لحظه‌مناسب برای آغاز گفت‌وگوها از نظر سوریه

دوشنبه 7 اسفند 1391 - 15:31

دمشق (العالم) - 24/02/2013 – وزیر اطلاع رسانی سوریه تأکید کرد، سوری ها نباید برای آغاز گفت و گوها منتظر لحظه مناسب باشند.

"عمران الزعبي" در گفتگو با شبكه خبري العالم اظهار داشت: مسئولان سوريه همه گروه‌های سياسي با گرايش‌هاي مختلف از جمله مخالفان در داخل و خارج را بعلاوه افراد مسلحي كه با دست كشيدن از خشونت و زمين گذاشتن سلاح موافقت كرده اند، به يك گفتگوي سياسي بدون پيش شرط فراخوانده اند.
وي افزود: دولت سوريه از دعوت برای گفت وگوی ملی برای رسیدن به یک راه حل سیاسی همه جانبه عبور کرد.
الزعبی تأکید کرد: گفتگو از همان آغاز بحران (از سوی دولت) مطرح شد، اما نيروهاي مخالف به آن پاسخ مثبت ندادند و علت هم اين بود كه تصور مي كردند مي‌توانند دولت و نظام در سوريه را سرنگون كنند.
نباید به دنبال لحظه مناسب گشت
الزعبي با تأکید بر ضرورت آغاز گفت وگوها بدون منتظر شدن براي "لحظه مناسب" براي آن گفت: اين آغاز گفتگو است كه لحظه مناسب را "به معناي ملي" بدست خواهد داد.
وي خاطرنشان کرد: دولت سوريه آماده گفتگوي جدي است و به آن متعهد است؛ اما اين التزام نيازمند پایبندی طرف ديگر و حركت به سمت گفت وگوي ملي سوري - سوري است.
وزير اطلاع رساني سوريه اظهار داشت: گروه‌های مخالف در داخل يا خارج باید شيوه تفكر خود را تغییر دهند و نه اهداف خود را؛ شيوه تفكر گذشته و ابزارهاي مورد استفاده مخالفان در صحنه براي براندازی نظام و از هم پاشیدن كشور و نظير آن،  شكست خورده است.
تضمین به مخالفان شرکت کننده در گفت وگو
وي درباره تعهد دولت سوريه به خودداری از پيگرد شركت كنندگان در گفت وگوي ملی تاكيد كرد: همه پيگردهاي امنيتي و قضايي هر کدام از مخالفان سوري كه مي خواهند براي شركت در روند گفت وگوي سياسي ملي فراگير به سوريه بازگردند، لغو می شود.
الزعبي با خودداری از اظهار نظر درباره بیانیه مخالفان خارج نشين مبنی بر تشكيل دولتي در مناطق تحت كنترل خود، تأکید کرد: اين بیانیه كمتر از آن است كه نياز به اظهار نظر داشته باشد؛ و اين بیانیه در ادامه همان روشن تفكر برخي از مخالفان خارج نشين و حركت در مسير فضايی است كه به نفع كشور نيست.
برخورد دوگانه واشنگتن با موضوع تروریسم
وزير اطلاع رساني سوريه با اشاره به برخورد دوگانه دولت آمريكا با بحران سوريه تاكيد كرد: واشنگتن همچنان به همان روش و شيوه سابق درباره سوريه مي انديشد، و همچنان به تروريسيم با معيارهاي دوگانه نگاه مي كند و این سیاست هنوز تغییری نکرده است.
سیاست عربستان تغییری نکرده
الزعبی در خصوص مواضع عربستان سعودی درباره سوریه گفت: هيچ تغييري در سياست خارجي عربستان درقبال آنچه در سوريه روي مي دهد، وجود ندارد.
دولت ترکیه در همه حوادث سوریه دست دارد
وزير اطلاع رساني سوريه گفت: موضع تركيه در بحران سوريه از مدتها پيش روشن است و دولت تركيه به طور مفصل درهمه آنچه در سوريه از جنبه سياسي ، امنيتي، نظامي و اقتصادي روي مي دهد، دست دارد.
