طرح ۳ ضلعی آمریکا برای حکومت غزه!

طرح ۳ ضلعی آمریکا برای حکومت غزه!
چهارشنبه 23 اسفند 1402 - 10:58

روزنامه فرامنطقه ای «رای الیوم» در جدیدترین سرمقاله خود به بررسی وضعیت آینده حکمرانی باریکه غزه و گزینه های پیشرو پرداخت.

العالم - فلسطین

در سرمقاله این روزنامه که به قلم عبدالباری عطوان سردبیر این نشریه الکترونیکی و تحلیلگر سرشناس عرب نوشته شده، آمده است: پس از تصميم أمريكا براي انزوای گذرگاه رفح و پایان دادن به ارتباط جغرافیایی مصر و باریکه غزه از طریق ایجاد یک گذرگاه (کریدور) دریایی برای رساندن کمک ها به غزه با مشارکت بندر لارناکای قبرص كه همزمان شده با مطرح کردن تشکیل یک حکومت منتخب در غزه، این روزها نام سرلشگر ماجد فرج رییس سازمان اطلاعات وابسته به تشکیلات خودگردان فلسطین بسیار مطرح شده است.

در گزارش های منتشر شده ازسوی حکومت رام الله (تشکیلات خودگردان فلسطین) از ماجد فرج به عنوان جایگزین یحیی سنوار رییس کنونی جنبش حماس در غزه ای یاد می شود که قرار است خالی از سلاح و عزت ملی باشد!

عبدالباری عطوان در سرمقاله خود خاطرنشان کرده است، یواف گالانت وزیر جنگ رژیم صهیونیستی جدی ترین حامی ماجد فرج برای رسیدن به این مسوولیت و تشکیل حکومتی موقت و جدید در غزه است. حکومتی که قرار نیست شخصیت های مرتبط با حماس در آن نقشی داشته باشند!

به این ترتیب مشخص می شود که آمریکایی ها برای ایجاد اصلاحات در تشکیلات خودگردان فلسطین یک مثلث ۳ ضلعی در نظر گرفته اند که ضلع سیاسی آن حسین الشیخ و ضلع امنیتی سرلشگر ماجد فرج است و ضلع اجرایی نیز در اختیار سلام فیاض خواهد بود و محمد مصطفی هم برای نخست وزیری در نظر گرفته شده است.

عطوان در ادامه می نویسد: ۳ ضلع مثلث مورد نظر امریکا در ۳ چیز اشتراک دارند. اولا که هر ۳ نفر به دنبال جلب رضایت واشنگتن هستند، ثانیا با اصل مقاومت مسلحانه کاملا مخالف و با حماس دشمن می باشند و ثالثا به پیمان اسلو و توافق های امنیتی ضمیمه ای آن پایبندند.

این تحلیلگر ارشد جهان عرب می افزاید: ۵ نکته برای بررسی این طرح آمریکایی – صهیونیستی برای آینده غزه وجود دارد که شکست و موفقیت طرح به آنها بستگی دارد.

  • پیش فرض این طرح نادرست و عجولانه است و مبنایش قطعی بودن شکست محور مقاومت و بازوهایش در باریکه غزه و کرانه باختری است در حالی که حماس همچنان قدرتمند است و حکومت غزه را در دست دارد و دست بالا را هم در میدان و هم در تونل های زیر زمینی در اختیار دارد . این حماس است که با وجود ورود جنگ به ماه ششم همچنان کمک های انساندوستانه را بین مردم توزیع و قیمت کالاها را در بازارها تعیین می کند و گزارش های مربوط به فروپاشی حماس کذب است.
  • این ترکیب ۳ ضلعی جدید و حامیانش بزرگ ترین هدیه برای مقاومت و ملت فلسطین به شمار می رود چرا که موجب فروپاشی هر چه سریع تر جنبش فرسوده فتح و تولد یک حرکت فتح جدید با محوریت جوانان انقلابی خواهد بود.
  • ایجاد اقبال عمومی ملت فلسطین به این ترکیب ۳ ضلعی بسیار دشوار است حتی اگر برخی طبقه تجار یا شیوخ عشایر و برخی نخبگان یا اشخاص ضد مقاومت هم از آن حمایت کنند.
  • نبرد طوفان الاقصی و موفقیت حیرت انگیز آن و نیز شکست میدانی رژیم صهیونیستی در ابعاد اطلاعاتی و سیاسی و رسانه ای موجب فروپاشی حقیقی تشکیلات خودگردان و ساختار فاسد سیاسی و امنیتی آن شده و فضا را برای شکل گیری تغییر نه تنها در فلسطین اشغالی بلکه درسراسر جهان عرب به وجود آورده است.
  • الگوی کنونی رهبران مقاومت در باریکه غزه و کرانه باختری که در مجاهدانی مثل یحیی سنوار، زیاد نخاله، محمد ضیف، مروان عیسی و ابوعبیده نمود یافته است و توانسته اند برتری خود را بر رژیم صهیونیستی اثبات کنند در میان ملت های عربی و اسلامی مقبول تر از گذشته است و این امکان وجود ندارد که آنها را با رهبران مورد حمایت امریکا و رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای عربی که موافق نسل کشی غزه اند، جایگزین کرد.

عطوان در پایان تاکید می کند: بر مبنای آنچه گفته شد و نظر به تجربه های گذشته می توان گفت که همه این سناریوها محکوم به شکست است و هر تلاشی برای اجرای آنها نتیجه عکس به همراه خواهد داشت.

پربیننده ترین خبرها