مخالفت نوری المالکی با طرح سازمان ملل درباره همه‌پرسی جدایی کردستان

مخالفت نوری المالکی با طرح سازمان ملل درباره همه‌پرسی جدایی کردستان
چهارشنبه 29 شهريور 1396 - 16:59

معاون رئیس‌جمهور عراق، اعلام کرد که طرح ابتکاری پیشنهادی دبیرکل سازمان ملل درباره همه‌پرسی جدایی منطقه کردستان، به طور ضمنی شامل بندهایی غیرقانونی است و به همین دلیل ما این طرح را که بحران همه پرسی را بین‌المللی می‌کند و تلاشی برای لغو نقش ملی است، رد می‌کنیم.

العالم - عراق

به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار العالم از عراق، نوری المالکی، معاون رئیس‌جمهور عراق حمایت از موضع دولت و پارلمان عراق در قبال بحران همه‌پرسی، طی بیانیه‌ای گفت: ما طرح ابتکاری پیشنهادی از سوی «یان کوبیچ» نماینده دبیرکل سازمان ملل در عراق و طرح پیشنهادی "فواد معصوم" را که مدت زمانی مشخص را برای موفقیت مذاکرات تعیین می‌کنند، رد می‌کنیم زیرا یک پیش‌شرط برای مذاکرات به شمار می‌رود که به طور مطلق از نظر ما مردود است. ما برگزاری همه‌پرسی در کردستان و مناطق مورد منازعه و نتایج آن را رد می‌کنیم زیرا در تضاد آشکار با نص قانون اساسی کشور است.

المالکی تصریح کرد: منطقه کردستان باید به تصمیمات دادگاه عالی فدرال احترام بگذارد و فورا برگزاری همه‌پرسی را متوقف کند.

وی افزود: ما بر انجام گفت‌وگوی جدی و برادرانه تاکید داریم و اساسا به حل کلیه مشکلات موجود در چارچوب قانون اساسی و بدون هیچ پیش شرطی از سوی طرفین مذاکره، پایبندیم.

معاون رئیس‌جمهور عراق گفت: ما از تلاشهای نماینده دبیرکل سازمان ملل در این چارچوب تشکر می‌کنیم اما قاطعانه بین‌المللی کردن بحران همه‌پرسی و تعطیل کردن نقش‌آفرینی ملی و داخلی را رد می‌کنیم. زیرا این اقدام ما را به خانه اول باز می‌گرداند و خدای ناکرده موجب بروز هرج و مرج و ناامنی خواهد شد.  از تمام کشورهای دولت و برادر در جهان که بر وحدت کشور و ملت عراق تاکید دارند، نیز قدردانی می‌کنیم.

221

پربیننده ترین خبرها