چرا روسیه بر ضرورت خروج ترکیه از سوریه تأکید می‌کند؟

چرا روسیه بر ضرورت خروج ترکیه از سوریه تأکید می‌کند؟
شنبه 30 تير 1403 - 17:32

معاون وزیر خارجه روسیه ضمن درخواست از ترکیه و سوریه برای بازگشت به روابط طبیعی و حسن همجواری، ابراز امیدواری کرد که بتوان دیداری سه‌جانبه میان رؤسای جمهور این سه کشور برگزار کرد.

العالم ـ سوریه

"میخائیل بوگدانوف" معاون وزیر خارجه روسیهدر گفت‌وگوی اختصاصی با شبکه "التلفزيون العربي" اظهار داشت: کارهای زیادی هست که باید انجام شود. مهم این است که این کار شروع شده و ادامه خواهد یافت. امیدواریم که این اقدام با دیداری در سطح مقامات بلندپایه سیاسی پایان پذیرد، زیرا این کار باعث حل شدن همه مشکلات به شیوه موردقبول همه خواهد انجامید.

بوگاندوف خواستار مذاکره برای خروج ترکیه از اراضی سوریه و برقراری امنیت در مرزهای میان این دو کشور شد. علاوه بر آن بر لزوم ایجاد و سازماندهی رویکردهای مشترک برای مبارزه با حملات عناصر گروه تروریستی داعش، حل مسائل پناهندگان سوریه‌ای، مسائل مربوط به کردستان و همچنین پرونده‌های توسعه اقتصادی و اجتماعی تاکید کرد.

گفتنی است که نیروهای مسلح ترکیه از سال ۲۰۱۱ علیه "حزب کارگران کردستان" (پ‌.ک‌.ک) عملیات هوایی و زمینی انجام داده است که به دنبال تشکیل منطقه خودمختار در بخش‌هایی از خاک ترکیه است.

دمشق بارها حضور نیروهای ترکیه در مرزهای خود را غیرقانونی خوانده و خواستار خروج آن‌ها از آنکارا شده است.

حفظ حاکمیت سوریه

به عقیده "اندره اونتیکوف" تحلیلگر روسی، مسکو بر لزوم خروج نیروهای ترکیه از شمال سوریه برای ایجاد صلح میان دمشق و آنکارا تاکید می‌کند، چرا که حفظ حاکمیت سوریه را ضروری می‌داند.

او در گفتگو با شبکه عربی ۲۱ گفت: روسیه خواستار خروج همه نیروهای نظامی هم‌زمان با پایان ماموریت از بین بردن گروه‌های تروریستی از سوریه است و این یعنی خروج نیروهای ترکیه، آمریکا و دیگر گروه‌ها.

"طه عبدالواحد" نویسنده روسی نیز می‌گوید: بر همگان روشن است که روسیه مهم‌ترین نقش را در تشویق "رجب طیب اردوغان" رئیس‌جمهوری ترکیه به عادی‌سازی با "بشار اسد" همتای سوری‌اش ایفا کرده است. اظهارات بوگدانوف نیز در همین راستا مطرح شده و اگرچه نمی‌توان در مورد معانی جدید نهفته در این اظهارات صحبت کرد، می‌توان آن را نشان‌دهنده دیدگاه روسیه برای عادی‌سازی میان دمشق و آنکارا دانست که آشکارا بر مسئله خروج نیروهای ترکیه از سوریه و تدوین توافق نامه‌ای جدید مشابه توافق‌نامه "آدانا" برای تضمین امنیت مرزها تاکید می‌کند.

او در گفت‌وگو با شبکه عربی ۲۱ بیان داشت:‌ نمی‌شود برای آغاز مذاکرات عادی‌سازی روابط، شروط از پیش تعیین‌شده برای ترکیه در نظر گرفت، بلکه باید مسائل اصلی در این مذاکرات مورد بحث و گفت‌وگو قرار گیرند. هنوز مشخص نیست که مسکو بر لزوم خروج نیروهای ترکیه از اراضی سوریه به عنوان شرط برقراری مذاکرات تاکید دارد یا نه، اما به نظر می‌رسد مسکو قصد دارد اتمام حجت کند تا نظام دمشق مانعی در برابر فشار غرب بر اردوغان در راستای عادی‌سازی با سوریه نشود.

بنا بر این تحلیل، شاید اظهارات بوگدانوف پیامی برای سوریه باشد که هیچ شرطی برای ترکیه نگذارد که عملیات عادی‌سازی دو کشور را به کلی نابود کند.

از سوی دیگر، "عبدالله سلیمان اوغلو" تحلیلگر سیاسی ترکیه‌ای می‌گوید که سخنان بوگدانوف برای متقاعد کردن رئیس‌جمهور سوریه برای دیدار با همتای ترکیه‌ای‌اش مطرح شده و خواسته تا خاطر او را از این بابت آسوده کند که موضوع خروج ترکیه در دستور کار این دیدار قرار خواهد داشت.

او در گفت‌وگو با عربی ۲۱ گفت: اما ترکیه تا وقتی تضمینی مبنی بر امنیت مرزهایش نگرفته، نمی‌تواند از سوریه خارج شود، به‌خصوص آنکه حزب کارگران هنوز در باریکه مرزی دو کشور فعالیت می‌کند.

سلیمان اوغلو اظهارات بوگدانوف را تلاشی برای ایجاد دیدگاه‌های مشترک در راستای عادی‌سازی روابط میان ترکیه و سوریه دانست که در سایه پیچیدگی‌ها و اختلافات این دو کشور مطرح شده است.

پربیننده ترین خبرها