رویترز: چین نفت وارداتی از ایران را با نفت‌کش‌های ایرانی حمل می‌کند

رویترز: چین نفت وارداتی از ایران را با نفت‌کش‌های ایرانی حمل می‌کند
دوشنبه 29 مرداد 1397 - 20:40

منابع آگاه گفتند از این به بعد محموله‌های نفت چین با نفتکش‌های ایرانی حمل و در بنادر چین تحویل داده می‌شود که نشاندهنده تلاش پکن برای ادامه خرید نفت از ایران با آغاز دوباره تحریم‌های اقتصادی آمریکا است.

العالم _ آسیا

خریداران چینی نفت ایران در حال انتقال تقریبا تمامی محموله‌های خود به کشتی‌های شرکت ملی نفتکش ایران هستند تا خرید نفت از ایران را با آغاز دوباره تحریم‌های اقتصادی آمریکا ادامه دهند.

این تغییرات نشان می‌دهد، پکن، بزرگ‌ترین خریدار نفت ایران می‌خواهد به واردات نفت از این کشور علی‌رغم تحریم‌های آمریکا ادامه دهد.

آمریکا تلاش می‌کند تا صادرات نفت ایران را متوقف کند و تهران را به مذاکره مجدد بر سر توافق هسته‌ای وادار سازد. چین اعلام کرده است که با هرگونه تحریم‌های یکجانبه مخالف است و از روابط تجاریش با ایران دفاع می‌کند.

دور نخست تحریم‌ها در 7 اگوست اجرا شد و تحریم‌هایی که بخش نفتی ایران را هدف گرفته است از 4 نوامبراجرایی خواهد شد. بیمه گران کشتی‌ها که عموما آمریکایی یا اروپایی هستند، کم کردن فعالیت‌های تجاری با ایران را آغاز کرده‌اند.

به گفته 4 منبع آگاه، شرکت نفتی دولتی «جوهای ژنرانگ» و «گروه سینوپک»، بزرگ‌ترین پالایشگاه آسیا، بندی را در قراردادهای طولانی‌مدت خود با شرکت ملی نفت ایران فعال کرده‌اند که به موجب آن به آنها اجازه داده می‌شود تا از تانکرهای فعال شرکت ملی نفتکش ایران استفاده کنند.

به گفته این منابع، قیمت نفت در قراردادهای بلندمدت از شرایط پیشین تحویل بر روی عرضه کشتی به تحویل در بنادر مورد توافق مقصد تغییر کرده است؛ این بدان معناست که ایران تمامی هزینه‌ها و ریسک‌ها تحویل نفت و مدیریت بیمه محموله‌ها را پوشش خواهد داد.

یکی از این منابع آگاه که یک مدیر ارشد نفتی در پکن است، گفت: «این تغییرات اخیرا شروع شده و تقریبا هر دو طرف به طور همزمان درخواست کردند.»

بر اساس آمارهای کشتیرانی رویترز، تمامی 17 نفتکشی که در ماه جولای نفت از ایران به مقصد چین حمل کردند، برای شرکت ملی نفتکش ایران کار می‌کنند. در ماه ژوئن، 8 نفتکش از 19 کشتی در اجاره چین بود.

این نفتکش‌ها در ماه گذشته حدود 23.8 میلیون بشکه نفت خام و میعانات گازی حدود 767 هزار بشکه در روز به مقصد چین بارگیر کردند. در ماه ژوئن، میزان بارگیری 19.8 میلیون بشکه یا 660 هزار بشکه در روز بود.

بر اساس آمارهای گمرک، چین در سال 2017  به طور متوسط 632 هزار بشکه در روز نفت وارد کرده است.

ایران چنین سیستمی را در سال‌های 2012 و 2016 برای دور زدن تحریم‌های غرب اجرا کرده است.

مشخص نیست که ایران تا چه میزان پوشش بیمه خریدهای نفتی چین را که ماهانه به 1.5 میلیارد دلار می‌رسد، به عهده گرفته است. بیمه این محموله‌ها معمولا شامل محموله‌های نفتی، مسئولیت بیمه شخص ثالث و ایجاد آلودگی است.

یک منبع آگاه دیگر در این رابطه گفت:«این نخستین باری نیست که شرکت‌ها این گزینه را به راه می‌اندازند...هرزمان که نیازی باشد، خریداران می‌توانند از آن استفاده کنند.»

به گفته دو منبع آگاه، خریداران قراردادی از ایران در ماه جاری طرح‌های خود در مورد چگونگی خرید از ایران در ماه سپتامبر را به تهران ارائه داده اند.

تقریبا یک ماه زمان می‌برد تا نفت خام ایران به چین برسد.

به گفته 4 منبع آگاه به تغییرات نفتکش‌ها، با توجه به ترتیبات جدید کشتی‌ها، انتظار می‌رود، محموله‌های نفت ایران به مقصد چین تا ماه اکتبر در همین سطح حفظ شود.

پربیننده ترین خبرها