کارشناس انگلیسی:

آمریکا به جای حل بحران سوریه، خواهان ادامه آن است

آمریکا به جای حل بحران سوریه، خواهان ادامه آن است
دوشنبه 3 تير 1392 - 21:23

کارشناس انگلیسی امور خاورمیانه با تاکید بر این که آمریکا نه تنها در سوریه، بلکه در تمام منطقه به دنبال منافع خود است، خاطر نشان کرد که کنفرانس دوحه، با هدف تشدید جنگ در سوریه و نه پایان دادن بحران این کشور، برگزار شد.

"جیم براون" یکشنبه شب در گفت و گو با شبکه خبری العالم اظهار داشت: مشخص است که آمریکا از گام هایی که باید در قبال بحران سوریه بردارد، مطمئن نیست؛ زیرا ابتکار عمل در سوریه از دست آن خارج شده و اکنون دست ارتش سوریه بالاتر از همه دست هاست.

وی افزود: قطر، بیش از همه خواستار راه حل نظامی در سوریه بود و این موضوع را می توان از اظهارات وزیر خارجه و نخست وزیر قطر دریافت که به طور علنی مسلح کردن مخالفان در سوریه و اجرای عملیات نظامی در این کشور را خواستار شد و به این ترتیب راه حل سیاسی را به طور کامل کنار گذاشت، این در حالی است که "جان کری" وزیر امور خارجه آمریکا، درباره راه حل سیاسی صحبت می کرد.

براون خاطرنشان کرد که پیش از کنفرانس دوحه، آمریکا تحرکاتی را در اردن آغاز و موشک های پاتریوت به این کشور اعطا و تمرینات و رزمایش هایی در این کشور برگزار کرد و هزار تن از نیروهای آمریکایی را در این کشور مستقر نمود.

کارشناس انگلیسی امور خاورمیانه افزود: فکر می کنم علیرغم اظهاراتی که در کنفرانس مطبوعاتی در حاشیه نشست کنفرانس دوحه شنیده شد، این کنفرانس، به نتایج تعیین کننده و قاطعی دست نیافته است.

وی خاطر نشان کرد: فکر می کنم که آمریکا نمی خواهد راه حلی برای بحران خاورمیانه و به ویژه مساله سوریه یا مساله فلسطین بیابد. واشنگتن همواره بحران را ایجاد، سپس آن را اداره کرده و به دیگران واگذار می کند و در حال حاضر هم چنین اتفاقی در سوریه افتاده است.

کارشناس امور خاورمیانه تاکید کرد: آمریکا به دنبال راه حلی برای بحران نیست، زیرا هم پیمانانش نظیر انگلیس، دوسال است که به گروه های مسلح، سلاح می رسانند و اگر این پشتیبانی نبود، نمی توانستند به مدت دو سال در برابر دولت سوریه تاب بیاورند، از سوی دیگر به نظر می رسد که قطر و عربستان در حال حاضر سعی می کنند این گروه ها را حمایت کنند زیرا آن ها به خوبی می دانند که در عرصه میدانی، اوضاع تحت کنترل ارتش سوریه است.

"جیم براون" گفت: مساله حایز اهمیت در حال حاضر مساله سلاح نیست، بلکه اختلافات متعددی است که میان شرکت کنندگان در کنفرانس دوحه وجود دارد. آن ها به ویژه آمریکا به دنبال راه حلی برای بحران سوریه نیستند زیرا می دانند اگر یک گام به عقب بردارند، منافع آن ها به خطر خواهد افتاد و همزمان با سقوط منافعشان، جایگاه بین المللی و برتری نظامی آنان در جهان نیز سقوط خواهد کرد. به همین سبب آن ها به راه حلی نظامی می اندیشند و خواهان تشدید جنگ هستند.
26

پربیننده ترین خبرها