مهاجرت دسته جمعی ارامنه از قره باغ به ارمنستان

دوشنبه 3 مهر 1402 - 12:38

مشاور رئیس ارامنه منطقه قره‌باغ کوهستانی اعلام کرد که ۱۲۰ هزار ارامنه قره‌باغ کوهستانی قصد دارند این منطقه را ترک کنند و عازم ارمنستان شوند زیرا نمی‌خواهند بخشی از جمهوری آذربایجان باشند. ارمنی ها هم اکنون اکثریت قریب به اتفاق جمعیت منطقه را تشکیل می دهند.

العالم - آسیا

به گزارش العالم، دولت ارمنستان از ورود اولین گروه از ارامنه ساکن قره باغ کوهستانی به این کشور در بعدازظهر یک شنبه به وقت محلی خبر داده است.

نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان می‌گوید ترس از پاکسازی قومی منجر به مهاجرت دسته‌جمعی از قره باغ شده است.

براساس گزارش الجزیره، دولت ایروان اعلام کرده است که آماده پذیرش آنهاست.

ساکنان ارامنه قره‌باغ کوهستانی، قلمرویی که جامعه بین‌الملل بعنوان بخشی از جمهوری آذربایجان به رسمیت می‌شناسند از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی از کنترل باکو خارج شده بود، مجبور شدند در تاریخ ۲۰ سپتامبر (۲۹ شهریور ماه)، یک روز پس از عملیات نظامی برق‌آسای ارتش جمهوری آذربایجان در این منطقه، اعلام آتش‌بس کنند.

ارمنستان خواستار اعزام فوری هیئت سازمان ملل به منطقه برای نظارت بر وضعیت میدانی شد، با این که جمهوری آذربایجان قول داده با ارامنه در این منطقه به عنوان شهروندانی برابر رفتار کند.

ارمنستان همچنین جمهوری آذربایجان را به ارتکاب جنایت «پاکسازی قومی» در منطقه جدایی طلب متهم کرد.

آرارات میرزویان وزیر امور خارجه ارمنستان گفت: جامعه بین المللی باید تمام تلاش خود را برای استقرار فوری یک ماموریت بین سازمانی توسط سازمان ملل متحد در قره باغ کوهستانی با هدف نظارت و ارزیابی وضعیت حقوق بشر در این منطقه به کار گیرد.

وزیر امور خارجه روسیه نیز رهبران ارمنستان را به تشدید تنش در قره باغ متهم کرد، لاوروف افزود: « مایه تاسف است که ارمنستان هر از گاهی خود این آتش را شعله ور تر می کند.»

شایان ذکر است کاروان کمک های اولیه کمیته بین المللی صلیب سرخ روز شنبه وارد منطقه شد. معترضان ضد دولت ارمنستان هر روز در خیابان های ایروان تظاهرات و به نحوه مدیریت بحران در قره باغ اعتراض می کنند.

رهبران اپوزیسیون قصد خود را برای آغاز اقدامات جهت پاسخگویی نخست وزیر نیکول پاشینیان در پارلمان اعلام کرده اند.

پربیننده ترین خبرها