آمانو: هرگز نگفته‌ام که ایران در انطباق با برجام هست یا نیست / نگرانی درباره بند T ضمیمه برجام نداریم

آمانو: هرگز نگفته‌ام که ایران در انطباق با برجام هست یا نیست / نگرانی درباره بند T ضمیمه برجام نداریم
پنج‌شنبه 2 آذر 1396 - 17:39

مدیرکل آژانس اتمی با بیان اینکه نگرانی درباره بند T ضمیمه برجام ندارند، گفت در حال راستی‌آزمایی پایبندی ایران به بندهای مربوط به فعالیت‌های هسته‌ای از جمله بند T هستیم.

العالم - «یوکیا آمانو» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز (پنجشنبه) مجددا پایبندی کامل ایران به توافق هسته‌ای را اعلام کرد.

آمانو طی کنفرانس خبری بعد از نشست شورای حکام با بیان اینکه درباره سفرش به تهران به این شورا گزارش داده، گفت از ایران خواستم تا پروتکل الحاقی را تصویب کنند.

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره دسترسی بازرسان آژانس به تاسیسات مختلف از جمله نظامی، گفت بند T ضمیمه نخست برجام شامل هیچ بندی درباره دسترسی آژانس به تاسیسات مختلف نیست.

مدیرکل آژانس اتمی با تاکید بر اینکه آژانس به تمام مکان‌هایی که نیاز بوده دسترسی داشته، گفت  من هرگز نگفته‌ام که ایران در انطباق با برجام هست یا نیست، من همواره گرفته‌ام که تعهدات مرتبط با هسته‌ای ایران طبق برجام در حال اجرا است.

آمانو در پاسخ به اینکه آیا می‌تواند تائید کند که ایران به بند T پایبند بوده، افزود: آژانس در حال راستی‌آزمایی پایبندی ایران به بندهای مربوط به فعالیت‌های هسته‌ای از جمله بند T است. در حال حاضر نگرانی‌ای در این‌باره نداریم.

وی در پاسخ به سوالی در مورد دلیل درخواستش برای شفافیت بیشتر در مورد بند T ضمیمه نخست برجام گفت: من خواستار شفافیت بیشتر شدم، چون شفافیت بیشتر کار ما را ساده‌تر می‌کند. اما این به این معنی نیست که ما اکنون قادر به انجام کار خود نیستیم.

مدیرکل آژانس اتمی مجددا تاکید کرد بند T در خصوص دسترسی نیست، بلکه در این مورد است که ایران بدون مجوز کمیسیون مشترک امکان استفاده از برخی فناوری‌های با کاربری دوگانه را ندارد.

آمانو در پاسخ به خبرنگاری درخصوص اینکه قبلا گفته بود پروتکل الحاقی برای تایید پایبندی ایران کافی نیست گفت: نگفته‌ام کافی نیست. گفتم ابزارها تحت پروتکل الحاقی برای شفاف‌سازی درباره بند T ضمیمه برجام کافی نیست به همین دلیل از آنها خواستم شفافیت بیشتر می‌تواند به راستی‌آزمایی بیشتر کمک کند.

پربیننده ترین خبرها