چرخش مواضع آمریکا بسوی دولت موقت مصر

چرخش مواضع آمریکا بسوی دولت موقت مصر
سه شنبه 25 تير 1392 - 14:16

قاهره(العالم)- روزنامه نگار مصری سفر اخیر ویلیام برنز، معاون وزیر خارجه آمریکا، به مصر و دیدار وی با رییس جمهور موقت، نخست وزیر و فرمانده ارتش مصر و مواضع اعلام شده از سوی برنز را بیانگر رویگردانی واشنگتن از مرسی و تمایل به دولت موقت عنوان کرد.

ایمن سمیر سردبیر نشریه سیاست مصر روز سه شنبه در گفتگو با شبکه خبری العالم اظهار داشت: ارتش مصر طی روزهای گذشته جهت استفاده از زور علیه قانون شکنان از سوی مردم تحت فشار قرار گرفته به خصوص بعد از کشته شدن تعدادی از کارگران شرکت سیمان در شهر العریش در منطقه سینا، درخواست اعمال زور توسط ارتش علیه اخوان المسلمین و گروه های تندرو در شبه جزیره سینا افزایش یافته است.
سمیر افزود: اما در هرحال ارتش متوسل به خشونت نخواهد شد هرچند ممکن است بعضی اقدامات محتاطانه مانند نصب سیم خاردار را برای جلوگیری از رسیدن گروه های طرفدار مرسی به تاسیسات دولتی و نظامی اتخاذ کند.
وی همچنین بروز درگیری میان هواداران و مخالفان مرسی را بعید دانست زیرا تجمع کنندگان در میدان رامسیس نخواهند توانست خود را به مکانهای اعلام شده مانند وزارت دفاع و قصر الاتحادیه و القبه برسانند از این رو فرصت رودر رویی با ارتش دست کم در برهه کنونی وجود ندارد اما در مکان های عمومی مانند میدان رامسیس یا هنگام حرکت جمعیت از میدان رابعه العدویه و رامسیس به سوی مناطق مشخص شده توسط اخوان المسلمین مانند قصر القبه و الاتحادیه و وزارت دفاع ممکن است درگیری هایی رخ دهد.
وی درباره دیدار معاون وزیر خارجه آمریکا با مسوولان مصری گفت : دیدار ویلیام برنز با عدلی منصور رئیس جمهور موقت و الببلاوی نخست وزیر و محمد البرادعی معاون امور بین الملل رییس جمهور موقت و عبدالفتاح السیسی فرمانده ارتش مصر، به منظور نشان دادن بی طرفی واشنگتن  نسبت به جریانات  اخیر مصر بود اما مواضع اعلام شده از سوی برنز تمایل آمریکا به دولت موقت را به وضوح نشان می دهد.
ایمن سمیر افزود: برنز به صراحت گفت که دولت متبوعش از دولت فعلی مصر با تمام توان حمایت خواهد کرد در حالی که طبق قانون کشورش، دولت آمریکا نمی تواند از دولتی که با کودتا برسرکار آمده حمایت کند و این نشانگر آن است که واشنگتن حوادث اخیر مصر را کودتا نمی داند.
سمیر خاطرنشان کرد: حتی کسانی مانند حمدین صباحی و جنبش تمرد و عمرو حمزاوی که اقدام برنز را دخالت آشکار آمریکا در امور سیاسی مصر دانستند و از دیدار با وی امتناع کردند، همگی معتقدند که موضع واشنگتن به نفع انقلاب 30 ژوئن (برکناری مرسی) و دولت فعلی و نظامی سیاسی حاکم متمایل شده و  آمریکا کاملا از اخوان المسلمین و محمد مرسی رویگردان شده است.
وی افزود: حتی گروه اخوان المسلمین نیز از زبان محمد البلتاجی، از سران این حزب، به این امر اعتراف کرد و گفت که فقط سیسی از مرسی نخواست کناره گیری کند بلکه سفیر آمریکا نیز از مرسی همین خواسته را داشت . مرسی نیز در آخرین سخنرانی خود با اشاره به این موضوع گفته بود که دستورات داخلی و خارجی را نخواهد پذیرفت.
سمیر حوادث سینا و حمله به نیروهای ارتش مصر را از آثار بحران سیاسی موجود در کشور دانست چرا که ارتش مشغول حمایت از موسسات مدنی و نظامی داخل استانهاست و نیرو و تجهیزاتش مصروف حوادث داخلی است از این رو نمی تواند بر رویارویی با عناصر جهادی و افراطی سینا متمرکز شود.
این روزنامه نگار مصری تاکید کرد که ثبات اوضاع سیاسی و تشکیل دولت و به جریان افتادن فرآیند سیاسی ممکن است به ارتش برای بازگشت به وظایف اصلی اش در حفاظت از مرزها و امنیت و خشکاندن ریشه تروریسم و افراطیون در سینا کمک کند.
وی خاطرنشان کرد برخی ها ایجاد واحدهای مخصوص مبارزه با تروریسم را در ارتش پیشنهاد می کنند زیرا ارتش نمی تواند با گروه های کوچکی که در گوشه و کنار پراکنده اند مقابله کند از این رو در مرحله بعد باید در چگونگی مبارزه با تروریسم تجدید نظر جدی نماید.
MKH-15-23:34

پربیننده ترین خبرها