الزعبی با اشاره به سرقت گسترده ترکیه از سوریه، خاطرنشان کرد: همه سرقتها از سوریه با آگاهي مسئولان سياسي دولت تركيه و دستورات و هماهنگي و تسهيلات آنها صورت گرفته است.
الزعبی خاطرنشان کرد: اما در سطح امنيتي و نظامي بركسي پوشيده نيست که دولت تركيه به ميزان بسيار بسيار زياد در بحران سوريه و ریختن خون مردم این کشور دست دارد .. بنابراين موضع مسئولان و دولت و ملت سوريه درقبال ترکیه روشن است و تغييري نمي كند.
اقدامات دولت سوريه برای مقابله با تركيه
الزعبي گفت: دولت سوريه در حال آماده کردن پرونده هايي درباره اقدامات ترکیه است تا آنها را در زمان مناسب در اختيار نهادهاي بين المللي از جمله سازمان ملل و شوراي امنيت قرار خواهد داد.
الزعبی اظهار داشت: مواضع دولت سوریه درقبال ترکیه فقط در حد حرف نیست؛ بلکه بلكه دلايل و مدارکی واقعی درباره ميزان و ابعاد دخالت تركيه در سوريه در است است؛ که البته برخي كشورهاي بزرگ نیز با تركيه همدست هستند و هدایت توطئه‌ها ضد سوريه را به‌دست دارند.
الزعبی تأکید کرد: اقدامات ترکیه در سرقت از کارخانه های سوریه و انتقال سلاح و مواد منفجره و افراد مسلح به داخل خاک سوریه مخفیانه و محرمانه نبوده است؛ زیرا این کشور از پوشش و حمایت سیاسی و بین المللی برخی قدرتهای بزرگ و کشورهای منطقه برخوردار است.
کشورهایی که در ریختن خون مردم سوریه دست دارند
وي درباره دست داشتن اين كشورها در ريختن خون سوري ها تصريح كرد: همه كساني كه عليه سوريه توطئه كردند در آنچه در اين كشور روي مي دهد شريكند و در هر قطره خون سوري ها كه به زمين ريخته مي شود و هر شهروند سوري كه قرباني شده است، شريك هستند؛ و از نظر امنيتي، تحقيقات درباره اين مسائل به مراجع ذيربط باز مي گردد.
مواضع كشورهاي عربي درقبال بحران سوريه
الزعبي تصريح كرد: مواضع كشورهاي عربي درقبال رويدادهاي سوريه از آغاز بحران مشابه نيست؛ و اين موضوع در نشست هاي اتحاديه عرب يا ونشست هاي بين المللي يا نظاير آن روشن بود؛ اما درحال حاضر نمي توان بين اين مواضع تمايز داد، چرا که تا اين لحظه نمي توان تغييري در آن احساس كرد.
روابط سوريه و ايران
الزعبي در خصوص روابط سوريه و ايران گفت: روابط سوریه و ایران، اصيل، ريشه دار و تاريخي است؛ و این روابط موقت و زودگذر و جديد نیست كه براساس تحولات خاصي به وجود آمده باشد .
وي افزود: اين روابط به حدي مستحكم و استوار است كه نمي توان به آن خدشه وارد كرد.
وزير اطلاع رساني سوريه اظهار داشت: ايران دوست سوريه است و ما با اين كشور روابط اقتصادي و سياسي ممتاز و برجسته داريم؛ اين روابط درجريان مشكلاتي كه سوريه با آن مواجه شده، عميق تر و مستحكم تر شد.
تکذیب ادعای حضور نیروهای حزب الله و سپاه در سوریه
الزعبي با تکذیب ادعای اعزام نيروهاي سپاه يا ارسال سلاح به سوريه از ایران، تأکید کرد: این ادعاها بخشي از برنامه طرف هايي است كه عليه سوريه توطئه چيني مي كنند؛ و از جمله آنان برخي از مخالفان خارج نشين هستند كه درتلاشند به سوريه و ايران به صورت همزمان ضربه بزنند و نيز اقدام خود را در زمينه اعزام عناصر مسلح از کشورهای خارجی و یا عربی به سوريه توجيه نمايند.
