توپ مذاكرات هسته اي در زمين 1+5 است

توپ مذاكرات هسته اي در زمين 1+5 است
سه شنبه 8 اسفند 1391 - 08:43

درحالي ساعت 11 صبح امروز (سه شنبه 8اسفند ماه) به وقت تهران، قرار است هشتمين دور مذاكرات ايران و گروه 1+5 در هتل "ريكسوس" آلماآتي پايتخت سابق قزاقستان آغاز شود، كه نتيجه مذاكرات بستگي به حركت گروه 1+5 بر مدار قوانين آژانس بين المللي انرژي اتمي و پذيرش حقوق تصريح شده ملت ايران دارد. از اين رو هم اكنون توپ مذاكرات هسته اي در زمين این گروه است و همه چيز بستگي به نحوه عملكرد آنان دارد.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني شبكه خبري العالم، سعيد جليلي دبير شوراي ‌عالي امنيت ملي جمهوري اسلامي ايران در همين زمينه در ديدار با نورسلطان نظر بايف رييس جمهور قزاقستان در آلماآتي گفت كه جامعه جهاني منتظر پاسخ‌هاي سازنده، منطقي و معتبر 1+5 به پيشنهادهاي جامع تهران در نشست مسكو است.
جليلي گفت: تنها راه نجات قدرت‌ها از مشكلات خودساخته، پيگيري استراتژي تعامل با ملت ايران و پذيرش بدون شرط حقوق هسته‌اي جمهوري اسلامي ايران است.
علي لاريجاني رييس مجلس شوراي اسلامي نيز با بيان اين كه مخالفان برنامه هسته‌اي صلح‌آميز ايران به دنبال جلوگيري از توليد سلاح هسته‌اي نيستند، خاطرنشان كرد: استراتژي مهم آنها در اين زمينه جلوگيري از جابجايي قدرت در عرصه بين‌المللي است.
لاريجاني در جمع تجار و بازرگانان هند در بمبئي هند با تاكيد بر اين كه كشورهاي سلطه‌جو حقايق را بيان نمي‌كنند، گفت: در مدتي كه در مذاكرات هسته‌اي ايران و 1+5 حضور داشتم، در گفت‌وگوهاي جدي با آنها مي‌ديدم، مساله اصلي آنها سلاح هسته‌اي ايران نيست.
"سرگئي ريابكوف" معاون وزير خارجه روسيه كه رياست هيات مذاكره كننده روس را بر عهده دارد، موفقيت اين مذاكرات را به "اراده واقعي" و تعهد طرفين به گفت‌وگوها براي "ورود به اين مرحله"، مشروط دانست.
وي همچنين ناراحتي مسكو را از كم‌ نتيجه بودن ادوار قبلي مذاكرات ابراز كرد.
هيات هاي مذاكره كننده گروه 1+5 براي شركت در دور جديد مذاكرات هسته اي با جمهوري اسلامي ايران بامداد روز دوشنبه وارد آلماتي بزرگترين شهر قزاقستان شدند.
هيات ايراني به سرپرستي "سعيد جليلي" دبيرشوراي عالي امنيت ملي و هيات همراه وي شامل "سيدعباس عراقچي" معاون آسيا و اقيانوسيه وزارت امور خارجه و "علي باقري" معاون سياست خارجي و امنيت بين الملل شوراي عالي امنيت ملي است.
هفتمين دور مذاكرات ايران و گروه 1+5 در تاريخ 29 خرداد 1391 (18ژوئن 2012) در مسكو برگزار شد.
در آن مذاكرات،هيات ايراني چارچوب جامعي درباره تداوم مذاكرات از جمله گام هاي متقابل پيشنهادي براي حل و فصل ديپلماتيك ارائه كرد.
هر چند که برخی از تیم های دیپلماتیک شرکت کننده در این دور از گفت و گوها گفته اند که طرح هایی برای کاهش تحریم ها و در نتیجه همراه کردن تهران با خود دارند؛ اما به نظر می رسد تا زمانی که این رفتار آنها بخواهد تنها برای گرفتن برخی امتیازات سیاسی باشد، راه به جایی نخواهد برد و معامله باید به صورت کامل و همه جانبه صورت بگیرد.
 

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها