رازهای افشا شده از جنگ 2003 عراق

آمریکا 320 فرمانده ارشد عراقی را به آمریکا منتقل کرد

آمریکا 320 فرمانده ارشد عراقی را به آمریکا منتقل کرد
چهارشنبه 2 اسفند 1391 - 17:31

سازمان سیا، شمار زیادی از فرماندهان نظامی عراقی را در سال 2003 از طریق پایگاه نظامی اینجرلیک ترکیه به آمریکا فراری داد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم به نقل از نهرین نت، اسناد منتشر شدۀ ویکیلیکس با درز دادن نامه نگاری های دیپلمات های وزارت امور خارجه آمریکا فاش می کند که سازمان سیا مدتی کوتاه پیش از حمله آمریکا به عراق توانست 320 فرمانده ارشد نظامی عراقی را در ازای انتقال خانواده هایشان به آمریکا، از حمایت از صدام منصرف کند.
در اسناد ویکیلیکس آمده است، آمریکایی ها به منظور کاهش از احتمال مقاومت نظامی عراقی، اقدام به قانع کردن 320 تن از فرماندهان ارشد گارد ریاست جمهوری عراق کردند تا به همراه خانواده از طریق مرزهای عراق – ترکیه از کشور خارج شوند تا از آن جا با اتوبوس های غیرنظامی به پایگاه هوایی اینجرلیک آمریکا در ترکیه منتقل شوند.
پایگاه اینترنتی ویکیلیکس فاش کرد که سازمان اطلاعات آمریکا متعهد شده است که برای فرماندهان مذکور و خانواده هایشان زمینه زندگی آزادانه و عزتمندانه در آمریکا فراهم کند و بسیاری از آنها همچنان در آمریکا ساکن هستند. شماری از شاهدان عینی که مامور انتقال فرماندهان نظامی عراقی و خانواده هایشان هستند، تاریخ شروع این ماموریت را 11 ژانویه سال 2003 تا مارس آن سال ذکر کرده اند.
گفتنی است آمریکا در سال 2003 در حمله ای نظامی که دستکم سه هفته طول کشید رژیم بعث حاکم بر عراق را سرنگون کرد و یکی از دلایل مقاومت اندک ارتش عراق در برابر این تهاجم نیز فرار و خیانت افسران بعثی بود.
لازم به یادآوری است بسیاری از افسرانی که آمریکا آنها را خرید و به این کشور منتقل کرد دارای پرونده های سنگینی از جنایت و دزدی علیه مردم عراق هستند اما دولت آمریکا مانع از دسترسی دستگاه قضایی عراق به این افراد جهت محاکمه آنها است.
26

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها