شیخ الشهدای بحرین در نمایشگاه کتاب تهران

شیخ الشهدای بحرین در نمایشگاه کتاب تهران
پنج‌شنبه 22 ارديبهشت 1390 - 16:15

در بخشي از نمايشگاه بين المللي کتاب تهران که آخرين روزهاي برگزاري خود را سپري مي کند، بر خلاف ساير غرفه ها آن چه نظر بازديد کنندگان را جلب مي کند، کتاب نيست.

به گزارش روز پنجشنبه "نورالدين الدغير" خبرنگار شبکه العالم در تهران ، هر يک از غرفه هاي نمايشگاه کتاب تهران به نوعي با کتاب ها و دیگر محصولات فرهنگی ، بازديد کنندگان را جلب مي کند ، اما در يکي از غرفه هاي بخش بين الملل ، کتاب هاي غرفه نيستند که بازديد کنندگان را به آن سو مي کشند ، بلکه جاي خالي ناشري بحريني است که مورد توجه بازديد کنندگان است.

در غرفه الفخراوي ، امسال به جاي "عبدالکريم الفخراوي " صاحب اين کتابخانه ، عکس او قرار داشت. وي که يکي از شهداي انقلاب بحرين است " شيخ الشهداي بحرين " هم نام گرفته است.

يکي از بازديد کنندگان اين غرفه به خبرنگار العالم گفت : هر چند من افغانستاني هستم اما با بازديد از غرفه اين شهيد بحريني ، در من حس حماسه اي برانگيخته شد و شهيد فخراوي را به يک الگو در ذهن من تبديل کرد.

نمونه اي از ده ها اثر علمي و ادبي شهيد فخراوي در غرفه او در نمايشگاه کتاب تهران به نمايش گذاشته شده است، کتاب هاي او اغلب از کتاب هايي است که به باقيات صالحات شناخته مي شوند.

علي رغم نمايش کتاب هاي شهيد فخراوي ، آن چه بازديد کنندگان را به سمت اين غرفه مي کشاند ، عکس هاي خود اوست که جالي خاليش را پر کرده اند.

بازديد کنندگان به پاس شهيدي به غرفه فخراوي مي روند ، که پس از تحمل 9 روز شکنجه در زندان هاي رژيم بحرين ، به زندگي اين مولف بزرگ بحريني پايان داد.

يکي از بازديد کنندگان اين غرفه به خبرنگار العالم گفت : از عادات و رسوم اعراب نيست که بر شخصي بي سلاح شمشير بکشند تا چه رسد به اينکه مسلمان نيز باشد ، چگونه مي توان اينان را عرب و مسلمان ناميد در حالي که آن ها به روي کساني آتش گشوده اند که در تظاهراتي مسالمت آميز شرکت داشتند. من مخالف اين رويه هستم.

متصديان غرفه شهيد فخراوي در گوشه اي از غرفه ، مجالي براي ارتباط با بازديد کنندگان فراهم کرده اند و دفترچه اي براي نظرخواهي از بازديد کنندگان در نظر گرفته اند که همين دفترچه نمايانگر ديدگاه ملت ايران در قبال ملت بحرين است.

برخي از بازديد کنندگان با جملاتي عربي نظير درود بر جوانان بحريني ، درود بر مبارزان راه خدا ، يادگاري در دفتر يادبود شهيد فخراوي ثبت کرده اند و برخي ديگر نوشته اند که " پيروزي نزديک است" .

 

يکي از بازديد کنندگان به خبرنگار العالم گفت: در دفترچه يادبود نوشتم "خون بر شمشير پيروز است ".

در بخشي ديگر از غرفه طوماري نصب شده است که پس از امضاي بازديد کنندگان پاي آن ، به سازمان ملل ارسال خواهد شد تا شايد آن چه را که سياست نتوانسته است محقق سازد ، فرهنگ بتواند تحقق بخشد.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها