در العالم الموازی بررسی شد؛

سلبریتی ها و جنگ رسانه‌ای؛ سوءاستفاده جناح‌های سیاسی از چهره‌ها برای جهت دهی به افکار عمومی

جمعه 24 شهريور 1402 - 23:06

"العالم الموازی" برنامه جدید شبکه العالم امروز به بررسی سوءاستفاده جناح‌های سیاسی از سلبریتی ها برای جهت دهی به افکار عمومی به منظور تحقق برخی مقاصد شوم سیاسی پرداخت.

العالم - ایران

پژوهشی در مجله مطالعات فرهنگی بین‌المللی منتشر شد که نشان می‌دهد افراد علاقه‌مند به دنبال کردن اخبار سلبریتی‌ها، هیچ علاقه ای به شنیدن اخبار سیاسی ندارند و معمولاً نسبت به آن کاملا بی‌توجه هستند.

این امر توجه نظام های سیاسی را به ضرورت کنترل و نظارت بر سلبریتی ها و استفاده از آنها برای تحقق منافع خود از طریق تأثیرگذاری بر افکار عمومی، جلب کرد. همه دولت‌ها بدون استثنا، سیاست‌های مختلفی برای اعمال کنترل و نظارت بر سلبریتی‌ها دارند.

سلبریتی ها در داخل ایران بدون آنکه احساس کنند وارد بازی سیاسی شدند و البته پیشنهادهایی مانند فرصت اقامت در آمریکا به آنها داده شد؛ دولت آمریکا همچنین ویزاهایی به چهره های مشهور ورزشی و هنری ایران اختصاص داد.

پس از حادثه مرگ مهسا امینی، بلافاصله تعدادی از سلبریتی های ایرانی بدون بررسی صحت و سقم اخبار منتشر شده توسط رسانه های معاند درباره علت مرگ او، با ایجاد فضایی احساسی و تحریک برانگیز، اخبار رسانه های معاند درباره مرگ مهسا امینی را بازنشر دادند که آتش نزاع را شعله ور ساخت؛ تا آنکه مخالفت ها در جامعه ماهیت آشوب و اغتشاش به خود گرفت و خیل عظیمی از سلبریتی ها به این وضعیت دامن زدند.

برخی از سلبریتی‌های ایرانی مقیم خارج از کشور در حساب های خود در شبکه‌های اجتماعی به صورت روزانه اقدام به نمایش فیلم‌های غیرواقعی از خیابان ایران می کردند. این فیلم ها به شیوه‌ای حرفه‌ای فیلم‌برداری شده بود و در آن روایت‌هایی نادرست از مرگ افرادی مطرح می شد که در واقع در تصادفات رانندگی یا با مرگ طبیعی جان خود را از دست داده بودند. انتشار این روایت های ساختگی در حقیقت سلاح مهم رسانه های معاند بود و بسیاری از افراد مشهور و سلبریتی ابزاری در دست این رسانه ها بودند تا با انتشار این روایتهای ساختگی و کذب، فضای جامعه را متشنج کنند و مقاصد شوم سیاسی برخی نظام ها را محقق کنند.

پربیننده ترین خبرها