در گفت وگوی اختصاصی با العالم؛

عضو ارشد حماس: درگیر جنگ جهانی با رژیم صهیونیستی و حامیان غربی آن هستیم/ سرنوشت جنگ را ما تعیین می کنیم نه آمریکا و رژیم صهیونیستی/ عملیات وعده صادق ایران صحنه جنگ را عوض کرد 

يکشنبه 9 ارديبهشت 1403 - 22:13

عضو دفتر سیاسی حماس گفت: این جنبش درگیر یک جنگ جهانی با آمریکا، سایر کشورهای غربی و رژیم صهیونیستی است اما به رغم این مساله مقاومت با تمام قوا با رژیم صهیونیستی می جنگد و این ما هستیم که سرنوشت جنگ را تعیین می کنیم نه رژیم صهیونیستی یا آمریکا.

العالم – فلسطین
موسی ابومرزوق عضو دفتر سیاسی حماس در گفت وگوی اختصاصی با شبکه خبری العالم اظهار داشت: مقاومت فلسطین علیرغم ددمنشی رژیم صهیونیستی قوی و استوار است و دشمن نتوانست به هیچ یک از اهداف خود در غزه دست یابد.

سخن درباره ترک قطر تبلیغات رسانه ای و بی اساس است
وی افزود: اخبار منتشره درباره انتقال کادر رهبری حماس از قطر، ساخته و پرداخته رسانه ها برای باج خواهی از حماس در مذاکرات تبادل اسرای فلسطینی با اسرای رژیم اسرائیل است. کادر رهبری حماس ابتدا در اردن حضور داشت تا اینکه از قطر خواسته شد که میزبان آنان باشد لذا از اردن به قطر نقل مکان کردیم. اخبار منتشره درباره اینکه به عراق، سوریه، ترکیه و ... خواهیم رفت تبلیغات رسانه ای برای فشار بر قطری هاست.
ابومرزوق افزود: همه اینها ساخته و پرداخته رسانه ها است تا قطر را وادار به وارد آوردن فشار بر حماس برای امتیازدهی در مذاکرات مبادله اسرا کنند. اکثر رهبران حماس از مردم اردن هستند و گذرنامه اردنی دارند لذا همه این صحبت ها بی ارزش است، لذا اگر قرار بر رفتن باشد به اردن خواهند رفت زیرا اردن دارای مردمی مهمان نواز و سخاوتمند است که از مقاومت حمایت می کند و روابط ما با نظام اردن نیز خوب است و مشکلی برای اقامت در این کشور نداریم.

وی افزود: مشکل این است که این آمریکا بود قطر را وادار کرد که رهبری حماس را بپذیرد لذا اگر فشار آمریکا نباشد رهبران حماس به مکان طبیعی خود یعنی اردن خواهند رفت، اما این داستانها ساختگی بوده و اصلا مشکلی میان ما و قطری ها وجود ندارد.
حماس درگیر جنگ جهانی است/ آینده ای برای غزه بدون حماس متصور نیست
عضو دفتر سیاسی حماس خاطر نشان کرد: حماس درگیر یک جنگ جهانی با آمریکا، سایر کشورهای غربی و رژیم صهیونیستی است، به رغم این مساله مقاومت با تمام قوا با رژیم صهیونیستی می جنگد و دارای چشم اندازی مشخص در این زمینه است، لذا ما سرنوشت جنگ را تعیین می کنیم نه رژیم صهیونیستی یا آمریکا که فکر می کردند ظرف یک هفته می توانند حماس را از بین ببرند و نقشه غزه را آنطور که می خواهند، ترسیم کنند.

