چرا جبهه النصره درپی ترور ریاض الاسعد بود؟

چرا جبهه النصره درپی ترور ریاض الاسعد بود؟
جمعه 16 فروردين 1392 - 20:01

ریاض الاسعد افسر جدا شده از ارتش سوریه با انفجار بمب جاسازی شده در خودرویش در منطقه المیادین استان دیرالزور به شدت زخمی شد و پای چپ خود را از دست داد و یکی از همراهانش نیز کشته شد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، نضال حماده در گزارش هفتگی خود در پایگاه خبری شبکه المنار لبنان نوشت: الاسعد از ترکیه وارد منطقه المیادین استان دیرالزور شده بود، منطقه ای که با مناطق اطرافش عرصه فعالیت گسترده جبهه النصره است. الاسعد پس از عملیات شکست محاصره فرودگاه نظامی حلب در فوریه 2013 اختلافات شدیدی با این جبهه پیدا کرد.
الاسعد در سپتامبر 2012 گفته بود که برخی افسران جدا شده از ارتش سوریه درپی ازبین بردن "ارتش آزاد سوریه" که به گفته وی ارتش انقلاب سوریه است، می باشند تا دستاوردهای انقلاب را نابود کنند. او سفیر فرانسه در سوریه را به اعمال فشار بر خودش (الاسعد) متهم کرد و گفت: من در نشست ارتش آزاد سوریه در استانبول حاضر شدم و سفیر فرانسه در سوریه را در این نشست دیدم. 
الاسعد از اینکه این دسته از افسران وی را به خیانت متهم کنند، نگران بود و گفته بود: این افسران پس از گذشت یک و نیم سال از آغاز انقلاب درپی تصاحب انقلاب هستند و می خواهند خود را قهرمانان و هدایت کنندگان واقعی انقلاب نشان بدهند.
در ادامه این گزارش آمده است: واقعیت اینست که اختلافات جبهه النصره با برخی افسران جداشده از ارتش سوریه تقریباً از یک سال پیش درپی تسلط مخالفان سوری بر مناطقی گسترده در شمال این کشور آغاز شد و این اختلافات پس از اینکه این جبهه تشکیلاتی را به نام "امور شرعی " تشکیل داد، به درگیری های مسلحانه تبدیل شد. دیگر گروه های مخالف سوری معتقدند که  این تشکیلات یک نوع دولت است و جبهه النصره این تشکیلات را در مناطق تحت تصرف خود برای تحمیل تصمیماتش بر دیگر گروه های مخالف تشکیل داده است .
اختلافات جبهه نصرت و ریاض الاسعد فوریه 2013 به قطع ارتباط این دو منجر شد و علت آن نیز این بود که ارتش سوریه برای شکستن محاصره 2 فرودگاه حلب عملیاتی را آغاز کرد و در منطقه خناصر با عناصر جبهه النصره درگیری شدیدی پیدا کرد. فرماندهان جبهه النصره از ارتش آزاد درخواست اسلحه، مهمات و نیرو کرد و از همینجا بود که الاسعد متهم به امتناع از ارسال اسلحه، مهمات و نیرو برای جبهه النصره، خیانت و سرقت اموال شد و بار دیگر نیز به امتناع از ارسال کمک های نظامی برای نیروهای جبهه النصره در حمص متهم شد.

نیروهایی از جبهه النصره که در نبرد خناصر در مقابل ستون نظامی سنگین ارتش سوریه شکست خورده و به منطقه السفیره فرار کرده بودند، در این منطقه نیز با هجوم ناگهانی ارتش مواجه شدند و بسیاری از نیروهای خود را از دست دادند. سرهنگ جبار العکیدی که در این منطقه حضور داشت دوباره درخواست کمک از ارتش آزاد برای ارسال یک هزار نفر از نیروهایش کرد اما با بی توجهی الاسعد مواجه شد تا در این منطقه نیز جبهه النصره شکست سنگینی را متحمل شود.

همین مسایل باعث شد تا جبهه النصره به سرعت در مناطقی که نیروهای وابسته به ارتش آزاد آن را تصرف کرده بودند حضور بیابد که مهمترین آن شهر المیادین بود. در این منطقه بود که آنها تصمیم گرفتند تا به حیات ریاض الاسعد یک و نیم سال پس از فرارش به ترکیه پایان دهند، اما تنها پای الاسعد قطع شد تا به این ترتیب او از همه معادلات سیاسی و نظامی کنار گذارده شود و جبهه النصره نیز انتقام خود را از تاخیرهای وی در ارسال کمک و از بین رفتن صدها تن از نیروهایش بگیرد.

نضال حماده

 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها