پیامدهای جنگ غزه؛

دیلی تلگراف: بحران جدید فرار مغزها گریبانگیر اسرائیل شده است

دیلی تلگراف: بحران جدید فرار مغزها گریبانگیر اسرائیل شده است
يکشنبه 1 مهر 1403 - 17:57

روزنامه دیلی تلگراف از بحران جدید رژیم صهیونیستی ناشی از جنگ علیه باریکه غزه پرده برداشت و نوشت که این رژیمِ خسته از جنگ، هم اکنون با فرار مغزها مواجه شده است.

العالم - فلسطین اشغالی

به گزارش رای الیوم، روزنامه دیلی تلگراف روز یکشنبه با انتشار گزارشی خاطرنشان کرد: بسیاری از کارگران تحصیل کرده و ماهر اسرائیل را ترک می کنند تا فرزندان خود را بدور از صدای آژیرهای خطر بزرگ کنند. این وضعیت نگرانی هایی را برای اقتصاد تل آویو ایجاد کرده است.

این روزنامه به عنوان مثال به داستان «پیورت کرایشتاین« محقق ژنتیک مولکولی و همسر صهیونیست او اشاره کرد و نوشت: آنها در حال بسته‌بندی وسایل خود هستند زیرا هفته آینده به استکهلم می‌روند. کرایشتاین در آنجا به عنوان استادیار مشغول بکار خواهد شد.

کرایشتاین 37 ساله گفت: نمی‌خواهم دوباره اینجا زندگی کنم. این چیزی است که جنگ برای من به ارمغان آورده است. من با همسرم «روث» بارها به پناهگاه رفته ایم و همیشه در حال آماده باش هستیم و این وضعیت کاملا خسته کننده است.

این محقق تأیید کرد که ترس ناشی از جنگ انگیزه بسیاری از دوستان او برای رفتن از فلسطین اشغالی است.

او افزود: همه آنها بچه های کوچک دارند و می خواهند آینده نویدبخش تری در اروپا داشته باشند. برخی از دوستان که پاسپورت اتحادیه اروپا ندارند، کمی احساس خسران می کنند و به دنبال راه های دیگری برای خروج هستند.

این محقق گفت: برخی از مکان‌ها در تل‌آویو بسته شده‌اند، اما ما آن را احساس نمی کنیم. شیکل (واحد پول رژیم اسرائیل) در برابر یورو ضعیف شده است و حملات (یمن) در دریای سرخ (علیه کشتی ها) باعث اختلال در حمل و نقل شده است و این بدان معناست که تامین مواد اولیه از خارج گران تر و دشوارتر شده است.

«آرون سیخانوور« محقق صهیونیست و برنده جایزه نوبل نیز گفت: اکثر پزشکان ارشد بیمارستان ها را ترک می کنند و دانشگاه ها برای جذب اعضای هیئت علمی در رشته های مهم با مشکل مواجه هستند. ساختار اجتماعی اسرائیل خیلی محدود و کوچک است و به محض رفتن 30 هزار نفر از بین این افراد، ما اینجا حکومتی نخواهیم داشت.

او افزود: آنچه این مشکل را پیچیده می کند این است که جذب استعدادهای جدید به اسرائیل که در شرایط جنگی قرار دارد، دشوار است.

«آلون آیزنبرگ« استاد اقتصاد در دانشگاه عبری شهر اشغالی قدس و مشاور بانک رژیم اسرائیل نیز به نوبه خود گفت: خروج کارگران با استعداد به ویژه برای بخش فناوریِ سودآور برای اسرائیل، نگران‌کننده است.

آیزنبرگ افزود: فرار مغزها و از دست دادن سرمایه انسانی اجتناب ناپذیر خواهد بود. این اتفاق پس از جنگ اکتبر در دهه 1970 رخ داد و این یک تجربه ویرانگر بود که تأثیر بی‌ثبات‌کننده‌ای بر اسرائیلی ها داشت. شکی نیست که وقتی چیزی شبیه به 7 اکتبر گذشته (عملیات طوفان الاقصی) روی می دهد، عده‌ای آنجا را به طور موقت یا دائم ترک می کنند.

پربیننده ترین خبرها