ابومرزوق خاطرنشان کرد، آمریکا و رژیم صهیونیستی در ابتدا اعلام کردند که می‌خواهند حماس و گردان‌های قسام را از بین ببرند، اسرای اسرائیلی را آزاد کنند و دولت مد نظر خود را در غزه جایگزین حماس کنند، اما به هیچ‌یک از این اهداف نرسیدند و نخواهند رسید. حتی در زمینه مدیریت گذرگاه رفح شکست خوردند تا اینکه مجبور شدند با بازگشت حماس به مدیریت آن موافقت کنند. آنها با آوردن مزدوران خود تحت عنوان نگهبان کمک های انسان دوستانه کوشیدند در غزه هرج و مرج ایجاد کنند اما در این توطئه با شکست مواجه شدند، لذا هر کاری بخواهند در غزه انجام دهند باید با حماس هماهنگ باشند و حماس است که آینده غزه را ترسیم خواهد کرد.
حماس از تشکیلات خودگردان فلسطینی استقبال می کند اما بدون تحمیل
عضو دفتر سیاسی حماس افزود: اینکه دشمن حرف آخر را از طریق نیروهایش و ابزارهای جنگی خود در غزه خواهد زد، یاوه است، از سوی دیگر درباره بازگشت تشکیلات خودگردان فلسطین به غزه می بایست عرض کنم که هدف نهایی ما اتحاد ملت فلسطین و داشتن موضع شفاف ملی است، اما نه با تصمیم آمریکا، رژیم صهیونیستی، جامعه بین المللی یا قدرت های منطقه ای، بلکه با تصمیم مردم فلسطین و اینکه این مردم هستند که رهبری خود را انتخاب می کنند و درباره آینده آن تصمیم می گیرند.

وی گفت: ما هیچ مخالفتی نداریم که یک فلسطینی غزه را اداره کند، چه تشکیلات باشد یا دولت فلسطین، اما باید درباره آن تفاهم وجود داشته باشد. ما این را به صراحت به برادران خود در فتح و تشکیلات خودگردان فلسطین گفتیم و تاکید کردیم که بیایند و دولتی در غزه تشکیل دهند که نیروهای کارآمد فلسطینی عضو آن باشند و افراد شایسته با تفاهم گروههای فلسطینی غزه را اداره کنند تا آینده غزه را رقم بزنند، ما بیش از همه از این مساله استقبال می کنیم اما نباید هیچ دولتی از سوی آمریکا یا کشورهای منطقه به ما تحمیل شود. ما از همه پیشنهادات جنبش فتح، سازمان آزادیبخش و مقامات فلسطینی در این زمینه استقبال کردیم، اما معتقدیم که این مردم فلسطین هستند که می بایست حکومت آتی غزه را انتخاب کنند، از سوی دیگر ما در مسکو با فتح گفت و گو کردیم که به نتایج خوبی در رابطه با جنگ، امداد رسانی به غزه و ضرورت پایان نسل کشی در آن رسیدیم.
مذاکرات میان حماس و فتح در چین در روزهای آینده
وی تصریح کرد، چند روز دیگر برای گفت‌وگوهای مستقیم با فتح به چین می‌رویم و اگر فتح آماده ترسیم آینده با اجماع فلسطینی باشد، ما بیشتر از همه از آن استقبال می کنیم، ما خواستار ترسیم آینده فلسطین به دور از هرگونه فشار هستیم و هیچ فشاری را از طرف های مختلف نمی پذیریم و خواهان آن هستیم که مردم فلسطین اراده خود را محقق کنند.
این آمریکاست که با ما می جنگد/ شرط حماس برای آزادی اسرا، پایان جنگ و عقب نشینی دشمن از غزه است
ابومرزوق گفت: این آمریکاست که با ما می‌جنگد، جنگ را طراحی می‌کند، هزاران بمب برای کشتن مردم ما ارسال می‌کند، هواپیما و اطلاعات می‌فرستد و از رژیم صهیونیستی در دادگاه بین‌المللی، شورای امنیت، مجمع عمومی سازمان ملل متحد و نهادهای بین المللی حمایت می کند. زیرا منافع آمریکا ایجاب می کند که رژیم صهیونیستی بر منطقه مسلط باشد و از این جنگ پیروز خارج شود، هر دو خواهان ادامه جنگ تا نابودی حماس هستند فقط می خواهند مدتی جنگ غزه متوقف شود سپس اسرا مبادله شوند آن وقت دوباره جنگ را شروع کنند.

وی افزود: اما هدف حماس و مردم فلسطین، پایان جنگ و عقب نشینی نیروهای دشمن از غزه است و پس از آن اسرا را آزاد می کنیم، اما آمریکا و رژیم صهیونیستی هدفشان ادامه جنگ و قتل مردم فلسطین است.

