستند تشکر کنیم آنها با جان و دل در خدمت زوار اباعبدالله الحسین ع هستند.
وی افزود: جمهوری اسلامی ایران ۴۵ سال است که درگیر جنگ فرهنگی است، امروز در مقتدرترین نقطه خودش ایستاده است. ما تبادلات فرهنگی با کشورهای اسلامی را به عنوان یک استراتژی انتخاب کرده ایم و در داخل کشور هم با انسجام بیشتر گروه های مردمی و به رسمیت شناختن تنوع ها، قومیت ها و مذاهب مختلف با هم در صلح و مدارا هستند و یکپارچه به اهداف انقلابی نهضت امام به تفاهم رسیده اند و با کشورهای منطقه به اشتراک گذاشته اند تا امت واحده اسلامی را به تعبیر قرآن و تمدن سازی نوین اسلامی را در آینده نزدیک محقق کنند.

پربیننده ترین خبرها