وزیر اطلاع رسانی سوریه خاطرنشان کرد: اين ادعاها (علیه ایران) از پایه و اساس مردود و نادرست است و من دراينجا تاكيد مي كنم كه حتي يك نفر از نيروهاي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي به طور مستقيم يا حتی غيرمستقيم با درگيري‌هاي سوريه و ماموريت نيروهاي مسلح سوريه ارتباط ندارند.
الزعبی همچنین با تکذیب ادعای حضور نیروهای حزب الله لبنان در كنار نيروهاي ارتش سوريه، گفت: مطرح كردن اين مساله هم در راستاي همان سخناني است كه از چند ماه پيش مطرح شده، و هدف از آن توجيه دخالت‌ طرف‌هاي ديگر در سوريه است.
وي همه اين ادعاها را بي پايه و اساس خواند و گفت حزب الله جنبش مقاومتي است كه ماموريت‌ها و وظايفي را درمقابله با رژيم صهیونیستی دارد.
الزعبي تصريح كرد: ارتش سوريه به نيرو و تجهيزات و كمك‌ طرف‌هاي ديگر نيازي ندارد و اين مساله بايد براي همه روشن شود كه هيچ يك از نيروهاي حزب الله در سوريه فعاليت ندارند.
زمینه سازی عناصر مسلح برای حمله رژیم صهیونیستی به سوریه
الزعبي گفت: روابط سوريه با مقاومت در لبنان، مبتني بر مقابله با دشمن صهيونيستي و توطئه‌های اين رژيم در منطقه است؛ و اين رابطه در همه ابعاد خود مستحكم است؛ بنابراین تهديداتي را كه همواره از سوي رژيم صهيونيستي ضد لبنان ، مقاومت ، سوريه و ايران مطرح مي شود ، نمي توان از هم جدا دانست، زيرا همه اين كشورها و طرف‌ها با يكديگر، پيكره مقاومت در منطقه را تشكيل مي دهند.
وزیر اطلاع رسانی سوریه اظهار داشت: اقدامات و تحركات گروه‌هاي مسلح در اطراف دمشق و در بسياري از مناطق ديگر و به ویژه حملات آنان به مواضع نيروهاي پدافند هوايي قابل درك است، زيرا اهدافی كه مورد حمله قرار مي گيرد ارتباطي به گروه هاي مسلح ندارد.
وي خاطرنشان کرد: اين حملات از پیش طرح ریزی شده و برای اهدافی خاص بود؛  و در همین راستا حمله رژیم صهیونیستی پس از زمینه سازی گروه‌هاي مسلح انجام شد.
الزعبی تأکید کرد: همه گروه‌هاي مسلح براي سوريه خطرناك هستند و گروه هايي نيز وجود دارند كه با دشمن صهيونيستي در ارتباطند.
تعامل سياستمداران و دولت لبنان با سوريه
الزعبي با بيان اينكه موضع لبنان درقبال سوريه تغيير نكرده است ، اظهار داشت: در لبنان همواره صحبت از درگير نشدن اين كشور در سوريه بوده است؛ اما برخي از گروه‌های سياسي دراين زمينه وارد عمل شده و شواهد و مدارکی در زمينه حمایت آنها از ورود سلاح به سوريه و ارتباط با گروه هاي مسلح و حمايت هاي مالي از آنان وجود دارد.
وي ادامه داد: اين مساله نه فقط به معناي دست داشتن افراد بلكه به منزله دست داشتن گروه هاي سياسي لبنان در سوريه به شمار مي رود؛ و دولت سوریه این موضوع را از راه های قضایی و حقوقی پیگیری می کند.
AM - 24 - 20:19
 

پربیننده ترین خبرها