بلینکن دروغ می گوید؛ حماس بیش از همه مشتاق پایان کشتار ملت فلسطین است
عضو دفتر سیاسی حماس در ادامه گفت: بلینکن ابتدا از طرح جنبش حماس برای آتش بس و مبادله اسرا را در 14 مارس – که با طرح پاریس 2 همخوانی داشت – تعریف و تمجید کرد. آنها ابتدا گفتند که حماس در این طرح، تصویر مثبتی از خود نشان داده است اما بعد رژیم صهیونیستی واکنشی خلاف طرح پاریس 3 و دیدگاه آمریکا و طرح حماس نشان داد. در 5 آوریل آمریکا طرحی را با اندکی تغییرات در آمار و ارقام و بازگشت آوارگان و جزئیات دیگر به میانجی گران ارائه کرد و "اسرائیل" از همان روز نخست موافقت خود را با آن اعلام کرد.
وی افزود: او به دورغ می گوید که حماس مانع تراشی می کند در حالی که حماس به همان طرحی که او از ابتدا در 14 مارس از آن تعریف و تمجید کرده بود، پایبند بود؛ همان طرحی که همه میانجی گران ان را تأیید کرده و با توافق پاریس 2 هم همخوانی داشت. حماس بیش از همه طرف ها مشتاق پایان دادن به کشتار ملت فلسطین است و در همه رنج ها و مصائب و کشتارها و نسل کشی و نقض حقوق بشر – که آخرین آن فاجعه بیمارستان ناصر و شهدایی بود که با دستان بسته از تخت های بیمارستان بیرون کشیده شدند و بر بدن آنها آثار شکنجه بود و همه اینها جنایات جنگی علیه بیش از 400 انسان هستند - در کنار ملت خود ایستاده است.

اشغال و تجاوزگری را باید با اراده متوقف کرد نه با خواهش و تمنا/ برهمگان است که مانند ایران از مقاومت حمایت کنند


موسی ابومرزوق، عضو دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی حماس، نفاق آمریکایی را با توجه به سلطه جویی اقتصادی و نظامی این کشور – که می کوشد اراده خود را تحمیل کند - غیر قابل توجیه دانست و گفت که غیر از جمهوری اسلامی ایران، کشور دیگری را سراغ نداریم که در برابر سیاست های آمریکا ایستاده باشد. ایران کشوری است که در کنار مقاومت ایستاده و از آن حمایت می کند و برهمگان است که مانند ایران از مقاومت حمایت کنند و در برابر این جنگ بایستند. آمریکایی ها می توانند جنگ را متوقف کنند. مصری ها هم همین طور و همه کشورهایی که در میدان عمل ایستاده اند و با مواضع عملی و نه کلامی و خواهش و تمنا در عرصه حضور دارند، می توانند با استفاده از منافع مشترک بین خود و "اسرائیل"، (جنگ را متوقف کنند).
اردن روابط خود را با رژیم صهیونیستی پایان دهد
ابو مرزوق گفت که اردن باید روابط خود را با رژیم صهیونیستی پایان دهد و توافقهای وادی عربه را متوقف کند. تنها در این صورت است که شاهد تغییر خواهیم بود. مصر هم باید سفیر "اسرائیل" را اخراج و توافق های کمپ دیوید را لغو کند. هیچ کس به خواهش و تمنا اهمیت نمی دهد. نتانیاهو به دنبال ادامه جنگ است، چون منافع او ایجاب می کند که این جنگ ادامه یابد.
وی تصریح کرد که جامعه بین الملل می تواند همین فردا به این جنگ پایان دهد اما اراده ای برای این کار وجود ندارد؛ کسانی که درباره راه حل دو دولت صحبت می کنند چه در اروپا یا آمریکا، کشور فلسطین را به رسمیت نمی شناسند در حالی که رژیم "اسرائیل" را به رسمیت می شناسند. وی خاطرنشان کرد که این دورویی اروپا و آمریکا به اسم جامعه بین الملل، غیر قابل توجیه و نامعقول است.

نقش مثبت جبهه های مقاومت، عملیات وعده صادق ایران صحنه جنگ را عوض کرد
ابومرزوق با قدردانی از جبهه های پشتیبانی مقاومت در عراق و یمن و نقاط دیگر، نقش آنها را در روند جنگ مثبت ارزیابی کرد و افزود: این جبهه ها تغییرات قابل توجهی ایجاد کرده اند. همه این پشتیبانی ها قابل تقدیر هستند اما هیچ یک نتوانسته اند جنگ را متوقف کنند. وی تصریح کرد که صرف تغییر برخورد جمهوری اسلامی ایران با رژیم صهیونیستی - عملیات وعده صادق در پاسخ به جنایت این رژیم و ترور 7 مستشار ایرانی در کنسولگری این کشور در دمشق – باعث شد که رژیم صهیونیستی رفتار خود را در باریکه غزه تغییر دهد به طوری که در مدتی که ایران به جنایات این رژیم پاسخ می داد، هیچ هواپیمای صهیونیستی در آسمان غزه ظاهر نشد و هزاران نفر از جنوب به شمال برگشتند و همه کمک ها وارد بخش شمالی غزه شد و شمار جنایات رژیم صهیونیستی به حداقل ممکن رسید و در آن روز، فلسطینی ها حداقل شهید را داشتند.

