انتقاد جان کری از کنگره آمریکا با خاطر بدقولی به مصر

انتقاد جان کری از کنگره آمریکا با خاطر بدقولی به مصر
جمعه 30 فروردين 1392 - 13:47

"جان کری" وزیر امور خارجه آمریکا، از ایستادگی کنگره در برابر اوباما و جلوگیری از وفای به عهد دولت آمریکا در کمک یک میلیارد دلاری به مصر به شدت انتقاد کرد و این اقدام را مانع از تحقق منافع آمریکا در آینده مصر دانست.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، روزنامه آمریکایی " هیل " نوشت: دولت باراک اوباما، در ماه می سال 2011، وعده کمک های یک میلیارد دلاری به دولت مصر داد و علاوه بر آن قول داد که طرح بخشودگی بدهکاری مصر تا مبلغ یک میلیارد دلار را به اجرا بگذارد و از آن گذشته، کمک هایی بالغ بر 250 میلیون دلار به مصر اعطا کند و با تاسیس صندوق آمریکایی – مصری با سرمایه اولیه 60 میلیون دلار، شماری از متخصصان آمریکایی را برای بررسی افق های سرمایه گذاری در مصر به این کشور اعزام کند.

به نوشته نشریه هیل، جان کری، نخستین بخش از کمک های اقتصادی که بالغ بر 190 میلیون دلار بود را ماه گذشته در سفر به قاهره به محمد مرسی رئیس جمهور مصر تحویل داد.

کری در جلسه کنگره گفت: در سال 2011 به مصری ها وعده کردیم که مبالغی به آن ها کمک خواهیم کرد اما با گذشت یک سال از آن وعده ها، آن چه تاکنون به آن ها کمک کرده ایم، در حد صفر است.

وی افزود: نمی توانیم منافع خود را با پول بخریم، اما اگر در زمانی که به ما نیاز دارند، به آن ها و به فرایند سیاسی کنونی آن ها کمک نکنیم، در آینده دستیابی به نفوذ لازم در این کشور برای ما سخت خواهد بود و نخواهیم توانست بگوییم که چندصدایی سیاسی در این کشور برای ما از اهمیت بسیاری برخوردار است.

شماری از نمایندگان کنگره آمریکا نظیر کای گرانگر، رئیس کمیسیون فرعی اعتبارهای مالی برای اقدامات خارجی در مجلس نمایندگان آمریکا و همچنین الیانا راس لتینن رئیس سابق کمیسیون امور خارجه، اعطای کمک های مالی به مصر را متوقف کردند و علت این کار را نگرانی از سیاست های دولت اخوانی مرسی عنوان کردند. این در حالی است که کری معتقد است این کشور انتخاباتی دموکراتیک برگزار کرده و معاهده صلح با اسرائیل را محترم شمرده و بنابراین باید از آن حمایت کرد.

26

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها