اینترسپت گزارش داد؛

خط بطلان بر ادعاهای ریاض؛ شورای امنیت، ایران را مسئول حمله به ریاض نمی‌داند

خط بطلان بر ادعاهای ریاض؛ شورای امنیت، ایران را مسئول حمله به ریاض نمی‌داند
شنبه 27 آبان 1396 - 17:09

برخلاف ادعاهای ائتلاف تحت رهبری ریاض و واشنگتن مبنی بر اینکه موشکی که به سمت فرودگاه بین‌المللی ملک «خالد» در نزدیکی ریاض شلیک شده، ایرانی بوده است، گزارش محرمانه سازمان ملل، هرگونه ارتباط این حمله با ایران را رد کرده است.

العالم - عربستان سعودی

در تاریخ 10 نوامبر، یک هیأت منصوب شده توسط شورای امنیت سازمان ملل نامه‌ محرمانه‌ای را به دیپلمات‌های ارشد ارسال کرد که در آن تصریح شده بود که هیچ شواهدی در خصوص ادعاهای عربستان سعودی مبنی بر اینکه ایران مسئول حمله اخیر موشکی انصارالله به ریاض است، وجود ندارد.

پایگاه تحقیقی آمریکایی «اینترسپت» در گزارشی ضمن اعلام این خبر نوشت، طبق گفته اعضای این هیأت،  تنگ‌تر شدن محاصره یمن توسط ائتلاف سعودی و تکیه عربستان سعودی به بند 14 از قطعنامه 2216 شورای امنیت سازمان ملل، که به  کشورهای عضو سازمان ملل اجازه می‌دهد تا اقداماتی را به منظور جلوگیری از انتقال کالاهای نظامی به انصارالله انجام دهند، ظاهراً تلاشی برای ایجاد مانع در مسیر تحویل کمک‌های انساندوستانه به غیرنظامیان یمنی است.

با این حال، ریاض اصرار دارد که مسدود کردن تمامی بنادر زمینی، هوایی و دریایی یمن توسط نیروهای ائتلاف تحت رهبری ریاض، موقتی بوده است و در فرایند تحویل کمک‌های غذایی به کشور یمن اخلال ایجاد نمی‌کند.

عربستان سعودی ایران را متهم کرده است که موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد در اختیار انصارالله یمن قرار داده است. عربستان مدعی است که یکی از این موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد را در روز 4 نوامبر، بر فراز ریاض رهگیری کرده است و تهران این ادعا را «خلاف واقعیت» دانسته است.

مقامات ارشد آمریکا از جمله «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا نیز ایران را مقصر حمله به فرودگاه ملک خالد در نزدیکی ریاض دانسته‌اند.

ایران به طور دائم شایعاتی مبنی بر تسلیح انصارالله را رد کرده است و «حسن روحانی» رئیس‌جمهور ایران تصریح کرده است که پرتاب موشک انصارالله به سمت پایتخت عربستان، «واکنش به تهاجم (ریاض)»  بوده است و افزود که اعتقاد ریاض به دشمن بودن جمهوری اسلامی با ایران، «یک اشتباه استراتژیک» است.

فارس

پربیننده ترین خبرها