این عضو دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی حماس تأکید کرد که تغییر سیاست ها در منطقه به تغییر صحنه جنگ در غزه خواهد انجامید و همه کسانی که در لبنان و عراق و یمن به مقاومت (فلسطین) کمک می کنند بدون تردید، اثرگذاری قابل توجهی در روند جنگ دارند و تغییر سیاست ها در منطقه به تغییر در میدان جنگ در غزه خواهد انجامید.

مقاومت فلسطین دشمن را در تحقق اهدافش شکست داده است
ابو مرزوق خاطرنشان کرد که با گذشت 205 روز از جنگ، حال مقاومت همچنان خوب است و می تواند به مبارزات خود ادامه دهد و همچنان استقامت می کند و همه جهانیان از طریق دوربین های تلوزیون شاهد عملکرد مقاومت هستند و شکست رژیم صهیونیستی در تحقق هدف نابودی مقاومت و آزادسازی اسرای خود برای همه عیان شده است. این خود، گواهی است بر قدرت و استقامت و تداوم مقاومت. اما آنچه که ما را ناراحت می کند و عزت و غرور ما را جریحه دار می کند، جنایات رژیم صهیونیستی در حق زنان و کودکان و غیر نظامیان است.

تقدیر فلسطین، بقا و هدف، زندگی آبرومندانه است
وی با اشاره به این که (نسل کشی) جلوی چشم جهانیان صورت می گیرد و تا کی این سکوت باید ادامه یابد؟ گفت: تقدیر ما فلسطینی ها این است بمانیم و مقاومت کنیم و عزت و غرور و آزادی، گرانبهاترین دارایی های ما هستند. بدون پرداخت این بهای گزاف، تجاوزات رژیم صهیونیستی ادامه می یابد. رژیم صهیونیستی، فلسطینیها را فقط خارج از وطنشان می خواهد یا برده ای که در کارخانه ها و مزارع آنها بردگی کند. اما ما جز به آزادی و استقلال و کشور خودمان فلسطین راضی نمی شویم و در این راه هر بهایی بپردازیم ارزشش را دارد.
وی تأکید کرد که زندگی، بردگی زیر یوغ صهیونیست ها نیست. (آنچه ما می خواهیم) زندگی آزادانه و آبرومندانه و مستقلی است که سیاست و آینده مان را خودمان تعیین کنیم نه اینکه آمریکا و "اسرائیل" برای تصمیم بگیرند. ما خواستار آزادی و استقلال ملتمان هستیم و اینکه کشورمان را خودمان بسازیم و مثل همه کشورهای دنیا آزاد باشیم. کما اینکه ما داریم به جای همه منطقه بها می پردازیم. چون اگر ما پیروز شویم "اسرائیل" نمی تواند بر منطقه سیطره یابد و لازم به ذکر است که منطقه زیر سایه و چنبره "اسرائیل"، آینده ای نخواهد داشت و اگر ما شکست بخوریم، کل منطقه زیر چنبره رژیم صهیونیستی خواهد رفت.
طوفان الاقصی به سازشکاران ثابت کرد که می توانند آزاد باشند
ابو مرزوق افزود: بسیاری از کشورها فکر می کردند که مقاومت در برابر رژیم اشغالگر غیر ممکن است و شروع به همکاری با آن کردند. اما عملیات 7 اکتبر (عملیات طوفان الاقصی) ثابت کرد که پیروزی بر این رژیم امکان پذیر است و شما باید در روابط و سازشتان با این رژیم تجدید نظر کنید؛ این رژیم از لانه عنکبوت سست تر است و تنها چند صد رزمنده مقاومت توانستند یک لشکر 17 هزار نفری رژیم را در 7 اکتبر شکست دهند.

پربیننده ترین خبرها